سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی

جامعه و مردم امریکا

ملت سازی امریکایی (قسمت اول)

 

امریکا- امریکا شناسی- فرهنگ امریکا- دین و مذهب امریکا- اجتماع و جامعه امریکا- سیاست امریکا

 

امریکا پیچیده، گیج کننده، بزرگ، متنوع، فریبنده و در عین حال ساده، یکنواخت، خسته کننده و پر از تناقض هاست. بزرگترین تنوع امریکا، جغرافیا و طبیعت این سرزمین، جمعیت انبوه ملیت ها، نژادها و اقوام رنگارنگ آن است. نظام سیاسی و اقتصادی از یکنواخت ترین صفت های امریکاست.

 

امروزه همه مردم درباره امریکا صاحب عقیده و نظر هست، اما خود امریکا درباره دیگران اغلب یکنواخت فکر می کند.

 

علل متعددی را می توان برای انزوای فکری مردم امریکا و حتی نخبگان آن بر شمرد. این امر ریشه های جغرافیایی، تاریخی، سیاسی، آموزشی و فرهنگی دارد. از جنبه جغرافیایی، امریکا بین دو اقیانوس بزرگ قرار گرفته است و سایر مناطق دنیا برای امریکایی ها دو به نظر می رسد.

 

امریکای مدرن – و نه امریکای بومی که نژاد سرخ پوستان در آن زندگی می کردند- که امروز ما آن را به نام ایالات متحده می شناسیم، یک تاریخ و نظام کوتاه چند صد ساله دارد و جمعیت مهاجر آن – که از نژادها، ملیت ها و ادیان مختلف به این سرزمین آمده اند- مدت ها فاقد یک فرهنگ پایدار، مستقل و مشترک بود.

 

بیشتر جمعیت بومی و سرخ پوست امریکا به دست مهاجرین نخستین- که بیشتر اروپایی بودند- کشته شدند و نژاد سیاه پوست امروز ایالات متحده امریکا از اجداد بردگان ساه قاره افریقا هستند که در سال های اولیه کشف امریکا، توسط اروپاییان مهاجر خریداری شدند و یا با فشار و زور به این کشور انتقال یافتند. تا اوایل قرن نوزدهم، جمعیت کل ایالات متحده امریکا از چند میلیون تجاوز نمی کرد، اما به تدریج با کشتار و سرکوب بومیان سرخ پوست و مهاجرت های ملیت های مختلف به امریکا، جمعیت این کشور به سرعت افزایش یافت. به گونه ای که در دهه اول قرن بیست و یکم، جمعیت امریکا 307 میلیون نفر تخمین زده شده است.

 

منبع: مولانا، حمید. امریکا شناسی: فراز و فرود یک امپراتوری. موسسه انتشارات امیر کبیر، چاپ دوم، 1390، ص 21

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، امریکا، امریکا شناسی، جامعه و مردم امریکا، ملت سازی امریکایی، ملت امریکا، طبیعت امریکا، جغرافیایی امریکا، جمعیت امریکا، اقوام و نژادهای امریکا، نظام سیاسی امریکا، نظام اقتصادی امریکا، تاریخ امریکا، ایالات متحده امریکا، فرهنگ امریکا، سرخ پوستان امریکا، مهاجرین امریکا، مهاجرت به امریکا، ادیان امریکا، اروپایی های امریکا، سیاه پوستان امریکا

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع و لینک مستقیم مجاز است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">