سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی

جامعه و مردم امریکا

روز سپاس از سرمایه داری در امریکا

(قسمت اول)

 

آخرین پنج شنبه ماه نوامبر هر سال، روز سپاسگذاری و تعطیل عمومی امریکاست. این روز تنها روزی است که بیشتر خانواده های امریکا، حتی بیشتر از کریسمس، دور هم جمع می شوند و سفره انداخته و بر اساس سنت قدیمی خود، بوقلمون صرف می کنند. این سنت از اروپایی هایی که برای اولین بار به قاره امریکا قدم گذاشته و در مراسمی با اهالی بومی این سرزمین یعنی سرخ پوستان هم‌سفره شدند.

 

در آن سال های اولیه، تازه واردان اروپایی به قاره امریکا به دلیل برکت سالیانه، خدا را با آئین ویژه، سپاسگذاری می کردند، ولی کشف قاره امریکا به وسیله مهاجران و مهاجمان اروپایی، چه در شمال و چه در جنوب این قاره و توسعه تمدن استعماری انگلیس و اسپانیا، این مفهوم سپاسگزاری را به پدیده ملی گرایی و سپس سلطه گرایی و در یک قرن اخیر به نوگرایی تبدیل کرده است و امریکایی ها به جای سپاسگزاری از خدا، از نظام سرمایه داری سپاسگزاری می کنند. این جا به جایی ذهنی اتفاقی نبوده، بلکه حاصل دگرگونی ها و تغییراتی است که در دو قرن اخیر، در نتیجه یک نظام سکولار (غیر دینی)- که بر ملی گرایی، دولت گرایی و سرمایه داری تاکید می کرد- به وجود آمده است.

 

مراسم روز سپاسگزاری، نه تنها معنای وحدت گرای خود را در تمدن امریکا از دست داده است، بلکه این تغییر جهت از خدا به مادیات و قدرت گرایی اقتصادی و سیاسی، در قرن اخیر بحران های اخلاقی و اجتماعی زیادی را نصیب این کشور و رهبران آن کرده است. امروزه مراسم روز سپاسگزاری به مراسم عذرخواهی تبدیل شده است.

 

عذرخواهی رئیس جمهور امریکا از مردم برای تخلف های غیر قانونی و اشتباه های اخلاقی در کاخ سفید مانند استعفای رئیس جمهور اسبق امریکا، ریچارد نیکسون به دنبال رسوایی معروف به واترگیت و محاکمه بیل کلینتون از سوی مجلس سنای امریکا به علت تخلف های اخلاقی، غذرخواهی کنگره و نمایندگان امریکا به دلیل بحران های اقتصادی و مالی، عذرخواهی دو حزب مسلط جمهوری خواه و دموکرات به علت کم توجهی به رفاه مردم، عذرخواهی شرکت های بزرگ تنباکو و سیگار، برای معتاد کردن جوانان به سیگار و سایر مواد مخدر، عذرخواهی مادران و پدرانی که کودکان خود را به دلیل طلاق از دست داده اند، عذرخواهی بنگاه ها و اداره های دولتی و ملی به دلیل جایگزینی خدمات انسانی با رایانه ها و از دست رفتن هویت های فردی و عذرخواهی نظام و دعای عمومی برای کشته شدگان جنگ و برای جوانانی که در جبهه های جنگ در مناطق مختلف دنیا در خدمت ارتش و قوای نظامی خدمت می کنند.

 

نویسنده: پروفسور حمید مولانا

منبع: امریکا شناسی: فراز و فرود یک امپراتوری، موسسه انتشارات امیرکبیر، چاپ دوم، 1390، ص 26

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">