سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

ظهور روشن فکری در ایران: روشن فکری چیست؟ روشن فکر کیست؟

(قسمت دوم)

 

مشاهده این اختلافات این سوال را در ذهن مسافران دیار غرب ایجاد کرد که چه چیز باعث عقب ماندن ایرانیان از دست یابی به ساخته ها و تولیدات تمدن شده است؟ رشد و پیشرفت علم و تمدن در اروپا ناشی از چیست؟ آنها به دنبال پیدا کردن راه حل سعی کردند از مطالعه تاریخ و فرهنگ غرب چیزی به دست آورند ولی به دلیل ضعف در دانستن زبان های اروپایی در دست یابی و استفاده از کتاب های فلسفی و عمیق آنها محروم شدند.

 

چنانکه در تاریخ معاصر ایران اولین تاریخ فلسفه غرب، در دوره پهلوی اول و توسط محمد علی فروغی منتشر شد. با جست و جو در آثار و کتاب هایی که توسط منورالفکران ایرانی نوشته شده است، این نکته قابل توجه است که در ارجاعات و منابعی که از طرف ایشان ذکر می شود، کمتر اشاره ای به فلاسفه و متفکرین اصلی و برجسته غرب شده است.

 

بیشتر دانشجویانی که از ایران به غرب رفته بودند، از درباریان و یا افراد ثروتمند جامعه ایرانی بودند که دارای زندگی اشرافی بودند. این گروه که به تن آسایی و تنبلی (ناشی از زندگی اشرافی) عادت داشتند، تلاش و جدیت برای درک عمیق و درست از اصول و مبانی علم و فرهنگ غربی نداشتند.

 

آنچه بیشتر آن ها را مجذوب خود کرده بود، مجالس رقص و تئاترها و کاباره های غربی بود و این را می توان از سفرنامه ها و گفت و گوهایشان متوجه شد. البته باید مساله هزینه بالای تحصیل در اروپا (در تحلیل عدم دقت ایشان به مسائل) و نیاز به اشتغال برای آنها را هم متذکر شد. هم چنین دوره توقف دانش جویان در اروپا بر اساس برنامه ایران کوتاه بود.

 

منورالفکران ایرانی در دانشکده ها و دانشگاه های اروپا و در مدارس جدید ایران با اندیشه ها و افکار اروپایی قرن هجدهم و نوزدهم آشنا شده بودند که در آن علم از تقدس و اصالت خاصی برخوردار است. عقل و خرد بشری جای گاه و مرتبه بالایی پیدا کرده است و هرآنچه با حس و تجربه قابل آزمایش نیست، از دایره علم خارج شده است.

 

منبع: روایت تفکر، تاریخ و تمدن از آغاز تا کنون، جلد چهارم: این عصر قرمز است: از مدرنیته تا جنگ جهانی دوم، دفتر نشر معارف، چاپ دوم، 1391، ص 150

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، غرب، غرب شناسی، امریکا، اروپا، ظهور روشن فکری در ایران، ایران، روشن فکری، روشن فکر، روشن فکر کیست؟، روشن فکری چیست؟، علم و تمدن غربی، فرهنگ اروپا، تاریخ و فرهنگ غرب، فلسفه غرب، تاریخ فلسفه غرب، تاریخ معاصر ایران، دوره پهلوی اول، محمد علی فروغی، منورالفکران ایران، فیلسوفان غربی، دانشجویان ایرانی در اروپا و امریکا، فرهنگ غربی، کاباره ها و دیسکوهای غرب، هزینه تحصیل در اروپا، هزینه تحصیل در امریکا، دانشگاه های اروپا، پورنوگرافی و سکس در اروپا و امریکا، Intellectuals in Iran، Intellectuals، open minded

 

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع و لینک مستقیم مجاز است)

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">