سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی: دموکراسی یا دموکراسی ها؟

 

مردم سالاری و دموکراسی انواع و اقسام مختلف دارد و روش مردم سالاری و دموکراسی در کشورهایی که مدعی داشتن آن هستند، متفاوت است. در دنیای غرب، نوع مردم سالاری با نظام حکومتی، دولتی و قانونی هر کشور مرتبط است. بریتانیا یک نظام سلطنتی است که در آن رئیس جمهور وجود ندارد، ولی نخست وزیر به عنوان بالاترین مقام اجرایی نظام از سوی مجلس و احزاب انتخاب می شود و نه مستقیم با رای عمومی مردم؛ مردم بریتانیا نمایندگان مجلس را انتخاب می کنند. بزرگترین مقام اجرایی در آلمان صدراعظم آن کشور است و اختیارهای صدراعظم نه مانند اختیارهای رئیس جمهور در امریکاست و نه مشابه نخست وزیر بریتانیا. احزاب سیاسی و نمایندگان آلمان در انتخاب صدراعظم تاثیر گذارند. در امریکا که یک نظام جمهوری است، نخست وزیر و صدراعظمی وجود ندارد، بلکه رئیس جمهور بالاترین و مهمترین مقام بوده، رهبری سیاسی را بر عهده دارد و فرماندهی کل قوای نظامی کشور نیز با اوست. مردم، دو مجلس نمایندگان و سنا را انتخاب می کنند، ولی انتخاب رئیس جمهور به طور مستقیم در دست مردم و رای دهندگان نیست؛ زیرا نامزدها از دو حزب مسلط انتخاب شده و رئیس جمهور، با اکثریت رای سهمیه اختصاص داده شده به 50 ایالت می شود.

 

در ارزیابی مردم سالاری، دموکراسی و نوع حکومت یک کشور و نظام، باید یک موضوع مهم دیگر را نیز در نظر داشته باشیم؛ افکار و اندیشه های متفکران و دانشمندانی که درباره مردم سالاری صحبت کرده و بنیاد فکری آن را ریخته اند ( از یونان باستان تا امروز) با آن نوع مردم سالاری که در نظام های امروزی دنیا مشاهده می شود، تفاوتی آشکار دارد. به عبارت دیگر، نظریه هایی که در کتاب های درسی مطالعه می کنیم و یا در ذهن داریم، مورد قبول ماست ولی با آنچه نظام ها و دولت ها به وسیله قانون اساسی و مقررات ویژه خود عملی می کنند اغلب زمین تا آسمان متفاوت است. در این مقوله ما با مردم سالاری در عمل سروکار داریم و نه فلسفه و نظریه و فرضیه آن که در نوشته های متفکرین مطرح شده است. ما با مردم سالاری و دموکراسی امریکا، همانطور که هست برخورد می کنیم و نه آن گونه که ادعا و ارائه می شود. تعجب ندارد که مفهوم دموکراسی در کتاب های غربی، همواره مورد منازعه و بحث بوده است و تعریف یکسانی برای آن وجود ندارد.

 

منبع: مولانا، حمید. امریکا شناسی: فراز و فرود یک امپراتوری. موسسه انتشارات امیر کبیر، چاپ دوم، 1390، ص 56

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، امریکا، امریکا شناسی، دموکراسی در امریکا، مردم سالاری در امریکا، غرب، غرب شناسی، نظام امریکا، حکوت امریکا، رئیس جمهور امریکا، ایالات متحده امریکا، دولت امریکا، قانون اساسی امریکا، بریتانیا، نظام سلطنتی بریتانیا، نخست وزیر بریتانیا، انگلستان، احزاب امریکا، احزاب انگلستان، مجلس انگلستان، آلمان، صدراعظم آلمان، قدرت نظامی امریکا، ارتش امریکا، سیاست امریکا، مجلس سنای امریکا، مجلس نمایندگان امریکا، ایالت های امریکا، حزب دموکرات امریکا، حزب جمهوری خواه امریکا، یونان باستان، کتاب های درسی، دموکراسی، فلسفه

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع و لینک مستقیم مجاز است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">