سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

امریکا- امریکا شناسی- فرهنگ امریکا- دین و مذهب امریکا- اجتماع و جامعه امریکا- سیاست امریکا

 

امریکا شناسی| جامعه امریکا | فرسایش مشارکت مدنی در امریکا: مطالعات و پژوهش های جدید در امریکا نشان می دهد که از نظر مردم، بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه، مانند: فقر، جنایت، ناامنی و خشونت با تقلیل و نزول سازمان ها و واحدهای خانواده، انجمن محلی، مراکز عبادی، کلیساها و به طور کلی با بی علاقگی افراد در مشارکت در این مراسم ها مربوط است. از نظر خود مردم امریکا ریشه این مشکلات مادی نیست، بلکه معنوی و اخلاقی است. آن گونه که از این مطالعات نتیجه گیری می شود، شاخص دیگر این بیماری اجتماعی، پایین بودن اعتماد افراد به یکدیگر و به سازمان های دولتی و غیر دولتی در امریکا است.

 

یک سنجش ملی در سال 1966 میلادی در امریکا نشان داد که فقط 35 درصد از شهروندان امریکا معتقدند که می توان به افراد غیر از خود در جامعه اعتماد داشت؛ در حالی که این نسبت در سال 1964 میلادی حدود 56 درصد بود. در دهه های اخیر کتاب های مربوط به پرهیزکاری، تقوا، پاکدامنی، عفت، فضیلت، عادت ها و خصلت های پسندیده، تجارت سودآوری در آمریکا شده است. زیرا چنین ویژگی هایی در مردم سالاری، دموکراسی و جامعه امریکا رو به افول است.

 

سیر مطالعاتی امریکا شناسی

آزادی و کنترل بیان در امریکا

صنایع فرهنگی و رسانه های امریکا

 

در بیست سال بین 1974 تا 1994 میلادی عضویت مردم در سازمان ها و تشکل های مدنی امریکا 10 درصد تنزل یافت و تعداد کسانی که در هیچ یک از سازمان های مدنی (مانند: مدارس و دانشگاه ها، انجمن های ادبی و هنری، اصناف حرفه ای، فرهنگیان، کارگران، کشاورزان، کلیساها، کلوپ و باشگاه ها ورزشی) عضویت ندارند، 5 درصد افزایش پیدا کرد. وقتی دوتوکویل در دهه 1830 میلادی از امریکا بازدید کرد، سازمان های غیر دولتی محلی، ایالتی و ملی و علاقه ای که مردم آن روز امریکا به طور داوطلبانه برای شرکت در این تشکیلات از خود نشان می دادند، به شدت از این علاقه آنان تاثیر گرفت و این نویسنده فرانسوی، چنین مشارکتی را بنای دموکراسی و جامعه مدنی امریکا نامید.

 

امریکا در ابتدای قرن نوزدهم یک جامعه کشاورزی بود و جمعیت آن از 5 میلیون نفر تجاوز نمی کرد. پیروان و مریدان دوتوکویل در علوم اجتماعی، در قرن بیستم با تکیه بر مطالعات و پژوهش های تجربی در امریکا بر این عقیده بودند که کیفیت زندگی عامه و کارنامه سازمان های اجتماعی، رابطه مستقیم با مشارکت و شبکه اجتماعی مردم در این گونه اجتماع ها دارد. از سوی دیگر مشاهدات پر سروصدا درباره توسعه های سیاسی و اقتصادی از پایان جنگ جهانی دوم تا امروز، بر اهمیت مشارکت مستقیم افراد در پروژه های آبادانی و عمران تکیه کرده است.

 

امریکا- امریکا شناسی- فرهنگ امریکا- دین و مذهب امریکا- اجتماع و جامعه امریکا- سیاست امریکا

 

مطالعات بیست ساله رابرت پوتنام استاد علوم روابط بین الملل در دانشگاه هاروارد امریکا درباره دولت های محلی ایتالیا نشان داد که میزان و شبکه اشتغال به فعالیت های مدنی، تاثیر بسیاری در حیات شوراها و دولت های منتخب مردم دارد و این گونه مشارکت مدنی به ارتباطات میان دولت و مردم، به ترقی و پیشرفت امور آموزشی، به ترویج شغل و کار و به طور کلی به موفقیت برنامه های توسعه اقتصادی و جلوگیری از ناهنجاری ها کمک می کند.

 

امریکا به مثابه امپراتوری

مذهب و رقابت های سیاسی در امریکا

جامعه و مردم امریکا

 

ولی پروفسور پوتنام سال 1995 میلادی در گزارشی که با عنوان گوی بازی تنها: افول سرمایه اجتماعی در امریکا منتشر کرد، وجدان طرفداران  و تحسین کنندگان دوتوکویل را تکان داد. او با تکیه بر آمار و اطلاعات چند دهه گذشته در امریکا نشان داد پایه های دموکراسی و جامعه مدنی در آن کشور (امریکا) در حال فروریزی است و مردم امریکا به جای اشتغال و مشارکت در امور مدنی، ترجیح می دهند به تنهایی گوی بازی کنند. ارزیابی پوتنام از دموکراسی امریکا زمانی منتشر شد که دولتمردان و نخبگان سیاسی امریکا به کشورهای اروپای شرقی و مرکزی- که از یوغ سیستم کمونیستی نجات یافته بودند-  اصلاح طلبی از نوع امریکایی را پیشنهاد کردند. آخرین بند مقاله بلند پوتنام این نتیجه گیری را ارائه می کند:

 

«در امریکا، حداقل، دلایلی وجود دارد که گمان می رود این گسیختگی دموکراسی با فرسایش وسیع و مداوم اشتغال مدنی- که ربع قرن پیش شروع شد- مربوط است. دستور روزِ عالمانه ما باید این باشد که آیا این سائیدگی در سایر دموکراسی های پیشرفته و شاید در شرایط دیگر و در سازمان ها و با رفتارهای مختلف، ادامه دارد؟ مهمترین و بالاترین موضوع در دستور روز امریکا باید این باشد که: چطور و چگونه می توانیماین روند خصمانه را برگشت دهیم و این تمایل اجتماعی را متوقف سازیم و به این ترتیب اشتغال مدنی و اعتماد مدنی را به جامعه بازگردانیم؟»

 

مشارکت مدنی در ایالات متحده امریکا در پنجاه سال گذشته روندی نزولی داشته است. تعداد کسانی که در انتخابات عمومی امریکا شرکت می کنند، در نیم قرن گذشته 25 درصد تقلیل یافته است. تعداد شهروندانی که در جلسه های عمومی مانند سخنرانی ها، مذاکره ها و گفتگوهای امور شهری، محلی و مدارس شرکت می کنند، در بیست سال بین 1973 تا 1993 میلادی یک سوم تقلیل پیدا کرده است. تعداد امریکایی هایی که به دولت مرکزی فدرال در واشنگتن اعتماد ندارند، از 30 درصد در سال 1966 میلادی به 75 درصد در سال 1992 میلادی افزایش یافته است.

 

روز سپاس از سرمایه داری در امریکا

امریکا شناسی: امریکا آنگونه که هست

دموکراسی در امریکا

 

جامعه شناسی امریکا، عضویت و شرکت مردم در کلیساها و معابد مذهبی را یکی از شاخص های جامعه مدنی و دموکراسی می داند و امریکا در بین کشورهای غربی، دارای بالاترین رقم کلیساها و معابد است. نتایج سنجش عمومی در چند دهه گذشته نشان می دهد تعداد شرکت کنندگان در مراسم مذهبی کلیساها و معابد از 48 درصد در دهه 1950 میلادی به 41 درصد در دهه 1970 میلادی تقلیل یافته است و این روند کاهش، در سال های 1980 و 1990 میلادی ادامه داشته است.

 

عضویت و شرکت در اتحادیه های کارگری و اصناف از اویل قرن بیستم یکی از مهمترین فعالیت های اجتماعی و مدنی در امریکا بوده است؛ ولی مشارکت در این گونه سندیکاها و اصناف نیز 50 درصد تقلیل پیدا کرده است، به طوری که در مقایسه با 32.5 درصد در سال 1953 میلادی فقط 15.8 درصد از کارگران و کارکنان امریکا در سال 1992 میلادی عضو اتحادیه ها بودند.

 

عضویت در باشگاه های اجتماعی و آموزشی نیز در انجمن های مدارس که والدین دانش آموزان در آن شرکت دارند، به نسبت چشمگیری پایین آمده است. برای مثال از عضویت زنان در باشگاه های اجتماعی از سال 1964 میلادی تا به امروز 59 درصد و عضویت لژیون بانوان در مقایسه با سال 1969 میلادی 42 درصد و در مراکز امدادی صلیب سرخ 61 درصد کاسته شده است. کلوپ ها و باشگاه های مدنی نیز مانند: لیونز، الکز، جیسی و میسون بین 20 تا 40 درصد از اعضای خود را از دست داده اند.

 

امریکا- امریکا شناسی- فرهنگ امریکا- دین و مذهب امریکا- اجتماع و جامعه امریکا- سیاست امریکا

 

فعالیت های گروهی همیشه یکی از شرایط اساسی در ارتباطات چهره به چهره و میان فردی بوده است و جامعه شناسان، آن را یکی از مهمترین عوامل سازندگی در جامعه می دانند. مطالعات و تحقیقات چند دهه اخیر نشان می دهد که در غرب، به ویژه در امریکا، به علت اشتغال مردم با دستگاه های اتوماتیک الکترونی، دیجیتال و گرایش های بسیار زیاد به فردگرایی- که با وسایل مدرن ارتباطی و مصرفی شدیدتر می شوند- فعالیت های گروهی از هر نوع کاهش یافته و عضویت در سازمان هایی که حضوری نیست، افزایش پیدا کرده است. برای مثال تعداد شرکت کنندگان در ورزش ها و تمرین های دسته جمعی و تیمی به شکل چشمگیری پایین آمده، در حالی که نسبت شرکت کنندگان در بازی های فردی افزایش یافته است.

 

امریکا شناسی: بی اطلاعی عمومی در امریکا

استقلال فردی در امریکا

ملت سازی امریکایی

 

در سال 1993 میلادی در حدود 80 میلیون امریکایی حداقل یک بار در سال در بازی بولینگ شرکت کردند، در حالی که تعداد شرکت کنندگان در این بازی، سالیانه ده درصد در حال افزایش بود، اما امروزه تعداد کسانی که به طور دسته جمعی در این بازی ها شرکت می کنند، 45 درصد تقلیل یافته است. در سال های اخیر، عضویت در سازمان ها و باشگاه های اختصاصی، مانند: سازمان بازنشستگان، باشگاه حفاظت محیط زیست، انجمن کتاب، ویدئو و موزیک در امریکا افزایش یافته است، ولی نوع فعالیت در این سازمان ها فردی و شخصی است و بیشتر از مکاتبه، خرید کالاهای مصرفی و پرداخت حق عضویت تجاوز نمی کند

 

نظریه ها و تحقیقات تجربی درباره مشارکت در جامعه امریکا به تازگی از سوی کسانی مطرح شده و توسعه پیدا می کند که در گذشته با دیدگاه های لیبرالیستی و محافظه کارانه از ارزش های دموکراسی اروپا و امریکا دفاع می کردند. کتاب سیمور مارتین لیپست با عنوان «استثناگرایی امریکایی: یک تیغ دو لبه» که همزمان با گزارش پروفسور پوتنام منتشر شد، نمونه ای از این موارد است. لیپست، رئیس سابق انجمن علوم سیاسی امریکا و انجمن جامعه شناسی امریکا- که مدت ها در دانشگاه هاروارد تدریس می کرد و اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه جرج میسون در ایالت ویرجینیا است- در این کتاب از محدودیت بحث و گفتمان در امریکا سخن می گوید. افول معنوی، اخلاق جنایت و کار، بی قانونی در جامعه قانونی، س. ک. س. و خانواده، فردگرایی، آگاهی و اخلاق، فرد و جامعه مدنی، کاهش اشتغال مدنی، تصویر مغشوش در تلویزیون، نجات آرزوی امریکا و ... برخی از عناوین و فصل بندی های این کتاب است که خواننده را به ریشه های استثنایی بودن و همچنین بحرانی بودن جامعه امریکا، رهنمون می سازد.

 

چه عواملی باعث محدودیت بستر فعالیت های اجتماعی و سیاسی و در نتیجه سبب افول دموکراسی و مردم سالاری در امریکا شده است؟ این سوال پاسخ های متعدد و مختلف دارد، ولی مهمترین و برجسته ترین آنها چنین است: توسعه سیاسی برای کنترل و انحصارگری حزبی و جناحی، وقت نداشتن شهروندان در نتیجه کار و مشغولیت های مادی و اقتصادی، گسیختگی های اجتماعی، خانوادگی و همبستگی های معنوی و اخلاقی، مصرف گرایی و توجه به ظواهر زندگی، پرجنب و جوشی، بی ثباتی و سستی در ارزش ها، ورود زنان به نیروی کار، دوری از خانواده و تقلیل انرژی آنها در امور اجتماعی و محلی، دگرگونی فناوری تفریحی، اشتغال بسیار به تلویزیون، ویدئو، اینترنت، رایانه و ابزارهای تبلیغاتی، بی اعتمادی به دولت و کارگزاران مملکتی، فساد، افتضاح ها و سوء استفاده های ملی، دولتی و اخلاقی.

 

سازمان های اجتماعی امریکا

محرومیت های زنان در امریکا

واقعیت دموکراسی در امریکا

 

در آثار مربوط به مردم سالاری و دموکراسی، قانونی بودن و اطاعت از قانون و احترام به آن، از پایه های اصلی جامعه مطلوب شمرده شده است. آمارهای رسمی و دولتی در امریکا از افزایش قانون شکنی در جامعه صحبت می کند. برای مثال در دهه آخر قرن بیستم، تعداد کسانی که به جرم تخلف و جنایت های مختلف در امریکا روانه زندان شده اند، دو برابر شد.

 

در آستانه اولین سال قرن بیست و یکم (سال 2000 میلادی) تعداد زندانی ها در ایالات متحده به دو میلیون نفر رسید. از هر صد و پنجاه نفر شهروند امریکایی یک نفر زندانی است. بخش خصوصی اقتصاد امریکا که بخش گسترده ای از فضای جامعه مدنی این کشور را تشکیل می دهد، بین دو گروه ثروتمند و فقیر تقسیم شده است. این شکاف اقتصادی در دو دهه اخیر عمیق تر شده است. بحران های اقتصادی و مالی سال های اخیر، ورشکستگی های بانک ها و موسسه های مالی، طبقه متوسط امریکا را تقلیل داده است.

 

بررسی نظام اجتماعی امریکا

دوتوکویل و دموکراسی در امریکا

امریکا شناسی: دموکراسی یا دموکراسی ها؟

 

سرباز عقل: امریکا شناسی: پروفسور حمید مولانا// امریکا شناسی| جامعه امریکا | فرسایش مشارکت مدنی در امریکا | امریکا شناسی

نظرات  (۱)

خدا قوت
پاسخ:
ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">