سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی: غرب و آخرالزمان (قسمت اول)

پنجشنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۶، ۰۳:۱۴ ب.ظ

غرب شناسی

غرب و آخرالزمان (قسمت اول)

 

در یک مسئله هیچ تردیدی نیست که همه ملل و همه ادیان در آثار خود از آخرالزمان سخن گفته اند. یعنی همه ادیان در موعود گرایی مشترک اند و تنها صورت و مصداق موعود آخرالزمان در میان آنها متفاوت است. جملگی در این باور که آخرالزمانی هست و در آخرالزمان اتفاقاتی می افتد و موعودی می آید با هم متفق و یک نظراند.

 

همچنین در بین ادیان مختلف این مسئله مشترک است که ، پیش از آمدن موعود تحولاتی در دنیا رخ می دهد. حوادث بزرگ و مهمی که بیان کننده ی ظهور موعود هستد.

 

در انسان ها نیز عطش برای رسیدن به این اخبار همیشه بوده چون می خواستند از آینده اطلاع پیدا کنند و از آن باخبر شوند و خود را برای آینده آماده کنند.

 

اطلاع از آینده میل فطری بشر است. او دوست دارد بداند که سرانجام چه خواهد شد. به همین خاطر همواره برای با خبر شدن از آینده یا به سمت انبیاء رفتند و یا به سمت مکاشفه و رویا، یا به قدیسان تمایل نشان داده اند، یا دست به دامن منجمان و طالع بینان شدند. این ها راه های مختلف برای به دست آوردن اطلاعات کم و بیش از آینده اند. مللی که تابع ادیان الهی اند، اخبار دینی در این زمینه به آنها مدد رسانده است.

 

در غرب مسیحی، هم منبع تورات و هم انجیل در اختیار مسیحیان بوده، در میان منابع توراتی و انجیلی پیش گویی های درباره آخرالزمان به شدت رواج داشته است. کتاب هایی قوی ای نیز در این زمینه دارند، مانند پیش گویی های دانیال نبی (ع)، یا حزقیال نبی (ع). آنان مکاشفاتی داشتند که در آنها درباره آخرالزمان سخن گفته اند. در اینجا روی سخن ما متوجه اصالت این آثار نیست.

 

در منابع غیر دینی هم پیشگویی ها درباره آخرالزمان کم نیست، مانند پیش گویی های نوسترآداموس. این پیشگویی ها هم درباره آخرالزمان صحبت کرده اند. منابع کوچکتری نیز در اختیار است که یا به حقیقت یا از روی گمان از وقایع آخرالزمان صحبت کرده اند. در هر صورت بازار گفت و گو درباره آخرالزمان همیشه گرم بوده چه در شرق و چه در غرب.

 

منبع: شفیعی سروستانی، اسماعیل. مثلث مقدس: راز عداوت غرب با اسلام و مسلمانان. نشر هلال، چاپ پنجم، 1388، ص 91

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، غرب، غرب شناسی، غرب و آخرالزمان، آخرالزمان در غرب، آخرالزمان در ادیان مختلف، آخرالزمان، موعود گرایی، آخرالزمان در اسلام، آخرالزمان در مسیحیت، آخرالزمان در دین یهود، موعودگرایی، موعودگرایی در اسلام، موعود گرایی در مسیحیت، موعودگرایی در یهودیت، موعودگرایی در ادیان مختلف، موعودگرایی و آخرالزمان، حوادث آخرالزمان، ظهور موعود، موعود، منجی، ظهور منجی، غرب مسیحی، تورات و انجیل، مسیحیت، آخرالزمان در تورات و انجیل، پیشگویی های آخرالزمان، پیشگویی های تورات و انجیل، پیشگویی های دانیال نبی (ع) درباره آخرالزمان، پیشگوی های حزقیال نبی (ع) درباره آخرالزمان، پیشگویی های نوسترآداموس درباره آخرالزمان، شرق و آخرالزمان، منجی در اسلام، منجی در مسیحیت، منجی در یهودیت، Westology: West and apocalypse

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع و لینک مستقیم مجاز است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">