سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی

دموکراسی امریکا

محرومیت های زنان در امریکا

(قسمت دوم)

 

تعصب گروه مسیحیانی که به امریکا مهاجرت کرده بودند، این تبعیض های جنسی را در بین زنان جمعیت امریکا دامن زد. بسیاری از نخستین زنان مهاجر به امریکا، از طبقه خدمه بودند. افزون بر این، مفسران کشیش مسیحی، انجیل را به نفع مردان تفسیر و تحلیل می کردند.

 

یکی از پرشمارترین کتاب های منتشره لندن در اواخر دهه 1700م. که خوانندگان بسیاری در امریکا پیدا کرد، در مورد رفتار و کردار مناسب زنان در مقابل مردان بود. جمله نوشته شده توماس جفرسون در قانون اساسی امریکا که «همه مردان مساوی خلق شده اند» به اشتباه جنس زن را حذف می کند!

 

در سال 1750م. تقریبا 90 درصد مردان سفیدپوست اروپایی نژاد با سواد بودند، در حالی که فقط 40 درصد زنان سفیدپوست از شهروندان امریکایی سواد داشته و تعداد بی سوادها در ردیف بسیار بالایی قرار داشت.

 

این ارقام و تبعیض علیه زنان، به دلیل نبود شخصیت های بزرگ و والا در بین زنان نبود، بلکه نشان می داد نظام اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به دلایل فرهنگی، مذهبی، سنتی و اقتصادی، زنان را در محرومیت نگاه داشته است. با آغاز صنعتی شدن امریکا و افزایش کارگران زن، اعتصاب های زنان در کارخانه ها و کارگاه ها به علت نامطلوب بودن اوضاع کاری، حقوق و دستمزد کم، شدت یافت.

 

توماس جفرسون روشنفکرترین رئیس جمهور امریکا و یکی از مولفان قانون اساسی امریکا و موسس دانشگاه ویرجینیا در ایالت ویرجینیا- که مدتی نیز در دولت اولین رئیس جمهور امریکا جرج واشنگتن به عنوان سفر امریکا در فرانسه خدمت کرد- اوایل دهه 1800م. در یکی از نامه های خود می نویسد که زنان باید از خواندن بیش از حد داستان و رمان خودداری کنند و به همین دلیل نیز از خواندن بیش از اندازه شعر نیز بپرهیزند. او می افزاید آموزش و پرورش زنان باید بیشتر در مورد موضوع هایی مانند رقص، نقاشی و موزیک باشد.

 

در قرن نوزدهم، ورود زنان به دانشگاه ها و دانشکده های حرفه ای مانند مهندسی، پزشکی، داروسازی و کشاورزی مشکل بود. دکتر هریت هانت پزشکی که در سال 1835م. در ایالت ماساچوست خدمتش را شروع کرد، دو بار از ورود به دانشکده پزشکی دانشگاه معروف هاروارد محروم شده بود.

 

بر اساس قانون، زنان امریکا برای نخستین بار پس از پایان جنگ جهانی اول در دهه 1920م. به حق شرکت در انتخابات عمومی کنگره، ریاست جمهوری و شوراهای شهری نائل شدند. تا امروز هیچ زنی به مقام ریاست جمهوری امریکا و یا معاونت ریاست جمهوری انتخاب نشده است. آخرین باری که نامزد زن در رقابت انتخابات شرکت کرد، هیلاری کلینتون همسر بیل کلینتون رئیس جمهوری اسبق امریکا در سال 2008م. بود که در آن دوره باراک اوباما به عنوان کاندیدای اصلی حزب دموکرات، برای ریاست جمهوری انتخاب شد.

 

(البته این کتاب در سال 1389 چاپ شده است. و ذکر این نکته ضروری است که هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری بعدی امریکا که به پیروزی دونالد ترامپ منجر شد از طرف حزب دموکرات امریکا نیز شرکت کرد)

 

اوباما در تاریخ امریکا نخستین سیاه پوست امریکایی افریقایی نژاد است که به ریاست جمهوری انتخاب می شود.

 

منبع: مولانا، حمید. امریکا شناسی: فراز و فرود یک امپراتوری. موسسه انتشارات امیر کبیر، چاپ دوم، 1390، ص 164

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، مولانا، حمید مولانا، امیرکبیر، کتاب امریکا شناسی: فراز و فرود یک امپراتوری، امریکا شناسی، امریکا، دموکراسی امریکا، محرومیت های زنان در امریکا، تبعیض نژادی علیه زنان در امریکا، برابری زنان و مردان در امریکا، مهاجرت به امریکا، تبعیض های جنسیتی در امریکا، زنان و دختران امریکا، مهاجران امریکا، مسیحیت در امریکا، لندن پایتخت انگلیس، قانون اساسی امریکا، اروپایی های امریکا، نرخ سواد در امریکا، صنعتی شدن امریکا، وضعیت زنان امریکا در دروان صنعتی شدن امریکا، رئیس جمهور امریکا، ایالت ویرجینیا، دانشگاه های امریکا، اولین رئیس جمهوری امریکا جرج واشنگتن، سفارت امریکا در فرانسه، مهندسی پزشکی در امریکا، رشته داروسازی در امریکا، کشاورزی در امریکا، دانشگاه هاروارد امریکا، جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم، انتخابات ریاست جمهوری در امریکا، هیلاری کلینتون همسر بیل کلینتون، باراک اوباما، حزب دموکرات امریکا، American studies، Women deprivation in America

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">