سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مسیحیت | تاریخ شکل گیری مسیحیت و تحریف آن | حضرت عیسی (ع) و انجیل های چهارگانه

 

مسیحیت

 

مسیحیت | تاریخ شکل گیری مسیحیت و تحریف آن | حضرت عیسی (ع) و انجیل های چهارگانه: در واقع سر تا پای آنچه به نام مسیحیت و کتاب مقدس و آموزه های آن معروف است گرفتار تناقض و تحریف شدگی و تشتت است و از متن تعالیم توحیدی حضرت عیسی (ع) فاصله گرفته و دور است. جوهر و جان انچه به نام مسیحیت شناخته می شود، نوعا غیر توحیدی است و ماهیتی تئوسانتریک دارد. دان ناردو در خصوص تاثیر پذیری مسیحیت از یهودیت و برخی جریان های فرهنگی دیگر و نیز فقدان منابع و اطلاعات در خصوص زندگی  وآموزه های حقیقی حضرت عیسی (ع) چنین می نویسد:

 

«در آغاز، یکی از اقوام مدیترانه ای- یعنی یهودیان- ژرف ترین و ماندگارترین تاثیر تکوینی را بر مسیحیان اولیه گذاشتند. در واقع، تاریخ مسیحیت به عنوان یک فرقه یهودی آغاز شد و هنوز هم در مفاهیم پایه ای مذهبی و اخلاقی متعددی، همچنان که در متون مقدس، با یهودیت اشتراک دارد. بنابراین، کلیسای اولیه مسیحی نتیجه طبیعی جریان های فرهنگی رومی، یهودی و سایر جریان هایی بود که جهان مدیترانه ای را در آن زمان می ساخت...

 

مسیحیت 1

 

متاسفانه اطلاعات بی غرضانه و قابل اتکا درباره زندگی و آموزه های حضرت عیسی (ع) بسیار ناچیز است. بیشتر اطلاعات اندکی که درباره حضرت عیسی (ع) در دست است از انجیل های چهارگانه (انجیل متی، انجیل مرقس؛ انجیل یوحنا، انجیل لوقا) است که به چهار کتاب نخست عهد جدید تبدیل شدند. (عهد جدید و کتاب مقدس یهودی در مجموع کتاب مقدس مسیحی را تشکیل می دهد)

 

انجیل ها از تولد حضرت عیسی (ع)، تبلیغش در میان یهودیان، چگونگی دستیابی اش به نخستین پیروان (دوازده رسول یا حواری)، رنج و عذاب هایش از دست مقامات یهودی و رومی، مرگش (البته به پندار باطل مسیحیان) و رستاخیزش می گویند. البته انجیل های چهارگانه (انجیل متی، انجیل مرقس؛ انجیل یوحنا، انجیل لوقا) ... از نقطه نظر صرفا تاریخی اشکالاتی دارند که عمدتا به آن بر می گردد که گزارش شاهدان عینی نیستند (هر چند ممکن است بخش هایی از آنها بر چنین گزارش هایی مبتنی باشند) در عوض، آنها شامل حکایت ها و موعظه هایی اند که طی نسل ها به طور شفاهی یا کتبی منتقل و و بعدها به دست کسانی که شخصا با حضرت عیسی (ع) آشنایی نداشتند در چهار کتاب موسوم به انجیل های چهارگانه (انجیل متی، انجیل مرقس؛ انجیل یوحنا، انجیل لوقا) گرداوری شدند.

 

مسیحیت 2

 

به گفته چارلز فریمن، آنها (انجیل های چهارگانه) (انجیل متی، انجیل مرقس؛ انجیل یوحنا، انجیل لوقا) برای نخستین بار دو نسل پس از مرگ حضرت عیسی (ع) و برای جوامع مسیحی محلیِ دور از اورشلیم و جلیل، یعنی جاهایی که رخدادهایی  که شرح می دهند در انها صورت پذیرفته بود، نوشته شدند. (بیشتر پژوهشگران تاریخ نگارش انجیل ها را بین سال های 65  و100 میلادی می دانند. بنابر روایت، انجیل یوحنا بسیار دیرتر از سه انجیل دیگر (انجیل مرقس، انجیل لوقا، انجیل متی) نوشته شده. انجیل مرقس در روم و انجیل متی در انطاکیه به نگارش در آمد.)

 

به نظر می رسد که انجیل های چهارگانه (انجیل متی، انجیل مرقس؛ انجیل یوحنا، انجیل لوقا) بر مجموعه ای از ضرب المثل ها مبتنی اند که برخی از آنها به شکل تمثیل و حکایت هایی حاوی پندهای اخلاقی اند و به استثنای چند عبارت به جا مانده به زبان آرامی، که حضرت عیسی (ع) به آن سخن می گفت، به یونانی نوشته شده اند. بسیاری از منابع اصلیِ آنچه حضرت عیسی (ع) گفته و موقعیتی که در آن سخنش را بیان داشته... از دست رفته است. بدیهی است که اصالت انجیل های چهارگانه (انجیل متی، انجیل مرقس؛ انجیل یوحنا، انجیل لوقا) همچنان مورد مناقشه است»

 

مورخ دیگری درباره مسیحیت و پیدایی آن چنین می گوید:

«مسیحیت حتی در ابتدا، دین یکپارچه ای نبود. چنانکه خواهیم دید از ترکیب عناصری از کیش های دیگر پدید آمد... وانگهی، حضرت عیسی (ع) خود پایه گذار کلیسای مسیحی نبود. کلیساهای بسیاری در آغاز وجود داشتند که کسان بسیاری بنیان گذارران انها بودند. برخی یهودی بودند... گروهی یونانی بودند و از قضا یمی از برجسته ترین شخصیت های اوایل تاریخ مسیحیت، پولس طرسوسی، یهودی ای بود متاثر از آرای یونانی. از زمان پولس، جهان بینی یا هلنی روز به روز سهم بیشتری در شکل گیری مسیحیت پیدا کرد. بدین سال دینی که به این نام در سده های پایانی عهد عتیق پدید امد، پیشاپیش مرکب از انواع عناصر فرهنگی و اجتماعی بود.»

 

کتاب مقدس

 

آنچه به نام مسیحیت در تاریخ معروف گردیده است محصول آموزه های حضرت عیسی (ع) نیست. مسیحیت به عنوان یک آیین، ماهیتی تئوسانتریک (فلذا طاغوتی و مشرکانه) دارد و در امتداد سیر تطور تاریخ نیست انگارانه غرب ظهور کرده است. مسیحیت کاتولیک که صورت اصلی مسیحیت حاکم بر عالم غرب قرون وسطی بوده است، نوعا در ذیل نیست انگاری تئوسانتریک ظهور و فعلیت یافته است و مقوم ذات غرب سده های میانه بوده است.

برای فهم ماهیت مسیحیت باید میان شخصیت و مقام و آموزه های حضرت عیسی (ع) به عنوان یک پیامبر الهی و مبشر توحید و آیین مسیحیت به عنوان یک آیین تئوسانتریک (که به نحوی بی پایه و اساس و دروغین خود را به حضرت عیسی (ع) منسوب می کند) تفاوت گذاشت و سرشت متفاوت و متقابل این دو را دریافت.

 

مطالب مرتبط:

نقد مسیحیت در اندیشه های نیچه 1

پیدایش دین مسیحیت| حضرت عیسی (ع) و انجیل های چهارگانه

نیچه و نقد مسیحیت

حضرت عیسی (ع)| مسیحیت تئوسانتریک یا مسیحیت نیهیلیسم

نقد مسیحیت در اندیشه های نیچه

انجیل و تورات| عهد جدید و عهد عتیق| تاریخ انجیل و انجیل های چهارگانه

مسیحیت یهودی| اصول گرایی مسیحی و جنبش اصلاح مذهبی

مسیحیت یهودی| مسیحیت صهیونیستی شده در گذر تاریخ

مسیحیت یهودی| چگونگی مذهبی شدن و یهودی شدن آمریکا

مسیحیت در خدمت سیاست غرب

 

 

سرباز عقل: درباره غرب سده های میانه: شهریار زرشناس /// مسیحیت | تاریخ شکل گیری مسیحیت و تحریف آن | حضرت عیسی (ع) و انجیل های چهارگانه /// انجیل های چهارگانه (انجیل متی، انجیل مرقس؛ انجیل یوحنا، انجیل لوقا)|

ونوس نت
۱۸ دی ۰۱:۵۷
مطلب جالب و آموزنده ای بود دوست عزیز
http://venusnet.ir

پاسخ :

خوشحالم پسند کردید.
انـ ـــار
۱۸ دی ۰۶:۴۶
سپاس

پاسخ :

خواهش می کنم. قابل نداشت :)
سراسر گنگ
۱۸ دی ۱۰:۳۵
سلام دستتون درد نکنه . استفاده کردیم

پاسخ :

سلام.
خواهش می کنم. خوشحالم مفید بود.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان