سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی

جامعه مسلمانان امریکا

جامعه شیعیان امریکا

 

جامعه شیعیان امریکا، پس از اهل تسنن، بزرگترین گروه مسلمانان در ایالات متحده امریکاست و شیعه اثنی عشری اکثریت این گروه از مسلمانان را تشکیل می دهد.

 

از 10 میلیون مسلمان در امریکا، از جمله مسلمانان سیاه پوست بومی امریکا، نزدیک به 2 میلیون نفر شیعه مذهب هستند. به عبارت دیگر از هر ده نفر مسلمان در ایالات متحده امریکا، دو نفر شیعه هستند و بزرگترین گروه مسلمانان شیعه را ایرانی ها تشکیل می دهند که نزدیک به یک میلیون نفرند.

 

سایر شیعیان امریکا از کشورهای عراق، لبنان، افغانستان، عربستان سعودی، پاکستان، هند، آذربایجان، تاجیکستان، ترکمنستان و سوریه بوده و تعداد قابل توجهی نیز از سایر ممالک و سرزمین های اسلامی هستند.

 

مهاجرت چند سال اخیر مسلمانان به امریکا، به ویژه از کشورهای پاکستان، عراق، بحرین و سواحل خلیج فارس، بنگلادش، افریقای شمالی و جنوبی و آسیای مرکزی، جمعیت شیعیان را در این کشور افزایش داده است.

 

جامعه شیعیان در امریکا، به ویژه پس از جنگ جهانی دوم و در دهه های بین 1950م. تا 1970م. بر اثر افزایش مهاجران ایرانی، لبنانی و عراقی، به خصوص دانشجویان، بخش بسیار مهمی از جمعیت مسلمانان ساکن ایالات متحده امریکا را تشکیل می داد، ولی اهمیت شیعیان از جنبه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و توجه بسیار مردم و افکار عمومی به بیداری مسلمانان گسترش پیدا کرد.

 

جامعه شیعیان در دهه های 1960 و 1970م. در امریکا فعالترین و مهمترین گروه سیاسی را تشکیل می داد. برای مثال انجمن دانشجویان مسلمان که تحت نظر و رهبری ایرانیان مقیم امریکا و کانادا اداره شده و فعالیت می کرد، نقشی بس بزرگ در بسیج مسلمانان و آگاهی افکار عمومی امریکا در دوران انقلاب اسلامی داشت.

 

در اوایل دهه 1350ش. چند سال مانده به پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در بین بیش از نیم میلیون دانشجوی خارجی که در دانشگاه های امریکا تحصیل می کردند، تعداد دانشجویان ایرانی در رتبه اول قرار داشت. بیشتر این دانشجویان با پول و هزینه شخصی به تحصیل مشغول بودند. البته تعداد قابل توجهی نیز از بورس های دولتی ایران و امریکا استفاده می کردند.

 

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، علاوه بر دانشجویان، تعداد قابل ملاحظه ای از تجار، بازرگانان، پزشکان و مهندسان ایرانی نیر در امریکا حضور داشتند. تعداد استادان و پژوهشگران ایرانی در دانشگاه های امریکا که به شکل رسمی و مستمر کنند، بسیار کم و عموما در رشته های فنی و علوم تجربی بود.

 

با پیروزی انقلاب اسلامی و شکست سیاست خارجی ایالات متحده امریکا در ایران، بافت جمعیت ایرانیان مقیم امریکا کاملا تغییر کرد و تعداد ایرانیان مقیم امریکا به شکل سرسام آوری افزایش یافت. ایرانیانی که با رژیم پهلوی از نزدیک همکاری کرده و کسانی که با نظام جمهوری اسلامی ایران مخالفت داشتند، در سال های اول بعد از انقلاب به امریکا مهاجرت نمودند.

 

یکی از ویژگی های امپراتوری ها و قدرت های معاصر این است که با شکست سیاست های نظامی و سیاسی آنها در مناطق تحت تسلط و استعمار، سیل مهاجران آن سرزمین به دلایل گوناگون از اطراف به مرکز امپراتوری افزایش می یابد.

 

در اواسط قرن بیستم، با وقوع انقلاب های روسیه ، چین، کوبا و با شکست های نظامی و سیاسی امریکا در کشور هایی مانند کره، کوبا و کشورهای امریکای لاتین عده ساکنان و جمعیت آن کشورها در ایالات متحده امریکا رو به فزونی گذاشته است.

 

ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست. هم اکنون، هزاران نفر ایرانی و خانواده های آنان و نسل جدیدی که در ایالات متحده امریکا متولد و رشد کرده است، در بسیاری از شهرهای مهم امریکا به ویژه در منطقه های لس آنجلس، نیویورک و واشنگتن متمرکز هستند.

 

منبع: مولانا، حمید. امریکا شناسی: فراز و فرد یک امپراتوری. موسسه انتشرات امیر کبیر، چاپ دوم، 1390، ص 146

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، امریکا، امریکا شناسی، جامعه مسلمانان امریکا، جامعه شیعیان امریکا، اهل سنت در امریکا، ایالات متحده امریکا، شیعه اثنی عشری در امریکا، مسلمانان امریکا، مذهب شیعه در امریکا، ایرانی های امریکا، ایران، کشور عراق، کشور لبنان، کشور عربستان سعودی، کشور آذربایجان، کشور تاجیکستان، کشور ترکمنستان، کشور، مهاجرت به امریکا، کشور بحرین، سواحل خلیج فارس، جنگ جهانی دوم، مهاجرت دانشجویان به امریکا، انقلاب اسلامی ایران، افکار عمومی، گروه های سیاسی امریکا، ایرانیان مقیم امریکا، ایرانیان مقیم کانادا، دانشگاه های امریکا، دانشجویان ایرانی در امریکا، بورسیه امریکا، سیاست خارجی امریکا، رژیم پهلوی، نظام جمهوری اسلامی ایران، انقلاب روسیه، انقلاب چین، کشور کوبا، کشور کره، لس آنجلس، نیویورک، واشنگتن، American studies، American Muslim community، Shiites of America

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

نظرات  (۱)

  • سامان رسولی
  • واقعا که ! خب پاشید بیایید مملکت خودتون آمریکا رو چه به زندگی ؟
    مگه ما تهرانیم چمون شده که شماها پاشدید رفتید آمریکا؟
    پاسخ:
    این هم نظریست.
    ممنون از توجهتون.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">