سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی

آزادی و کنترل بیان در امریکا

علم کنترل و فشار در امریکا

قسمت اول

 

در امریکا علم اطلاعات و ارتباطات، از یک منظر، علم زور و فشار و ترس است؛ علمی است که با کنترل مغز ها و با مدیریت سازمان ها و نظام ها به صورت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی سروکار دارد. پروپاگاندا به عنوان علم زور با ظهور علوم طبیعی، ریاضی و اجتماعی مدرن و با توسعه ابزارها و ساختارهای ارتباطی، فناوری، حمل و نقل و اختراعات اواسط قرن نوزدهم، مانند عکاسی، تلگراف، تلفن، راه آهن و در اوایل قرن بیستم، با کشف بی سیم، رادیو، هواپیما، تلویزیون و سپس با اختراع و توسعه فناوری های جدیدتر مانند ماهواره ها و رایانه ها  آغاز و اکنون یک قرن است که به شکل مستمر در خدمت قدرت ها قرار گرفته است.

 

جنگ های روانی و فنون گوناگون جنگ اعصاب، فقط شعبه ای از پروپاگاندا است، ولی تعریف معمولی آن به عنوان نشر ایدئولوژی، اصول عقیدتی یا عقاید، در اصل وسیله ای برای وارد کردن مردم به یک امر عادی یا غیر عادی است. بدین ترتیب اصطلاح پروپاگاندا یا تبلیغ، در غرب به یک وسیله منفی و ناپسند تبدیل شده است که هدف آن فریب افراد و گروه هاست. این روش جنگ اعصاب یا جنگ روانی در جنگ های جهانی اول و دوم به اندازه ای توسعه پیدا کرد که پس از مدتی، اکنون مبارزه با پروپاگاندا یک نوع روش پروپاگاندا محسوب می شود.

 

کتاب عقاید عمومی، اثر متفکر و نویسنده امریکایی والتر لیپمن که در سال 1921م. منتشر شد و تا امروز به عنوان یکی از کتاب های قابل توجه این رشته به شمار می رود، درست زمانی نوشته شد که این نویسنده امریکایی ماموریت خود را به عنوان یکی از مسئولان و متصدیان جنگ جهانی اول تمام کرد و از ملاحظه کنترل افکار عمومی و استفاده از روش های پروپاگاندا سخت خسته و پریشان شده بود. این آغاز بدبینی و انتقاد او از سیستم دموکراسی در غرب بود. بنابر دیدگاه والتر لیپمن، از اوایل قرن بیستم دیواری بین فرد و محیط او ایجاد شده است و این دیوار چیزی جز پروپاگاندا نیست. محتوای این دیوار را وقایع و اتفاق های مسخ شده و صوری تشکیل می دهد.

 

در امریکا نظریه ها و الگوهای کنترل افراد، ماشین ها، سازمان ها و جامعه، از سوی پیشکسوتان علم روابط عمومی که بیشتر بر تئوری های روان شناس معروف اروپایی زیگموند فروید تکیه می کردند و سپس توسط پیشکسوتان علم سایبرنتیک و ارتباطات آغاز شد و آثار تئوریک و عملی آنان، دستگاه های خودکار رادار در فناوری و نیز کنترل رفتارهای انسانی در جوامع را در پی داشت. تئوری ریاضی گردش اطلاعات و ارتباطات نخست در دهه 1940م. به وسیله پژوهشگران و دانشمندان امریکایی- که در آزمایشگاه مخابراتی معروف بل کار می کردند- نوشته شد و سال ها چارچوب تحقیقات اجتماعی، سیاسی و حتی بین المللی استادان و دانشجویان این رشته ها را تشکیل می داد.

 

اسرافیل :: امریکا شناسی: فراز و فرود یک امپراتوری : پروفسور حمید مولانا- انتشارات امیرکبیر

نظرات  (۱)

ان شاءالله همیشه با بصیرت بگیم مرگ بر آمریکا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">