سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

مسیحیت

پیدایش دین مسیحیت و حضرت عیسی (ع) و انجیل های چهارگانه و کتاب مقدس

 

در مقاله پیش رو موضوعات زیر مورد بررسی قرار می گیرند:

 

  • چگونگی پیدایش مسیحیت و دین مسیحی و زندگی حضرت عیسی (ع)
  • نقش یهودیان و یهودیت در شکل گیری و تحریف مسیحیت
  • نحوه و چگونگی تدوین و نگارش انجیل ها به خصوص انجیل متی، انجیل لوقا، انجیل یوحنا و انجیل مرقس
  • کتاب مقدس: کتاب مقدس یهودیان و کتاب مقدس مسیحیان: عهد قدیم (عهد عتیق) و عهد جدید، تورات و انجیل

 

آنچه که به نام مسیحیت معروف شده است و می شناسیم آیینی است که در مدت زمانی حدود 300 تا 500 سال به صورت تدریجی پدید آمده است و متفکران و نویسندگان و جریان های فرهنگی مختلفی در شکل گیری و تکوین و تدوین آن نقش داشته اند.

 

آنچه که به نام مسیحیت می شناسیم پس از صعود حضرت عیسی (ع) به آسمان و به صورت تدریجی و در یک روند چند صد ساله پدید آمده است و محصول و تجسم آموزه های الهی و توحیدی حضرت عیسی (ع) نمی باشد. احتمال دارد در مسیحیت، برخی عناصر و توصیه ها یا مفاهیم دینی و معنوی هم وجود داشته باشد اما روح این آیین و کلیت و ماهیت و جهت گیری اصلی آن تماما و نوعا و ذاتا غیر توحیدی و مشرکانه است.

 

همانگونه که در پیش از این نیز اشاره کردیم، مسیحیت ماهیتی تئوسانتریک دارد و سنتزی از میراث فلسفه یونانی و هلنیستیک و آموزه های مشرکانه یهودیت ایت. (باید توجه داشت که آنچه به نام یهودیت معروف است، ماهیتا با آموزه های توحیدی حضرت موسی (ع) تفاوت دارد.

 

یهودیت، آیینی تحریف شده و شرک آلود است که محصول رویکرد تحریف گرانه یهودیان است و اسطوره ها و آداب و مناسک مشرکانه جریان های فکریِ موسوم به مذاهب اسرار و آیین های گنوستیک است که در حجاب تئوسانتریسم ترکیب شده و بر بشر دوران انحطاط غرب باستان تجلی کرده است و تدریجا و باطی شدن یک دوران گذار چهارصد ساله، در عالم غرب قرون وسطی (غرب مسیحی) در هیات یک آیین به اصطلاح دینی، و در ذیل تئوسانتریسم، ظهور و فعلیت یافته است.

 

متاسفانه اطلاع دقیقی از زمان تولد و جزئیات زندگی حضرت عیسی (ع) وجود ندارد (به نظر می آید خصومت کاهنان یهودی معاصر حضرت عیسی (ع) و عناد و لجاجیت پیامبر ستیزانه قوم یهود، آثار مربوط به حیات و زندگی حضرت عیسی (ع) را به طور تقریبا کامل نابود کرده است) به نحوی که برخی مورخان مدرنیست اساسا در وجود تاریخی حضرت عیسی (ع) تشکیک کرده اند.

 

«ما نمی توانیم به کتاب هایی رجوع کنیم که عیسی (ع) نوشت زیرا او هیچ کتابی ننوشت و نمی توانیم به شرح و داستان ها و نقل های معاصر با زندگی و کارهایش بپردازیم چرا که هیچ داستان یا نقلی وجود ندارد. ما تنها تفاسیر و تفاسیرِ تفاسیر را در اختیار داریم.» (وودهد لیندا، درآمدی بر مسیحیت، کتاب پارسه)

 

بنا به روایات تاریخی حضرت عیسی (ع) احتمالا در حدود 8 ق.م یا 4 ق.م به دنیا آمده است و صعود آن حضرت به آسمان نیز احتمالا در حدود 30 میلادی صورت گرفته است. البته مسیحیان به غلط بر این باورند که حضرت عیسی (ع) به صلیب کشیده شده و شهید شده است و سه روز پس از شهادت، زنده شده و سپس به آسمان صعود کرده است.

 

حال آنکه قرآن کریم برای ما مشخص کرده است که مسیحیان اشتباه می کنند و حضرت عیسی (ع) اصلا مصلوب نشده است بلکه به آسمان صعود کرده است. اندک زمانی پس از صعود حضرت عیسی (ع) به آسمان، برخی از همراهان و پیروان  و عده ای از آنها که کم و بیش با ایشان آشنا بودند و نیز انبوه پرشماری از اشخاصی که یا اصلا حضرت عیسی (ع) را ندیده و یا خیلی کم از آموزه های او مطلع بودند و نیز جمعی از مخالفان حضرت عیسی (ع) هر یک به طریقی شروع به نوشتن رساله ها و کتاب هایی درباره حضرت عیسی (ع) و پیام و تعالیمش کردند که نتیجه آن نگارش صدها انجیل بود که اکثر این انجیل ها با یکدیگر (به لحاظ محتوا و بسیاری از نکات تاریخی و آموزه های معنوی و اخلاقی و حتی نقل وقایع و حوادث تاریخی) تناقض و تضاد داشتند و در عین حال هر یک از این انجیل ها مدعی بودند که بیانگر تعالیم و آموزه های حضرت عیسی (ع) هستند.

 

از حدود سال های 50 و 60 میلادی تا نزدیک دو قرن بعد انبوهی از انجیل ها نوشته شد و هر یک از گروه هاو حلقه های پیرو مسیحیت دارای انجیلی مخصوص به خود بودند. از میان این انبوه پر شمار انجیل ها می توان به انجیل توماس، انجیل ژاک، انجیل نیکودم، انجیل پطروس، انجیل مصریان، انجیل لوقا، انجیل متی، انجیل یوحنا و خیلی های دیگر اشاره کرد.

 

وضعیت در هم ریخته و آشفته انجیل های بسیاری که با یکدیگر تفاوت و تضاد و در بسیاری موارد حتی تقابل مضمونی داشتند و در عین حال همه آنها مدعی صحت و اصالت بوده و مستقیم و غیر مستقیم خود را حاصل الهام الهی و تجسم آموزه های حضرت عیسی (ع) می دانستند، آنچنان شرایطی پدید آورد که نهایتا در قرن چهارم میلادی با تشکیل شورای لائودیسه در سال 367 میلادی، چهار انجیل مرقس، انجیل متی، انجیل یوحنا و انجیل لوقا را به عنوان انجیل های حقیقی! برگزیدند و بقیه را باطل اعلام کردند.

 

نکته جالب اینکه حتی این انجیل های چهارگانه رسمی برگزیده کلیسا (انجیل مرقس، انجیل متی، انجیل یوحنا و انجیل لوقا) که مجموعا بخشی از عهد جدید را تشکیل می دهند و کلیسای کاتولیک آنها را صحیح و نویسندگانشان را در خصوص نگارش انجیل ها بهره مند از عصمت می دانند نیز با یکدیگر تفاوت ها و حتی تقابل های فاحشی دارند و در بسیاری مضامین و نکات تاریخی گرفتار اختلاف و تناقض اند، از این رو کاملا مشخص است که محصول اذهان خطاکار بشری بوده و قدسی و الهی نیستند.

 

انجیل در لغت به معنی بشارت است و تدریجا از حدود سال های دهه های 50 و 60 میلادی همه آنها که به نوعی در تدوین و ساختن آیین مسیحیت دخیل بودند و نقش داشتند، کتاب هایی تحت عنوان انجیل نوشتند. بعدها که شورای لائودیسه تشکیل می شود، مجموعه چهار انجیل برگزیده (انجیل مرقس، انجیل متی، انجیل یوحنا و انجیل لوقا) و کتاب «اعمال رسولان» و چند رساله دیگر مجموعا عهد جدید نامیده می شود.

 

آنچه که مسیحی ها کتاب مقدس می نامند متشکل از عهد قدیم و عهد جدید است. به عبارت دیگر و در مقام جمع بندی می توان گفت کتاب مقدس مسیحی ها از دو بخش عهد عتیق و عهد جدید تشکیل شده است. عهد عتیق از کتاب ها و رساله های مختلفی تشکیل شده است. عهد عتیق در واقع کتاب مقدس یهودیان است که البته بعدها مسیحیان نیز به آن باور پیدا کردند، اما مسیحیان علاوه بر عهد عتیق به عهد جدید نیز باور دارند.

 

بنابراین کتاب مقدس مسیحیان از دو بخش عهد عتیق (که یهودیان به آن باور دارند. یهودیان عهد جدید را باور ندارند) و عهد جدید (که مسیحیان آن را به علاوه عهد عتیق قبول دارند) تقسیم می شود.

کتاب مقدس یهودی یا عهد، که آن را برای تفکیک از بخش ویژه مسیحی، عهد قدیم می نامیم، مجموعه ای است از نوشته های کوچک و بزرگ با موضوعات مختلف که به دست افراد مختلفی نگاشته شده است. از این مجموعه، از سده های قبل از میلاد دو نسخه معروف باقی مانده است، یکی به زبان عبری و دیگری به زبان یونانی... کتاب مقدس یهودی که گاهی کتاب مقدس عبری خوانده می شود، به سه بخش کلی تقسیم می شود:

 

  1. تورات که مشتمل بر پنج سفر پیدایش، خروج، لاویان، اعداد و تثنیه است
  2. کتاب انبیاء
  3. مکتوبات یا نوشته ها که کتاب های مزامیر داوود، امثال سلیمان، ایوب، غزل سلیمان ... را در بر دارد.

 

سرباز عقل: درباره غرب سده های میانه: شهریار زرشناس

غرب شناسی: پیدایش دین مسیحیت و حضرت عیسی (ع) و انجیل های چهارگانه و کتاب مقدس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">