سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی :غرب: اکنون و آینده (قسمت اول)

يكشنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۷، ۰۶:۵۲ ب.ظ

غرب شناسی

غرب: اکنون و آینده

(قسمت اول)

 

امروز وضع غرب تغییر کرده است؛ یعنی دیگر در تفکر غربی چیزی که قدرت غرب و تجدد را به پیش براند وجود ندارد. اتحاد جماهیر شوروی که زمین، جمعیت، معدن و نعمت های طبیعی و مادی و قدرت سیاسی و نظامی داشت منقرض شده؛ غرب سیاسی هم مثل شوروی نیروی دوام و بقا را از دست داده است. غرب دیگر امیدی به آینده ندارد و متفکرانش کار فلسفه را تمام شده می بینند و از پایان دوران تجدد سخن می گویند.

 

آنها وضع حاضر را وضع برزخ (پست مدرن) خوانده اند؛ یعنی دورانی که در مبانی تجدد تزتزل راه یافته و هنوز عهد دیگری آغاز نشده است. البته هنوز کسانی هستند که از آنچه پیش آمده است و پیش می آید خبر ندارند و گمان می کنند که آنچه در تفکر معاصر و در همه چیز عالم کنونی روی داده است امری اتفاقی است و به سلیقه اشخاص بستگی دارد و می توان با قیل و قال و جنجال و تبلیغات، دوام تاریخ غربی و قهر و سلطه آن را تضمین کرد.

 

اینها مدافعان وضعی هستند که ارکان آن به لرزه افتاده است و از هر چه که این تزلزل را موجب شده است و بشود نفرت دارند، خواه نهضت ملی باشد یا دینی و یا تفکر معنوی. ولی چون نمی خواهند این تزلزل را بپذیرند به اساس و ارکان نگاه نمی کنند و دیگران را هم از این کار باز می دارند. اکنون تصور کنید که یک نهضت دینی و معنوی پدید آید و در آن کسانی پیدا شوند و بگویند به آنهایی که می گویند قدرت غرب پایان یافته است گوش ندهید! اینها فاشیست و مرتجع اند و به کسانی رو کنید که آروزی دوام و قهر و غلبه غرب را دارند.

 

گویی اینها خوش ندارند که از نحوه فکر و عمل و نظام زندگی که در رنسانس پدید آمد و در قرن هیجدهم و نوزدهم قوام یافت و در قرن بیستم ارکانش به لرزه درآمد و به طور کلی می توان آن را دوران تجدد و تاریخ جدید غربی خواند، به عنوان مظاهر تاریخ غرب یاد کنند، بلکه از علم و آزادی مستقل از تاریخ دم می زنند و این دو را اموری انتزاعی می انگارند که ریشه در تاریخ ندارد؛ گویی علم و آزادی گل بستان خودشان است و دائم شاداب می ماند یا آنها می توانند شادابی اش را دوام بخشند. و اگر گفته شود این آزادی ملک شما نیست و شما نمی توانید آینده را هر طور که آرزو دارید بدون مجاهدت بسازید، فریاد بر می آورند که اینها با آزادی بشر و قدرت او مخالف اند و علم را انکار می کنند.

 

منبع: رضا داوری اردکانی: فلسفه در دام ایدئولوژی، شرکت چاپ و نشر بین الملل

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">