سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی

تاریخ امریکا: جامعه مسلمانان امریکا

مسلمانان و کشف امریکا

 

امریکا- امریکا شناسی- فرهنگ امریکا- دین و مذهب امریکا- اجتماع و جامعه امریکا- سیاست امریکا

 

مسلمانان نه تنها در سفر و دریانوردی کریستوفر کلمبوس به قاره امریکا به او کمک و یاری کردند، بلکه در کشف این سرزمین توسط اروپاییان با آنان همراه بودند. ماجرای مسافرت و دریانوردی کلمبوس به قاره امریکا دقیقا هنگامی رخ داد که چند سال پیش از آن، آخرین حکومت مسلمانان بر شبه جزیره اسپانیا توسط شاهزاده های مسیحی آن منطقه خاتمه یافته و اطلاعات و دانش انباشته شده در چند قرن تمدن اسلامی به ویژه در جنوب اروپا، در رشته های: جغرافیا، تاریخ، نجوم، ریاضیات، دریانوردی، نقشه برداری و فناوری های جهان گشایی به دست مسیحیان اسپانیایی و پرتغالی افتاده بود.

 

فرضیه معتبری که از سوی برخی تاریخ نویسان و دانشمندان ارائه شده نشان می دهد، حداقل دو قرن قبل از کشف قاره امریکا توسط کلمبوس، مسلمانان شبه جزیره اسپانیا و قاره افریقا موفق شدند به قاره امریکا دست یافته و حتی با اهالی بومی آن سرزمین آشنا شوند.

 

لازم به یاداوری است که از سال 1474م. تیم پادشاهان مسیحی کاتولیک، یعنی زن و شوهری موسوم به ایزابلا از ناحیه سویل و فرناندو از منطقه آراگون شبه جزیره اسپانیا- پرتغال موفق شدند به تدریج از تضعیف و چند دستگی مسلمانان استفاده کرده و حکومت سلطه خود را بر آن سرزمین استوار سازند؛ و سرانجام توانستند در سال 1491م. آخرین شهر اسپانیایی تحت حکومت مسلمانان یعنی گرانادا (غرناطه) را تصرف کنند. این واقعه درست هنگامی بود که کلمبوس، دریانوردی خود را به سوی قاره امریکا شروع کرد. بر اثر فشار و خفقان شاهان اسپانیا و پرتغال، مسلمانان از آن منطقه رانده شدند و از آن تاریخ به بعد، هیچ گاه در ادبیات غرب توجهی به نقش مسلمانان در کشف قاره امریکا نشد.

 

کشف قاره امریکا توسط اروپایی ها با دو روند تاریخی دیگر در دنیای اسلام همراه بود، یکی حمله و حکومت مغول ها در شرق آسیا- که فاجعه ای بس بزرگ برای حکومت های مسلمانان در فلات ایران، آسیای مرکزی و سرزمین های عربی به وجود آورد- و دیگری ظهور مسلمانان ترک عثمانی، فتح قسطنطنیه و شکست مسیحیان  کلیسای بیزانتین (ارتدوکس) در شرق است که همزمان با افول حکومت بر مسلمانان اسلام در شبه جزیره  اسپانیا- پرتغال صورت گرفت و منجر به تاسیس امپراتوری عثمانی و گسترش تمدن اسلامی و ترک زبان در شرق مدیترانه و اروپا شد.

 

اسپانیا، انگلستان و فرانسه زمانی قاره امریکا را تقسیم و به مستعمره های خود ملحق کردند که امپراتوری عثمانی در غرب با اروپا و در شرق با ایران (سلسله صفوی)، درگیری سیاسی و نظامی داشت. با تضعیف دولت های اسلامی در اروپای غربی و ناحیه اقیانوس هند و افریقا و درگیری هایی که امپراتوری های عثمانی و صفوی در سرزمین وسیع آسیا- اروپای شرقی داشتند، برتری تسلط دریایی، به ویژه در اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام (کبیر) به دنیای غرب و اسپانیا، پرتغال، انگلستان، فرانسه و هلند انتقال پیدا کرد.

 

منبع: مولانا، حمید. امریکا شناسی: فراز و فرود یک امپراتوری. موسسه انتشارات امیر کبیر، چاپ دوم، 1390، ص 143

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، غرب، غرب شناسی، امریکا، امریکا شناسی، تاریخ امریکا، جامعه مسلمانان امریکا، مسلمانان و کشف قاره امریکا، کریستوفر کلمبوس و کشف قاره امریکا، قاره امریکا، اروپا، اسپانیا، مسیحیت، تمدن اسلامی، پرتغال، قاره افریقا، مسیحیت کاتولیک، مسلمانان اسپانیا، ادبیات غرب، کشف قاره امریکا، اسلام، ایران، امپراتوری عثمانی، مسیحیان ارتدوکس، مدیترانه، انگلستان، فرانسه، جنگ ایران و عثمانی، دولت های اسلامی، اروپای غربی، اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس، آسیا، هلند، اروپای شرقی، لینک مستقیم

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع و لینک مستقیم مجاز است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">