سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی: استقلال فردی در امریکا (قسمت چهاردهم)

 

امریکا- امریکا شناسی- فرهنگ امریکا- دین و مذهب امریکا- اجتماع و جامعه امریکا- سیاست امریکا

 

یکی از ویژگی هایی که امریکایی ها درباره خود اظهار کرده و بدان افتخار می کنند استقلال فردی و خودکفایی است. در جامعه امریکا رقابت و فردگرایی یک خصلت نیک و یک صفت مطلوب و حتی با فضیلت محسوب می شود. امریکایی ها کارهای دشوار را تحسین می کنند و برای آنان یک بازی جدی است که پیرزومندان همیشه قهرمان هستند. افراد ضعیف چه از نظر جسمی و چه از نظر فکری و کار، جایگاه مناسبی در میان امریکایی ها ندارند.

 

معنای وجدانی و اخلاقی فردگرایی از دیدگاه امریکایی ها فلسفه و جهان بینی سودگرایی و استفاده از اشیاء، زمان و مکان است. از این جهت امریکایی ها ارزش های مسیحی و پروتستانی، به ویژه گروه کلونیست ها را به میراث برده اند؛ ارزش هایی که در آن ثروتمندان بزرگ بوده و فقرا، کودکان وابسته به دیگران محسوب می شوند. تاریخ مهاجرت و استفاده اروپایی های آنگلوساکسون از قاره وسیع امریکا، این فردگرایی و ارزش اجتماعی را بسیار تقویت کرد. مفهوم جامعه در محیط امریکا همیشه به مصداق اجتماع، محله و همسایه بوده است و نه الزاما تشکل بزرگ و جامعه ملی.

 

انتخاب فردی و شخصی برای امریکایی ها یکی از فضایل زندگی است. تعجب ندارد که امریکایی ها آزادی خرید و آزادی مصرف گرایی را آزادی ایدئال خود می دانند، ولی به این حقیقت که این آزادی اقتصادی در حوزه سیاسی بسیار کم و محدود است، واقف نیستند. با دو حزب مسلط بر نظام امریکا (حزب جمهوری خواه و حزب دموکرات)  و با ملی گرایی فوق العاده در لوای سرمایه داری، تنوع سیاسی در امریکا بسیار محدود است. ترک خانه، جدایی از پدر ومادر در سنین بلوغ، تسلط بر سرنوشت خود به بهای خطرهای اقتصادی و مالی، از عادات  رسوم امریکایی های اروپایی نژاد است و به تدریج به خانواده های دیگر امریکا که از ملیت های آسیایی، افریقایی و امریکای لاتین هستند نیز، سرایت کرده است. فردگرایی و زناشویی، که اغلب به گسیختگی خانوادگی منتهی می شود، یکی از تناقض های بزرگ  و آشکار در زندگی امریکایی ها است.

 

امریکا- امریکا شناسی- فرهنگ امریکا- دین و مذهب امریکا- اجتماع و جامعه امریکا- سیاست امریکا

 

فردگرایی به خوبی در فیلم های کابویی، پلیسی و کاراگاهی امریکا مشهود است. زیرا شخصیت کابویی امریکایی همانند پلیس و کاراگاه به ارزش ها، ابتکارها و فعالیت های شخصی و فردی خود تکیه می کند. خود مختاری فرد امریکایی به عنوان یکی از خصلت های شهروندان ایالات متحده امریکا در نوشته و آثار دوتوکویل و جان لاک بسیار دیده می شود. فردگرایی باعث شده است که زندگی عمومی و خصوصی در امریکا چندان از یکدیگر جدا نباشد. فردگرایی و منافع شخصی شهروندان، در اندیشه های جان لاک جایگاه ویژه ای دارد. در امریکا این فردگرایی با مسئولیت اجتماعی و توافق عمومی در تعارض است. فردگرایی در تاریخ امریکا یکی از دلایل انزواگرایی امریکا بوده است.

 

نخبگان سیاسی و امپریالیست های مشهور امریکا مانند وودرو ویلسون رئیس جمهور اسبق امریکا در زمان جنگ جهانی اول و هنری لوئیس ناشر مجله تایم در زمان جنگ سرد با شوروی که به جهان گشایی امریکا علاقه داشتند، سعی کردند این انزوا و فردگرایی را تا حد امکان بین شهروندان امریکایی خاموش کنند.

 

فرهنگ و روان شناسی فردگرایی همراه با شیوه های ترویج شده بازاریابی و آگهی، یک محیط ولخرجی فراسوی توانایی مالی و فکری برای شهروندان امریکا ایجاد کرده است. ورشکستگی مالی، فکری و روانی فرد، یکی از علل افول جامعه امریکا و در حقیقت قدرت معنوی و مادی ایالات متحده امریکا است. به طور متوسط یک دقیقه از هر سه دقیقه برنامه های تلویزیونی امریکا به آگهی اختصاص داده شده است.

 

نتیجه اینکه گویا اعتیاد به خرید در میان همه اقشار جامعه امریکا، فردگرایی نیست. دادن اعتبار بیش از حد و توانایی خرید بانک ها به مردم نه تنها مصرف گرایی را آسان و ترویج داده، بلکه باعث بحران مالی و اعتباری موسسه های مالی و بانکی شده است. زیرا مصرف کنندگان توانایی بازپرداخت بدهی های خود را ندارند. هر شهروند امریکایی به طور متوسط 15 کارت اعتبار بانکی و خرید همراه دارد. امریکا این الگوی مصرف گرایی را به خارج از مرزهای خود نیز صادر می کند.

 

منبع: مولانا، حمید. امریکا شناسی: فراز و فرود یک امپراتوری. موسسه انتشارات امیر کبیر، چاپ دوم، 1390، ص 240

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، امریکا، امریکا شناسی، استقلال فردی و فردگرایی در امریکا، جامعه امریکا، ارزش های مسیحی پروتستانی امریکا، ثروتمندان امریکا، مهاجرت به امریکا، ویزای امریکا، تاریخ امریکا، اروپا، قاره امریکا، آنگلوساکسون ها، ارزش های اجتماعی امریکا، سبک زندگی امریکایی ها، مصرف گرایی در امریکا، آزادی در امریکا، اقتصاد امریکا، احزاب و جناح های سیاسی امریکا، حزب جهموری خواه امریکا، حزب دموکرات امریکا، دختران امریکایی، خانواده های امریکایی، روابط زناشویی در امریکا، زندگی امریکایی ها، فیلم های پلیسی و کاراگاهی امریکایی، ایالات متحده امریکا، روسای جمهور امریکا، جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم، مجله تایم، جنگ سرد، حقوق شهروندی در امریکا، فرهنگ امریکا، موسسه های مالی و بانکی امریکا، قدرت خرید مردم امریکا، هزینه زندگی در شهرهای امریکا، ماشین های امریکایی، آزادی روابط جنسی در امریکا، سکس و پورنوگرافی در امریکا، لینک مستقیم، بانک های امریکا

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع و لینک مستقیم مجاز است)

  • ۹۶/۱۱/۲۶
  • سرباز عقل

آزادی در امریکا

آزادی روابط جنسی در امریکا

احزاب و جناح های سیاسی امریکا

ارزش های اجتماعی امریکا

ارزش های مسیحی پروتستانی امریکا

اروپا

استقلال فردی و فردگرایی در امریکا

اسرافیل

اقتصاد آمریکا

امریکا

امریکا شناسی

انگلوساکسون

ایالات متحده امریکا

بانک های امریکا

تاریخ امریکا

ثروتمندان امریکا

جامعه امریکا

جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم

جنگ سرد بین امریکا و کمونیسم شوروی

حزب جمهوری خواه امریکا

حزب دموکرات امریکا

حقوق شهروندی در امریکا

خانواده های امریکایی

دختران امریکایی

روابط زناشویی در امریکا

روسای جمهور امریکا

زندگی امریکایی ها

سبک زندگی امریکایی

سکس و پورنوگرافی در امریکا و اروپا

فرهنگ امریکا

فیلم های پلیسی و کاراگاهی امریکایی

قاره امریکا

قدرت خرید مردم امریکا

لینک مستقیم

ماشین های امریکایی

مجله تایم

مصرف گرایی در امریکا

مهاجرت به امریکا

موسسه های مالی و اعتباری امریکا

هزینه زندگی در شهرهای امریکا

ویزای امریکا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">