سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی: بردگی و برده داری (قسمت نهم)

 

استیلا و سلطه غرب 2

 

یک نویسنده سیاه پوست امریکایی، ورود و خروج کشتی ها را به بنادر و سواحل شرقی امریکای شمالی در سال 1619م. اینگونه گزارش می کند: «کشتی ها با پرچم های ناشناخته پی در پی وارد بندر می شدند. کالاهای این کشتی ها معمولی نبود، زیرا بار اصلی آن را برده های افریقایی تشکیل می داد که اغلب، هلندی ها برای تجارت و فروش با انگلیسی ها وارد بندر جیمزتان در سواحل ویرجینیا می کردند.» در دنیای مدرن پانصد سال گذشته، کشوری وجود نداشت که نژاد پرستی و تبعیض دینی در آن به اندازه ایالات متحده امریکا باشد. همانگونه که نژاد سفید اروپایی خود را بر این قاره تحمیل کرد، همین نژاد، سیاه پوستان افریقا را به عنوان کالاهای تجارتی در امریکا رواج داد و بومیان این قاره، یعنی سرخ پوستان را نابود کرد.

 

ادموند مورگان تاریخ نویس امریکایی می نویسد: انگلیسی ها به خوبی می دانستند که فناوری دریانوردی و نظامی آنها بر فناوری بومیان برتری دارد؛ اما در استفاده از زمین، کشاورزی و محصولات مورد نیاز، از بومیان عقب بوده و فاقد نیروی انسانی برای کار هستند. واردات برده های سیاه افریقایی، پاسخ مهاجران اولیه اروپایی (انگلیسی و هلندی و اسکاتلندی) به این مشکل بود. در سال 1619م. بنا به یک سند و آمار تاریخی بیش از یک میلیون برده سیاه پوست افریقایی وارد قاره امریکا شدند و در اختیار و مالکیت اروپایی ها قرار گرفتند. در همین مدت، جمعیت بومیان قاره امریکا یعنی سرخ پوستان به علت زد و خورد و جنگ و کشتار 50 درصد تقلیل یافت.

 

بردگی در جوامع بشری هواره وجود داشته است، اما بردگی حتی در خود قاره افریقا هرگز به گستردگی، خشونت و بی رحمی پدیده برده داری در قاره امریکا نبوده است. به واقع بردگی در بسیاری از جوامع افریقایی به منزله صرف وقت و انرژی در کشاورزی و گروه های روستایی بوده است؛ یعنی شرایطی که در آن افراد، آزادی های شخصی خود را حفظ کرده و فقط از نظر اقتصادی در کنترل و مالکیت فرمانروایان و دیگران باشند. در قاره امریکا، اروپایی ها بردگی را به بدترین شکل ممکن اعمال می کردند و در واقع برده ها را در زنجیر اسارت جسمی و روحی نگهداری و کنترل می کردند. نه تنها ازدواج و تماس اجتماعی با بردگان ممنوع بود، بلکه بر اساس قوانینی که اولین مهاجران اروپایی در امریکا برقرار کرده بودند، آمیزش نژاد سیاه و سفید، مجازات سنگین و حتی اعدام به همراه داشت.

 

تجارت برده از افریقا برای انگلیسی ها و هلندی ها بیشتر از دیگر اروپاییان سودمند بود. در سال 1795م. بیش از یکصد کشتی در بندر لیورپول انگلستان به نقل و انتقال برده ها به امریکای شمالی مشغول بود. در سال 1800م. بین 10 تا 15 میلیون برده افریقایی در امریکای شمالی در مزارع، روستاها و شهرها زیر نظر اروپاییانی- که اکنون امریکایی نام گرفته بودند- خدمت می کردند. کلیسای مسیحیت، به ویژه واتیکان- مرکز حکومت روحانی مسیحی- تجارت برده را گناه نمی دانست. در سال 1610م. در نامه ای که روحانیان و کشیشان مسیحی اروپایی نژاد از امریکا به مراکز خود در اروپا می نویسند، از مقبولیت و مشروعیت بردگی می پرسند. پاسخی که دریافت می شود حاکی از آن است که علما و بزرگان کلیسای مسیحی در اروپا، این موضوع را مطالعه و بررسی کرده و آن را امری معمول تلقی کرده و به رسمیت شناخته اند.

 

در قانونی که بین استعمارگران امریکایی در سال 1639م. به تصویب رسید حمل و نقل و مالکیت اسلحه برای افراد، به جز برده های سیاه پوست افریقایی به رسمیت شناخته شد. تعصب اروپایی ها به نژاد سیاه پوست به قدری بالا بود که در لغت نامه انگلیسی آکسفورد از سال 1600م. به بعد، رنگ سیاه به عنوان «بدترین، کثیف ترین و منفورترین رنگ ها» شناخته شد. در حالی که رنگ سفید و معنای آن در فرهنگ آن زمان اروپا تجلی و نشانه صلح، تمدن و پیشرفت بود.

 

در قرن نوزدهم میلادی، با توسعه مزارع بزرگ کشاورزی و به خصوص محصولات پنبه در جنوب امریکا و گسترش صنایع جدید در ایالت های مرکزی و شمالی، تعداد سیاه پوستان و برده ها در امریکا افزایش یافت و وابستگی اقتصاد امریکا به نیروی انسانی سیاه پوست چندین برابر شد.خرید و فروش بردگان در امریکا، نوعی تجارت به شمار می رفت. جیمز مدیسون، یکی از موسسان جمهوری ایالات متحده امریکا، پس از جنگ های استقلال امریکا به یک سیاستمدار انگلیسی اظهار داشت، درآمد او از هر برده سیاه پوست در سال ، حدود 257 دلار است، در حالی که هزینه حفظ و زندگی همین برده در سال 12 تا 13 دلار بیشتر نیست. تمام روسای جمهور اولیه امریکا از جرج واشنگتن و توماس جفرسون گرفته تا آبراهام لینکلن صاحب برده های سیاه پوست بودند.

 

منبع: مولانا، حمید. امریکا شناسی: فراز و فرود یک امپراتوری. م.سسه انتشارات امیر کبیر، چاپ دوم، 1390، ص 126

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، غرب، غرب شناسی، امریکا، امریکا شناسی، ایالات متحده امریکا، سیاه پوستان امریکا، جمعیت سیاه پوستان امریکا، موقعیت اجتماعی سیاه پوستان امریکا، بردگی در امریکا، برده داری در امریکا، تاریخ امریکا، بردگی و برده داری در تاریخ امریکا، امریکای شمالی، برده های افریقایی در امریکا، هلند، هلندی ها و برده داری، انگلستان، برده داری و بردگی و انگلیسی ها، ویرجینیا، دنیای مدرن، نژاد پرستی و تبعیض نژادی در امریکا، اروپا، تجارت برده داری، بومیان امریکا، سرخ پوستان امریکا، کشتار سرخ پوستان امریکا، مهاجران امریکا، مهاجرت به امریکا، قاره امریکا، ویزای امریکا، قاره افریقا، کشاورزی در امریکا، کلیسای مسیحیت، واتیکان، آزادی اسلحه در امریکا، استعمارگران اروپایی و امریکایی، ایالت های امریکا، خرید و فروش برده در امریکا و اروپا، ریاست جمهوری امریکا، مؤسسان ایالات متحده امریکا، توماس جفرسون، جیمز مدیسون، آبراهام لینکلن، پورنوگرافی در امریکا، پورنوگرافی، سکس، سکس در امریکا

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع و لینک مستقیم مجاز است)

  • ۹۶/۱۱/۱۹
  • سرباز عقل

آبراهام لینکلن

آزادی اسلحه در امریکا

اروپا

استعمارگران اروپایی و امریکایی

اسرافیل

امریکا

امریکا شناسی

امریکای شمالی

انگلستان

ایالات متحده امریکا

ایالت های امریکا

برده داری در امریکا

برده داری و بردگی و انگلیسی ها

برده های افریقایی در امریکا

بردگی در امریکا

بردگی و برده داری در تاریخ امریکا

بومیان امریکا

تاریخ امریکا

تجارت برده داری

توماس جفرسون

جمعیت سیاه پوستان امریکا

جیمز مدیسون

خرید و فروش برده در امریکا و اروپا

دنیای مدرن

ریاست جمهوری امریکا

سرخ پوستان امریکا

سکس

سکس در امریکا

سیاه پوستان امریکا

غرب

غرب شناسی

قاره افریقا

قاره امریکا

مؤسسان ایالات متحده امریکا

مهاجران امریکا

مهاجرت به امریکا

موقعیت اجتماعی سیاه پوستان امریکا

نژاد پرستی و تبعیض نژادی در امریکا

هلند

هلندی ها و برده داری

واتیکان

ویرجینیا

ویزای امریکا

پورنوگرافی

پورنوگرافی در امریکا

کشاورزی در امریکا

کشتار سرخ پوستان امریکا

کلیسای مسیحیت

نظرات  (۲)

سلام.
برده داری امروز هم به میزان بسیار زیادی نه تنها در امریکا بلکه در تمام کشورهای غربی دیده می شود.
پاسخ:
علیک سلام.
کاملا همینطور است.
برده داری حتی در قرن بیست و یکم و در قلب امریکا و اروپای به اصطلاح پیشرفته و متمدن وجود دارد. فقط شکل آن فرق کرده است.
دست شما درد نکنه.
پاسخ:
خواهش می کنم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">