سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی: تاریخ و تمدن امریکا: دموکراسی در امریکا (قسمت ششم)

 

جمعیت کل امریکا در سال 1770م. از دو میلیون و دویست و پنج هزار نفر تجاوز نمی کرد و در آغاز دهه 1800م. به پنج میلیون نفر رسیده بود، در دهه 1830م. ، زمانی که دوتوکویل از امریکا دیدن کرد به 13 میلیون نفر رسیده بود. بیشتر این جمعیت در ایالت های شمالی نیوانگلند و در سواحل شرقی و ایالتی- که به اقیانوس آتلانتیک نزدیک بودند- زندگی می کردند. تعداد بسیار کمی در ایالت های مرکزی امروزی امریکا سکونت داشتند و ایالت های غربی و سواحل اقیانوس آرام هنوز تسخیر نشده بود.

 

آمار رسمی دولت امریکا جمعیت ایالت کالیفرنیا را در سال 1850م. حدود نود و دو هزار و پانصد نفر تخمین می زند و کمترین جمعیت ایالتی امریکا متعلق به ایالت مینسوتا در شمال مرکزی امریکا حدود شش هزار نفر ذکر شده است که دقیقا مقارن با نخست وزیری امیر کبیر در سلطنت ناصر الدین شاه قاجار است. در این دوره امریکا کاملا یک کشور کشاورزی و کم جمعیت است.

 

استقلال امریکا به عنوان ایالات متحده و وحدت آن بیش از هفتاد سال طول نکشید و در اوایل دهه 1860 (1861 الی 1865م.) چندین ایالت جنوبی امریکا از این اتحادیه فدرال جدا شد و بدین ترتیب جنگ های داخلی امریکا شروع شد. جمعیت امریکا در زمان جنگ های داخلی، بر اساس آمار رسمی، حدود سی و دو میلیون نفر تخمین زده شده است که از این تعداد شش میلیون نفر، از جمله بسیاری از غیر نظامیان، تلف شدند. مجموع سربازان و افسران کشته شده در دو ارتش فدرال (ایالات شمالی) و کنفدریت (ایالات جنوبی) در جنگ های داخلی 624/511 نفر و تعداد مجروحان 475/881 نفر اعلام شده است که مجموع تلفات نظامی این جنگ را به 1/100/392 نفر می افزاید.

 

میلیون ها نفر از افراد غیر نظامی و جمعیت امریکا بر اثر این جنگریال بیماری، گرسنگی و بی خانمانی ناشی از آن تلف شدند. با توجه به جمعیت آن روز امریکا، این جنگ داخلی که مدت چهار سال ادامه داشت، یکی از بزرگترین فاجعه های تاریخ در کشتار بشری است. تلفات امریکا در جنگ های داخلی بیش از تلفات دیگر این کشور در تاریخ ایالات متحده امریکاست. به عنوان مقایسه تلفات امریکا در جنگ استقلال (1775 تا 1783م.) 4/435 نفر، در جنگ معروف به 1812 با انگلستان (1812 تا 1815م.) 2/260 نفر، در جنگ با مکزیک (1846 تا 1848م.) 12/283 نفر، در جنگ با اسپانیا (1898م.) 2/446 نفر، در جنگ جهانی اول (1917 تا 1918م.) 116/516 نفر، در جنگ جهانی دوم (1941 تا 1945م.) 405/399 نفر، در جنگ کره (1950 تا 1953م.) 33/746 نفر و در جنگ ویتنام (1964 تا 1973م.) 56/152 نفر است. اما همانطور که ذکر شد تلفات امریکایی ها در جنگ های چهارساله داخلی افزون بر یک میلیون بود.

 

جنگ های داخلی امریکا

 

با سپری شدن جنگ های داخلی و پایان قرن نوزدهم، امریکا وارد یک دوره درخشان صنعتی و علمی شد. با افزایش شهرنشینی و رشد جمعیت سرمایه داری، امریکا وارد مرحله جدیدی شد و تولیدات صنعتی آن از هر کشور اروپایی نیز سبقت گرفت. اگر دوتوکویل امریکا را در آغاز جنگ اول بین الملل می دید، قطعا شرایط فیزیکی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن را تشخیص نمی داد. نه تنها امریکا تغییر یافت، بلکه نظریه استثنایی بودن امریکا نیز سیر تکاملی خود را طی کرده و در حقیقت به صورت یک کیش و آئین ملی در آمد، تاریخ نویس امریکایی، ریچارد هافشتادتر در تشریح مملکت خود چنین تحلیل می کند: « سرنوشت و تقدیر ما به عنوان یک ملت از وحدت ساخته شده است و نه از ایدئولوژی» اما آبراهام لینکلن، رئیس جمهور دوره جنگ های داخلی امریکا، این پدیده را مذهب سیاسی امریکا نامیده است.

 

منبع: مولانا، حمید. امریکا شناسی: فراز و فرود یک امپراتوری. موسسه انتشارات امیر کبیر، چاپ دوم، 1390، ص 46

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، امریکا، امریکا شناسی، غرب، غرب شناسی، دموکراسی، دموکراسی در امریکا، جنگ های استقلال امریکا، کشور امریکا، آزادی در امریکا، آزادی روابط جنسی در امریکا، تهاجم فرهنگی امریکا، ملی گرایی امریکا، امپریالیسم امریکا، فرانسه، دوتوکویل، شهرهای امریکا، نظام سیاسی امریکا، اروپا، کشورهای اروپایی، انگلستان، انقلاب فرانسه، نظام اداری در امریکا، ایالت های امریکا، پاریس، لندن، نظام اجتماعی امریکا، انقلاب صنعتی، مطبوعات و رسانه های امریکا، مسیحیت، کاتولیک، پروتستان، آئین مسیحیت، دین مسیحیت، دین و مذهب در امریکا، سکولاریسم، سیستم سلطنتی انگلستان، کلیسای انگلستان، افریقا، مادی گرایی در امریکا، کثرت گرایی در امریکا، پورنوگرافی، سکس، پورنوگرافی در امریکا، سکس در امریکا، جمعیت امریکا، اقیانوس آتلانتیک، جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم، جنگ امریکا با ویتنام، آبراهام لینکلن

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">