سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

لیبرالیسم فرهنگی

شنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۷، ۰۸:۵۴ ب.ظ

لیبرالیسم فرهنگی

 

پایه و اساس لیبرالیسم فرهنگی را اومانیسم و فردگرایی تشکیل می دهد. لیبرالیسم خواهان درجاتی از آزادی در برابر تسلط یا هدایت دولت و یا هر موسسه دیگر است که تهدید کننده آزادی بشر باشد. لیبرالیسم که خود از مولفه های مدرنیسم است، در نظر و عمل از پروتستانتیسم- نهضت اصلاح دین- در قرن 16 میلادی بسیار کمک گرفته است.

 

لیبرالیسم را می توان به دو گونه فرهنگی و اقتصادی تقسیم کرد که ما در اینجا فقط به بررسی لیبرالیسم فرهنگی می پردازیم.

 

لیبرالیسم فرهنگی نیز خود به سه شاخه سیاسی، اخلاقی و الهیاتی تقسیم می شود. نقطه اشتراک این سه شاخه، جانب داری از آزادی های فردی و اجتماعی به شکل افراطی، ترویج تساهل و تسامح به گونه اباحه گری و مقید نبودن به امر مطلق است.

 

عناصر اصلی تفکر لیبرالیستی عبارتند از: تکیه بر عقل، بدون در نظر گرفتن وحی؛ آزادی مبتنی بر فردگرایی (اومانیسم)؛ تساهل و تسامح با رویکرد نسبی گرایی مدرن.

لیبرالیست ها درباره آزادی معتقدند که وحدت دین برای تنظیم مصالح جامعه ضروری نیست و قانون باید عهده دار آزادی عقیده باشد. آزادی خواهی لیبرالیستی تا جایی پیش می رود که مرزهای دین را در می نوردد و انسان مدرن را برای تکلیف گریزی و بی قیدی نسبت به آموزه های دینی محق می پندارد. از این رو، لیبرالیسم حاکمیت الهی را در جهان نمی پذیرد.

 

اومانیسم (انسان محوری) اصالت انسان یا انسان مداری عبارت است از اعتقاد به اینکه انسان به تنهایی در همه امور بر خویش حاکم است و سعادت خود را به وسیله عقل و دانش خویش کسب می کند و به هیچ منبع فوق بشری مانند خدا، وحی و انبیا نیاز ندارد. بر اساس اومانیسم، اراده و خواست بشر، ارزش اصلی و بلکه منبع ارزش گذاری محسوب می شود و ارزش های دینی که در عالم اعلی تعیین می شوند تا سر حد اراده انسانی سقوط می کنند.

 

از سوی دیگر، انسان در این تفکر چیزی جز جسم و مسائل جسمانی نیست و اندیشه و عمل وی به خواسته های نفسانی محدود می شود. بر این اساس، در تعبیری کلی، انسان لیبرال عبارت است از نفس اماره که اراده و خواست او جایگزین احکام الهی می گردد.

 

مطالب پیشنهادی:

دین و دنیا

غرب شناسی: غرب و اومانیسم

آمریکا: نظام سکولار یا نظام دینی؟

اومانیسم یا انسان محوری: وقتی در غرب انسان، خدا می شود.

غرب شناسی: رنسانس و غرب مدرن

 

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">