سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی

بی اطلاعی عمومی در امریکا

.

به یاد دارم، سال ها قبل از حمله امریکا به عراق و تسخیر آن کشور، صبح روزی که صدام حسین به کشور همسایه خود کویت حمله کرد و جنگ معروف به خلیج فارس آغاز شد، یکی از شبکه های رادیویی امریکا در مصاحبه تلفنی از من پرسید: «شما که در واشنگتن هستید، انعکاس این خبر را در بین مردم امریکا چگونه ارزیابی می کنید؟» پاسخ من این بود: «اکنون مردم امریکا به دنبال یک نقشه جغرافیایی هستند تا بتوانند کویت را پیدا کرده و بدانند این کشور در کدام نقطه از دنیا واقع شده است!»

.

به طور کلی، امریکایی ها اطلاعات مناسبی از تاریخ، جغرافیا و فرهنگ دیگران، به ویژه دنیای اسلام و مردم ممالک اسلامی ندارند. در یکی از بررسی ها و مطالعاتی که از سوی انجمن ملی جغرافیای امریکا- که مرکز آن در واشنگتن قرار دارد- منتشر شد، از هر هفت جوان امریکایی فقط یک نفر توانست نام کشور عراق را در نقشه ای که از خاورمیانه به آنها ارائه شده بود، پیدا کرده و نشان دهد.

.

در همین پژوهش، از میان یک گروه از جوانان و تحصیل کردگان 18 تا 24 ساله، تنها 17 درصد موفق شدند نام افغانستان را در نقشه پیدا کنند. پژوهش یاد شده نشان داد بیشتر مردم امریکا، وقتی به نقشه خالی و فاقد نام کشور خود نگاه می کنند، استان و ایالتی که سال هاست در آن زندگی می کنند، نمی توانند پیدا کنند. گروه بی شماری از مردم و بخش قابل توجهی از طبقات دانشگاهی امریکا، اصولاً آگاهی و اطلاعات درست، کافی و عمیقی از تاریخ کشور خود نیز ندارند.

.

در امریکا، محتوای کتاب های درسی معمولی با تکیه بر سنت نخستین مهاجران اروپایی، برای حفظ و اتحاد نظام ایالات متحده، تنها به نکته های مثبت تاریخ آن کشور اشاره دارد و افزون بر این، محیط آکنده از تبلیغ  و انباشته از پروپاگاندای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دوران بلند، موسوم به جنگ سرد که بین امریکا و شوروی سابق جریان داشت، فصول تاریخ سیاسی گذشته و کنونی امریکا را به شکلی تعصب گونه مخدوش و گمراه کننده در آورده است. رشد و گسترش رسانه های ارتباط جمعی در طول نیم قرن اخیر، سبب شده است که توده های بزرگ مردم و به خصوص جوانان، در کسب اطلاع و به دست آوردن آگاهی از موضوع های مختلف و حتی فهم و شناخت خود و دیگران، به «تاریخ سازی آنی و لحظه ای» رادیو و تلویزیون و دیگر رسانه ها و صنایع فرهنگی روی آورند و به همین حد از اطلاعات اکتفا کنند.

.

سالهاست منبع اصلی اخبار داخلی و خارجی بیشتر مردم امریکا، تلویزیون است؛ گرچه به تازگی گرایش ویژه ای به منابع، سایت ها و پایگاه های اینترنتی شده است. این در شرایطی است که بر اساس مطالعات انجام شده، کیفیت اخباری که تلویزیون این کشور در اختیار همگان قرار می دهد، در مقایسه با سایر رسانه های ارتباط جمعی امریکا، مثل روزنامه ها و مجله ها در سطح بسیار پایین تری قرار دارد. واقعیت این است که آگاهی و عمق اطلاعات و دانش عمومی دولتمردان و نخبگان سیاسی و اقتصادی امریکا از واقعیت های کشورهای غیر اروپایی، به خصوص مسائل تاریخی، فرهنگ و زیرساخت های اجتماعی سرزمین ها اسلامی، افریقایی، آسیایی و امریکای لاتین، بهتر از آنچه در بین مردم معمولی آن کشور دیده می شود نیست، مگر اینکه بنا به دلایلی، پیرامون منطقه، یا کشوری و یا درباره موضوعی مربوط به آن ناحیه، تجربه و تخصص داشته باشند. این ضعف سیستم حکومتی و اجتماعی امریکا، در دهه های اخیر صدمه های مهم و قابل توجهی به سیاست گذاری امریکا وارد ساخته است.

.

برای مثال واژه ها و مفاهیم اسلام، شیعه و سنی برای اولین بار به دنبال انقلاب اسلامی ایران به رسانه ها و گفتمان های عمومی امریکا راه یافت و چندین دهه طول کشید تا کتاب های درسی و دانشگاهی رشته های علوم سیاسی، جامعه شناسی و روابط بین الملل امریکا به موضوع هایی از این دست بپردازند. تنها یک سال بعد از عملیات تروریستی 11 سپتامبر 2001م. مخاطبان و خوانندگان رسانه های جمعی امریکا از تلفظ و انتشار لغت وهابی اطلاع پیدا کردند. البته ناگفته نماند که این چند اشاره کوتاه به اوضاع آگاهی افکار عمومی و نخبگان و جریان اطلاع رسانی  در امریکا، به این معنا نیست که منابع تاریخی و اطلاعاتی، در کتابخانه ها و موسسه های فرهنگی و علمی امریکا وجود ندارد.

.

تراژدی، ضعف و آسیب پذیری عصر ما در این است که نه تنها توده و قشرهای مختلف جامعه امریکا و جوامع دیگر به ویژه جوانان برای کسب اطلاع و درک محیط خود و دیگران به سوی رسانه ها و ماهواره ها و مطبوعات زنجیره ای، یکسان نگر و ابزارهای مدرن و تکنولوژیک امروزی روی آورده و شیفته آن شده اند، بلکه نخبگان و سیاست گذاران نیز دقیقا به همین منابع گرایش بیشتری دارند و به عنوان کسانی که کارگزاران و مجریان امور سیاسی و اجتماعی کشور خود هستند، نتوانسته اند از سیلی که به وسیله رسانه ها و صنایع مدرن فرهنگی به راه افتاده است، خود را در امان نگه دارند. کیفیت تصمیم گیری، سیاست گذاری و مشارکت مردم امریکا را در امور عمومی و نوع حکومت، مرد سالاری و دموکراسی ایالات متحده امریکا را باید در این چارچوب درک کرد.

.

منبع: مولانا، حمید. امریکا شناسی: فراز و فرود یک امپراتوری. موسسه انتشارات امیر کبیر، چاپ دوم 1390، ص 54

.

کلمات کلیدی: اسرافیل، امریکا، امریکا شناسی، فرهنگ امریکا، سیاست امریکا، دین و مذهب امریکا، اجتماع و جامعه امریکا، اخلاق و وجدان امریکایی ها، اقتصاد امریکا، اطلاعات عمومی امریکایی ها، حمله امریکا به عراق، شبکه های رادیویی امریکا، تاریخ امریکا، دنیای اسلام، خاورمیانه و امریکا، نقشه امریکا، کتاب های درسی امریکا، صنایع فرهنگی امریکا، روزنامه ها و مجله های امریکا، نخبگان سیاسی امریکا، سیستم حکومتی امریکا، افکار عمومی امریکا، دموکراسی ایالات متحده امریکا، تمدن امریکا، رسانه های ارتباط جمعی امریکا، تلویزیون امریکا، غرب، غرب شناسی، اروپا، ایالات متحده امریکا، علایق امریکایی ها، خانوده امریکایی، فردگرایی در امریکا، مسئولیت شخصی در امریکا، سرزمین امریکا، تعطیلات شخصی در امریکا، عقاید امریکایی ها، صنعت امریکا، تنوع در امریکا، اضطراب و مشکلات روانی در امریکا، اقتصاد غیر دینی امریکا، سیاست غیر دینی امریکا، اجتماع غیر دینی امریکا، کار و اشتغال در امریکا، تنهایی در امریکا، کشور امریکا، سبک زندگی امریکایی، روابط در امریکا، جامعه سکولار امریکا، روابط اجتماعی در امریکا

.

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

 

  • ۹۶/۱۰/۱۴
  • سرباز عقل

آمریکا

اجتماع غیر دینی امریکا

اجتماع و جامعه امریکایی

اخلاق و وجدان امریکایی ها

اروپا

اسرافیل

اضطراب و مشکلات روانی در امریکا

اطلاعات عمومی امریکایی ها

افکار عمومی امریکا

اقتصاد آمریکا

اقتصاد غیر دینی امریکا

امریکا شناسی

ایالات متحده امریکا

تاریخ امریکا

تعطیلات شخصی در امریکا

تلویزیون امریکا

تمدن امریکا

تنهایی در امریکا

تنوع در امریکا

جامعه سکولار امریکا

حمله امریکا به عراق

خانوده امریکایی

خاورمیانه و امریکا

دموکراسی ایالات متحده امریکا

دنیای اسلام

دین و مذهب آمریکا

رسانه های ارتباط جمعی امریکا

روابط اجتماعی در امریکا

روابط در امریکا

روزنامه ها و مجله های امریکا

سبک زندگی امریکایی

سرزمین امریکا

سیاست آمریکا

سیاست غیر دینی امریکا

سیستم حکومتی امریکا

شبکه های رادیویی امریکا

صنایع فرهنگی امریکا

صنعت امریکا

عقاید امریکایی ها

علایق امریکایی ها

غرب

غرب شناسی

فردگرایی در امریکا

فرهنگ آمریکا

مسئولیت شخصی در امریکا

نخبگان سیاسی امریکا

نقشه امریکا

کار و اشتغال در امریکا

کتاب های درسی امریکا

کشور امریکا

نظرات  (۱)

مطلب خوبی بود. با اجازه در سایت سروش کار میشه

https://sorooshnews.com/
پاسخ:
با ذکر لینک وبلاگ مانعی ندارد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">