سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

جیش العدل در ایران، داعش در عراق: مقایسه عقاید و اهداف

 

جیش العدل: عقاید و اهداف

 

«جیش العدل» نام یک گروهک شبه نظامی تروریستی است که در اواخر سال 2013 بعد از فروپاشی گروهک تروریستی «جند الله» که «عبدالمالک ریگی» سرکرده آن بود به رهبری «عبد الرحیم ملازاده» با نام مستعار «صلاح الدین فاروقی» شکل گرفت. در اساس نامه این گروهک تروریستی اعلام شده است که: « جیش العدل با نام مخفف «جیش» یک جنبش دفاعی (نظامی)، سیاسی و فرهنگی است که بر اساس اصل دفاع از دین و دنیای مردم بنا نهاده شده است». این گروه با عقاید و ایدئولوژی های سلفی و وهابی سعی می کند با سوء استفاده از فضایل دینی و معنوی همچون فرهنگ «شهادت طلبی» و «جهاد گرایی» مردم سنی مذهب منطقه را در راستای اهداف تروریستی و شرورانه خود به اقدامات نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران تحریک کنند. این گروهک تروریستی با اعلام مخالفت علیه جمهوری اسلامی ایران هدف خود را مبارزه با جمهوری اسلامی با تمام روش های نظامی، فرهنگی، تبلیغاتی، سیاسی، دینی و مذهبی و ... تا براندازی نظام جمهوری اسلامی می داند.

 

یکی دیگر از اهداف «جیش العدل» حمایت از تکفیری ها و معارضین دولت سوریه از طریق ضربه زدن به ایران به خصوص در نواحی مرزی است. شهادت مرزبانان «میرجاوه» و «سراوان» نمونه ای از این اقدامات است. این گروه تروریستی مخالف مداخله ایران در سوریه است.

 

داعش: عقاید و اهداف

 

«دولت اسلامی عراق و شام» با نام مخفف «داعش» نام یک گروه تروریستی است که همچون «جیش العدل» از آموزه های «جهادگرایی سلفی» و «وهابی» بهره می برد. این گروه در سال 2003 فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 2014 خلافت جهانی خود را اعلام کرد و بخش هایی از عراق، سوریه، لیبی، نیجریه و افغانستان را به تصرف در آورد. داعش نیز همچون جیش العدل بخشی از گروه تروریستی بین المللی القاعده است که به خاطر تفسیر خشن و افراط گرایانه اش از اسلام و ضدیت شدید با مذهب تشیع معروف شده است در واقع داعش شیعیان را مرتد و مشرک و کشتن آنها را واجب می داند. آنها قصد بازگشتن به چیزی را دارند که آن را «خلافت اسلامی و اجرای شریعت» می نامند. بر اندازی دولت سوریه، همان چیزی که جیش العدل از آن حمایت می کند از دیگر اهداف داعش است. اما یکی از اهداف اصلی داعش و بسیاری از گروه های تروریستی دیگر، پروژه ای است که از چندین سال پیش با تمام قدرت دنبال می شود: اسلام هراسی. می توان گفت که داعش، جیش العدل و بسیاری از دیگر گروه های تروریستی در راستای ترویج اسلام هراسی به وجود آمدند. غرب به خصوص آمریکا، انگلیس و اسرائیل این گروه ها را به وجود آوردند تا آنها را به عنوان نمادی از اسلام در جهان نشان دهند، اسلامی با این خصوصیات: خشن، متحجر، جنگ طلب، وحشی، بی تمدن و ... . اما مسئله ای که در مورد این گروه ها شاید کمتر مورد توجه قرار گیرد نقش و فعالیت آنها در زمینه تجزیه کشورهای اسلامی  به خصوص ایران است. موضوعی که هدف نهایی اربابان آنها یعنی آمریکا، انگلیس و اسرائیل است: تجزیه ایران، عراق، سوریه به چندین استان کوچکتر. که البته تا کنون موفق به انجام آن نشده اند.

 

پشت پرده گروهک های تروریستی و تکفیری:

 

محدود کردن اقدامات گروهک های تروریستی به چند اقدام نظامی محدود برای بر هم زدن امنیت مرزها بسیار ساده لوحانه و غیر عقلانی است. دشمنان نظام جمهوری اسلامی از زمان پیروزی انقلاب همواره به دنبال راه هایی برای بر اندازی آن بوده اند. غرب به سرکردگی آمریکا، اسرائیل و انگلیس هیچوقت چشم دیدن اسلام و به خصوص تشیع به عنوان یک گفتمان و یک قدرت (چه نظامی، چه سیاسی، چه اقتصادی و چه فرهنگی و دینی) در مقیاس جهانی را نداشته و نخواهند داشت. از این رو به هر وسیله ای برای تضعیف و حذف آن متوسل شده اند. یک بار از طریق جنگ با عراق ِ تا دندان مسلح با ابزارهای نظامی آمریکایی و اروپایی، یک بار از طریق ایجاد تنش با کشورهای منطقه همچون پاکستان، ترکیه، عربستان، یک بار از طریق تلاش برای تجزیه ایران به واسطه تفرقه افکنی بین مردم و اختلافات قومیتی، یک بار از طریق جدایی و نفاق بین مردم و نظام، یک بار از طریق اختلاف و تفرقه بین شیعه و سنی، و اکنون علاوه بر روش های بالا استفاده از گروهک های تروریستی نیز به این لیست اضافه شده است. گروه هایی که از چند سال گذشته همانند قارچ در سراسر منطقه خاورمیانه سر برآورده اند و از طرف کشورهای مخالف اسلام و نظام جمهوری اسلامی همچون آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان، رژیم صهیونیستی و ... به امکانات نظامی، تکنولوژیکی و مالی بسیاری مجهز شده اند تا با قدرت تمام اهداف زیر را دنبال کنند:

 

  1. تحریف اسلام به خصوص مذهب شیعه و ایجاد نفرت و کینه نسبت به شیعیان در سراسر جهان
  2. تفرقه افکنی میان شیعه و سنی هم در سطح داخلی و هم در سطح بین المللی
  3. نشان دادن چهره ای خشن، جنگ طلب، افراطی و دگُم، عقب مانده و متحجر، مخالف علم و بی منطق از اسلام و مسلمانان و جلوگیری از گسترش آن در جهان
  4. همکاری نزدیک با شبکه ها و رسانه های ضد انقلاب و سلطنت طلب مانند بی بی سی، رادیو فردا، صدای آمریکا، العربیه برای دسترسی به طیف وسیعی از مردم در جهت القاء و ارائه عقاید انحرافی
  5. کشاندن جنگ به داخل ایران، بر هم زدن ثبات آن و در نهایت تجزیه کشور
  6. آماده سازی و استفاده ابزاری از کودکان از طریق شستشوی مغزی برای طرح های نظامی و تروریستی
  7. مقصر نشان دادن نظام، رهبری، سپاه، بسیج در اذهان عمومی و در نهایت تفرقه افکنی میان مردم، نظام و دولت
  8. نا امن کردن ایران در جهت دوری سایر کشور ها از ایران و عدم برقراری روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... .

 

راه های مقابله با گروه های تروریستی و تکفیری:

 

به طور حتم موثرترین راه برای مقابله با گروه های تروریستی و دیگر مخالفان جمهوری اسلامی ارتقای توان نظامی کشور در سطوح مختلف موشکی، پهبادی، دریایی و زمینی است. در واقع افزایش توان نظامی هم می تواند در سطح بازدارندگی و هم در سطح دفاعی نقش بسیار موثری را ایفا نماید. اهمیت این مسئله به قدری است که بارها رهبر حکیم انقلاب را بر آن داشته است تا در مورد آن چه در جمع نظامیان و چه در حضور مردم از آن صحبت به میان بیاورند و آن را غیر قابل مذاکره و چک و چانه زدن بدانند. از راه های موثر دیگر در زمینه مقابله و مبارزه با این گروه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

افزایش آگاهی و اطلاع رسانی به مردم در این زمینه ها و مجهز کردن آنها به اطلاعات، افزایش همکاری های نظامی، امنیتی و دیپلماسی با دیگر کشورهای منطقه به خصوص کشورهای همسایه از جمله پاکستان و عراق به عنوان دو مرکز اصلی رشد و حضور گروه های داعش و جیش العدل، افشا کردن افکار، اندیشه ها، اهداف و فعالیت های این گروه ها در سطح جهان، تجهیز پایگاه های نظامی مرزها به وسایل و ابزارهای پیشرفته نظامی و آموزش ویژه نظامیان این مناطق.

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، جیش العدل یا جیش الظلم، ایران، داعش یا دولت اسلامی شام و عراق، عراق، گروه های تروریستی، تروریسم، گروه های شبه نظامی، گروهک تروریستی جند الله، عبدالمالک ریگی، سلفی گری، وهابیت، شهادت طلبی و جهاد گرایی، شیعه و سنی، جمهوری اسلامی ایران، سوریه، تکفیری های سوریه، میرجاوه و سراوان، افغانستان و القاعده، سنی و شیعه، شریعت، اسلام هراسی، غرب، غرب شناسی، امریکا، اسرائیل، انگلستان، انقلاب اسلامی، گفتمان انقلاب اسلامی، پاکستان، ترکیه، عربستان، خاورمیانه، رژیم صهیونیستی، صهیونیسم، رسانه های ضد انقلاب و سلطنت طلب، بی بی سی، رادیو فردا، العربیه، صدای امریکا، ارتش ایران، ارتش امریکا، قدرت نظامی ایران، قدرت نظامی امریکا، ارتش اسرائیل، قدرت نظامی اسرائیل، توافق نامه هسته ای، برجام، سپاه، بسیج

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">