سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

مهاجرت مسلمانان به امریکا

آمریکا شناسی: جامعه مسلمانان آمریکا: مراحل مهاجرت مسلمانان به امریکا ::: ارتباط مسلمانان و دنیای اسلام با قاره امریکا در اواسط قرن نوزدهم بسیار ناچیز است. مهاجرت مسلمانان به قاره امریکا از کل دنیا در چند مرحله صورت گرفته است. این مهاجرت در اوایل قرن نوزدهم با دعوت، استخدام و بهره برداری ویژه از آن ها در حرفه هایی که اروپایی ها با آن آشنایی نداشتند، صورت می گرفت. برای مثال در سال 1856 م. قشون سواره امریکای شمالی (ایالات متحده) فرد مسلمانی به نام حاجی علی را برای پرورش شتر در ایالت آریزونا و کالیفرنیا استخدام کرد و به امریکا آورد که سال های بعد مقیم امریکا شد و در کالیفرنیا به زندگی خود ادامه داد.

.

ولی اولین گروه مهاجران مسلمان به امریکا در سال های بین 1875 تا 1912 م. یعنی پس از پایان جنگ های داخلی امریکا و قبل از آغاز جنگ جهانی اول صورت گرفت. بیشتر این مهاجران را مسیحیان کشورهای سوریه، اردن، فلسطین و لبنان تشکیل می داد. آنان در مدارس تحت تعلیم مبلغان مذهبی مسیحیت در خاورمیانه درس خوانده و به دنبال مسائل اقتصادی و مذهبی به قاره امریکا مهاجرت می کردند. اگر چه در بین این گروه، مسلمانان اهل سنت، شیعه، علوی سوری و دروزی متعلق به لبنان مشخص بودند.

 سیر مطالعاتی امریکا شناسی 1

سیر مطالعاتی امریکا شناسی 2

وضعیت اجتماعی و اقتصادی جامعه مسلمانان امریکا

.

مرحله دوم مهاجرت مسلمانان به امریکا پس از جنگ جهانی اول و سقوط امپراتوری عثمانی صورت گرفت و بیشتر شامل مردم کشور هایی بود که تحت سلطه عثمانی ها اداره می شدند. سهمیه بندی ملیت های مختلف در قانون مهاجرت ایالات متحده امریکا برای زندگی مردم دیگر کشورها در امریکا – همچنان که در اوایل قرن بیستم، نیز بیش از دیگر ملل شامل ساکنان کشورهای اروپایی می شود- به همین دلیل است که اینک در قرن بیست و یکم نیز همچنان مهاجرت مسلمانان به امریکا محدود مانده است.

.

مهاجرت مسلمانان به امریکا

.

مرحله سوم مهاجرت مسلمانان به امریکا هنگامی آغاز شد که در دهه 1930 م. بر اساس قوانین مهاجرت جدید امریکا، به مسلمانان مقیم امریکا اجازه داده شد تا بتوانند اعضای فامیل و خانواده خود را نیز برای مهاجرت به امریکا دعوت کنند.

.

مرحله چهارم مهاجرت مسلمانان به امریکا که شمار انبوه و قابل توجهی را از دنیای اسلام و به ویژه خاورمیانه در بر گرفت، از پایان جنگ جهانی آغاز و تا دهه 1960 م. ادامه پیدا کرد. بیشتر مسلمانانی که در این دوره به امریکا مهاجرت کردند و یا مقیم امریکا شدند، از تجار، دانشجویان، اصناف و حرفه های مختلف بودند و انگیزه اصلی آنها از مهاجرت به امریکا، مسائل اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و اجتماعی بوده است.

.

با تغییرات جدیدی که در سال 1965 م. در قانون مهاجرت امریکا به وجود آمد، سهمیه بندی مهاجرت به امریکا بر مبنای ملیت و قومیت، لغو و بر مبنای احتیاج حرفه ای و اقتصادی طرح گردید که این قانون فرصت مناسبی برای مهاجرت مسلمانان به امریکا فراهم آورد.

امریکا شناسی: امریکا آنگونه که هست

جامعه شیعیان امریکا

سیر مطالعاتی غرب شناسی

.

مرحله پنجم مهاجرت مسلمانان به امریکا ی شمالی و به ویژه ایالات متحده امریکا بیشتر با تحولات بین المللی، دگرگونی داخلی کشورهای اسلامی و محدودیت ها و فرصت های ایجاد شده در قاره امریکا ارتباط دارد. بزرگترین مهاجرت مسلمانان به امریکا در این دوره، به ویژه از کشورهای پاکستان، بنگلادش، افغانستان، ایران، اندونزی، مالزی، هند، کشورهای عربی خاورمیانه، فلسطین، ترکیه و افریقای شمالی صورت گرفته است. این دوره از اواسط دهه 1960 م. آغاز شده و تا امروز ادامه دارد.

.

مهاجرت مسلمانان به امریکا به میزان زیادی تحت تاثیر جنگ های اعراب و اسرائیل در سالهای 1967 م. و 1973 م.، جنگ های داخلی لبنان در دهه 1970 م. و اشغال برخی کشورهای اسلامی توسط قدرت های  اروپایی مانند اشغال افغانستان به وسیله نیروهای شوروی سابق، قرار داشت. حمله اسرائیل به لبنان، فلسطین و اشغال این دو کشور، دو جنگ اخیر در عراق پس از فروپاشی شوروی، انقلاب اسلامی ایران، استقلال جمهوری های آسیای مرکزی از یوغ تسلط نظام شوروی، تحولات سیاسی در قاره افریقا، مغرب و به طور کلی روند و جریان اقتصاد جهانی همراه با توسعه ابزارهای ارتباطی، حمل و نقل، ترابری و به ویژه آموزش و پرورش دانشگاهی و اشتغال های جدید، همه دست به دست همه داده تا بر خلاف محدودیت های حاصل از وقایع 11 سپتامبر 2001 م. در امریکا تعداد مهاجران و مسلمانان مقیم امریکا را افزایش داده است.

سیر مطالعاتی تاریخ اسلام

جامعه مسلمانان امریکا: مسلمانان و کشف قاره امریکا

تمدن اسلامی و تمدن غرب

سیر مطالعاتی تاریخ اروپا

.

برای مثال در اواسط دهه 1970 م. و قبل از انقلاب اسلامی ایران، تعداد ایرانیانی که به دلایل مختلف در امریکا اقامت داشتند، از 70 هزار نفر تجاوز نمی کرد که بیش از 50 هزار نفر آنها را دانشجویان  تشکیل می دادند. در سه دهه ای که از انقلاب اسلامی ایران می گذرد، تعداد ایرانیان مقیم امریکا نزدیک به یک میلیون نفر است که اقلیت کوچکی از آن را یهودیان ایرانی تشکیل می دهد.

.

اسرافیل: امریکا شناسی: فراز و فرود یک امپراتوری: پروفسور حمید مولانا// موسسه انتشارات امیر کبیر// 1390// آمریکا شناسی: جامعه مسلمانان آمریکا: مراحل مهاجرت مسلمانان به امریکا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">