اسرافیل

اسرافیل

اسرافیل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

طبقه بندی موضوعی

جریان شناسی

جریان شناسی سیاسی فرهنگی ایران

جریان شبه مذهبی: سازمان مجاهدین خلق (منافقین)

(قسمت اول)

 

برخی از طیف های این جریان همچون وهابیت و بهائیت که در یکی، دو سده گذشته در ایران شکل گرفته و در قالب مذهب سازی نمود پیدا کرده است و نیز بعضی از آنان همچون جنبش های نوپدید دینی که در دهه ی اخیر در ایران مطرح شدند، درصدد جایگزینی ادیان جدید انسانی به جای ادیان آسمانی اند، همچنین برخی از گروه های سیاسی همانند جریان مجاهدین خلق (منافقین)، فرقان، انجمن حجتیه و ... به دلیل طراحی و ایجاد الگو و تشکیلات پیچیده فرقه ای در این جریان مورد بررسی قرار گرفته اند.

 

مهمترین گروه های سیاسی جریان شبه مذهبی کشور:

1 : سازمان مجاهدین خلق (منافقین)

2 : فرقان

3 : آرمان مستضعفین

4 : انجمن حجتیه

 

در این بخش به دلیل اهمیت، صرفا سازمان مجاهدین خلق و انجمن حجتیه در بین احزاب وابسته به این جریان مورد واکاوی قرار می گیرد.

 

  1. سازمان مجاهدین خلق (منافقین)

 

از میان گروه هایی که آمیزه ای از اسلام و عقاید مارکسیستی، جامعه شناختی و روشنفکرانه متاثر از سایر انقلاب ها را محور اصلی عقاید و ایدئولوژی خود ساخته بود، سازمان مجاهدین خلق (منافقین) بود. این سازمان در سال 1344 توسط محمد حنیف نژاد، سعید محسن، عبدالرضا نیک بین (عبدی) بنیانگذاری شد. اطلاعات پایه گذاران سازمان از مسایل اسلامی بسیار سطحی بود. ایدئولوژی، تشکیلات، جزوه های آموزشی و مشی مبارزه ای آنان رونوشتی از سازمان های چپ گرای حرفه ای به شمار می آمد.

 

کتاب ها، جزوه های آموزشی و مشی عملی اعضای سازمان آمیزه ای از نگرش ها، شیوه های مارکسیسم و مائوئیسم و ظواهری از مسایل اسلامی و با گرایش ناسیونالیستی بود. سرانجام گستردگی التقاط در اندیشه و اختلاف های شدید عقیدتی موجب شد تا بسیاری از کادرها و اعضای اصلی سازمان به طور رسمی راه ارتداد را پیش گیرند. آنان در یک تصفیه ی خونین عناصری را که بر وجهه ی دینی سازمان تکیه می کردند از سر راه برداشته، با انتشار اعلامیه تغییر مواضع ایدئولوژیک (1354) آشکارا به مارکسیسم گرویدند.

 

از مهمترین دلایل انقلاب ایدئولوژیک مارکسیسم در سازمان مجاهدین خلق (منافقین) عبارتند از:

  1. عدم جلب نظر و یاری و پشتیبانی رهبری امام خمینی و ایجاد پایگاهی در نزد مارکسیست ها
  2. بسیاری از کادر مرکزی با این تفسیر ایدئولوژیک سخت مخالف بودند و قصد داشتند با تکیه بر اسلام انقلابی با نهضت امام خمینی رویارویی کنند و تاکید می کردند حتی مارکسیست های سازمان، دم از اسلام بزنند و تظاهر به نماز خوانی کنند.
  3. نقش ساواک در اعلام تغییر ایدئولوژی و بر ملا کردن چهره ی اصلی سازمان.
  4. خود باختگی برخی از سردمداران سازمان در برابر مارکسیسم به عنوان ایدئولوژی انقلابی
  5. عدم پای بندی برخی سران سازمان به اسلام و...

 

سیر مطالعاتی پیشنهادی:

سیر مطالعاتی عرفان های نوظهور

 

مطالب پیشنهادی:

فرقه های نوظهور: اهداف و روش های عرفان های نوظهور

نشانه های عرفان های نوظهور: انسان خدایی و عقل بسندگی

تروریسم: حکومت ترس و مرگ

جیش العدل در ایران، داعش در عراق: مقایسه عقاید و اهداف

 

منبع: جریان شناسی سیاسی فرهنگی ایران: رمضان شعبانی سارویی

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

نظرات (۲)

۰۱ مرداد ۹۷ ، ۰۰:۱۲ سیّد محمّد جعاوله
احسنت
موفق باشید (:
پاسخ:
شما هم همینطور.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی