سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

مسیحیت یهودی (اصولگرایی مسیحی) (قسمت اول)

.

یهودیت و مسیحیت

غرب- غرب شناسی- مسیحیت یهودی- اصولگرایی مسیحی- اسرائیل- آمریکا

.

توجه به اوضاع و احوال فکری و فرهنگی ای که اصولگرایی مسیحی زمینه ساز آن برای ایدئولوژی صهیونیستی بوده است، لازم به نظر می رسد. باید به نقشی که اصولگرایان مسیحی به عمد یا غیر عمد در توانا ساختن صهیونیسم جهت اجرای طرح تصرف سرزمین فلسطین ایفا نمودند و نیز نقشی که پیوسته اصولگرایان در راستای توسعه و گسترش این طرح ایفا می کنند، توجه کرد. هر گونه تلاش جهت بررسی اوضاع و احوال فرهنگی و تمدنی که صهیونیسم در آن نشو و نما یافته، نیازمند بیان تاثیر عوامل مذهبی در جوامع اصولگرای پروتستانی است که باعث بیداری و آگاهی قومی یهود شد و اساس و پایه ایدئولوژی صهیونیسم را تشکیل داد.

.

مسیحیت یهودی 4

غرب- غرب شناسی- مسیحیت یهودی- اصولگرایی مسیحی- اسرائیل- آمریکا

.

واقعیت امر این است که بسیاری از مردم از همراهی ها و کمک غرب یعنی اروپا و آمریکا به صهیونیسم در سرزمین فلسطین و حمایت از این رژیم با تمام وسایل ممکن و طرق موجود در شگفتی و تعجب هستند و بسیاری نیز در انتظار دریافت پاسخی برای برخی سوالات خویش اند. از جمله اینکه تعداد کثیری نیز گمان دارند که حمایت و پشتیبانی کشورهای اروپایی و آمریکا از اسرائیل عمدتا به اقلیت یهودی اثرگذار بر نظام های سیاسی نیمکره غربی باز می گردد، به ویژه قدرت لابی صهیونیسم و آرای یهودیان در انتخابات و نقش بسیار اثر گذار سرمایه ها و دارایی های یهودیان و موفقیت اقتصادی رو به رشد آنها و موقعیت اجتماعی ای که این ثروت ها برای یهودیان به ارمغان آورد.

.

آمریکا اسرائیل و رسانه

غرب- غرب شناسی- اسرائیل- آمریکا- مسیحیت یهودی- اصولگرایی مسیحی

.

این ها باعث شد تا یهود بر دستگاه ها و رسانه های ارتباط جمعی و طراحان و شکل دهندگان افکار عمومی حاکمیت داشته باشند. به نظر این افراد، رسانه های ارتباط جمعی و تبلیغات صهیونیستی بر توده غربیان نیز بیش از توانسته اند اذهان و اندیشه های این ملل را با خواسته ها و اهداف صهیونیسم هماهنگ سازند. صهیونیست ها موفق شدند سلطه کامل خویش را بر مهمترین دستگاه های ارتباطی و تبلیغاتی و فرهنگی، از جمله آژانس های خبری، مطبوعات، رادیو، تلویزیون، تئاتر، سینما، کتاب ها و انتشارات و مجلات تحمیل نمایند و بدان وسیله صهیونیسم توانست در آمریکا بر مهمترین و حساس ترین مراکز اثر گذار و شکل دهنده ی افکار عممی آمریکا استیلا یابند.

.

یهود صهیونیسم و رسانه

غرب- یهود صهیونیسم و رسانه- اسرائیل- آمریکا- هالیوود- غرب شناسی

.

علاوه بر آن این اعتقاد نیز وجود دارد که تبلیغات بی شرمانه  و گستاخانه یهودی- صهیونیستی در افکار و اذهان خاص اروپایی و آمریکایی این نکته را تبلیغ کرده که دولت یهود در فلسطین دولت کوچک و پیشرفته ای است که هیچ چشم داشتی نسبت به هیچ کس و هیچ چیز ندارد و فقط خواستار زندگی در صلح و آرامش با همسایگان عرب خویش است، تمدن و فرهنگ را در منطقه منتشر می کند در حالی که همسایگان آن افرادی بی فرهنگ اند که از نظر جمعیت بسیار بیشتر از یهودیان هستند و با آن حکومت سر ناسازگاری و دشمنی دارد و می خواهند آن را از بین ببرند.

.

آمریکا و اسرائیل و صهیونیسم

غرب- یهودیت و مسیحیت- مسیحیت یهودی- غرب شناسی- صهیونیسم- فراماسونری

.

به این ترتیب آنها سعی کردند احساسات جهان غرب را به گونه ای تحریک کنند که نشان دهند، «بره» کوچک و بی آزار یهودی ممکن است به دست «حیوان وحشی» دریده شود و به عبارت دیگر آنها احساسات جهان غرب را با دستان «جالوت» ستمگر مرتبط ساختند که به جنگ «داوود» آرام و بی آزار رفته بود.

.

مسیحیت یهودی2

غرب- غرب شناسی- مسیحیت یهودی- اصولگرایی مسیحی- اسرائیل- آمریکا

.

اما این بهانه ها و دستاویز ها نمی توانست در میان اندیشه های ملل غرب، اروپایی و آمریکایی جا باز کند، مگر به مدد «ایدئولوژی مسیحیت اصولگرا» و کتاب مقدسش که همچنان بر اذهان و افکار حاکمیت دارد.

.

مسیحیت یهودی

غرب- کتاب مقدس- یهودیت و مسیحیت- غرب شناسی- اسرائیل- آمریکا

.

اگر بخواهیم به صورت دقیق و کامل، دلایل تابعیت پروتستانتیسم از یهودیت را بیان کنیم و زیر چتر آن قرار گرفتن و همچنین تاثیر عمیقی که باعث شده و باعث می شود که غربیان به صهیونیسم و اسرائیل را کمک کنند را مورد بررسی و پژوهش قرار دهیم، خواهیم دید که مسئولیت اصلی بر دوش کتاب مسیحیت اصولگرا یا همان عهد عتیق است که پروتستان های غربی، به ویژه آمریکایی ها، آن را نیروی ایمان و اعتقاد خویش در دعاها و عبادت ها قرار می دهند. این کتاب تاثیر عمیقی بر جان و روح این افراد گذاشته است و به نظر من بسیار مشکل بتوان عقایدی را که این کتاب از قرن های پیش بر جان و روح و افکار و اندیشه های غربی ها به سادگی در اروپا و آمریکا بر جای گذاشت تغییر داد و واقع بینانه نیست که انسان گمان کند می تواند آمادگی مردم را برای پذیرش مفاهیم دینی نادیده بگیرد و آنها را از آن راه باز دارد یا به راهی دیگر بکشاند و آنها را به تصدیق و فرمانبرداری از چیز دیگری متمایل سازد. غیر از این، آثار و نتایج تاثیراتی که این عقاید از دو هزار سال پیش در جان و روح غربی ها از خود بر جای گذاشته که تا به امروز به آنها پای بندند و برای از بین بردن حتی جزیی از این آثار و نتایج به زمان قابل توجهی نیاز است.

.

پروتستانتیسم

غرب- پروتستانتیسم- یهودیت و مسیحیت- مسیحیت یهودی- اسرائیل- آمریکا

.

از این جاست که بحث گفت و گو درباره اسفار مقدس یهود با بصیرتی موشکافانه لازم به نظر می رسد تا به محققان و پژوهشگران امکان آگاهی و اطلاع رسانی از اهداف این اسفار را بدهد؛ چون این اسفار که کاهنان بنی اسرائیل آن را به دیگران منتقل کردند و در سراسر جهان پراکنده ساختند، و به مردم آموزش دادند تاثیر بسیار زیادی حتی تا به امروز بر زندگی بنی اسرائیل گذاشته و به اعتقاد خود آنها و مسیحیان، همین اسفار هستند که سرنوشت آنها و جهان را رقم می زند.

.

یهودیت

غرب- یهودیت و مسیحیت- کتاب مقدس- غرب شناسی- اسرائیل- صهیونیسم- آمریکا

.

این اسفار نه تنها در جان و روح مسیحیان مومن- با توجه به مفاهیم مذهبی حال حاضر- ریشه دوانده اند، بلکه بر غیر مومنان نیز اثر گذار بوده اند.  و همچنان در تمام زمینه ها و ابعاد بر آنها موثرند، ذهنیت و شخصیت آنها را شکل می هند و مفاهیم خویش را با زندگی فردی و خصوصی مسیحیان، به ویژه مسیحیان اصولگرا در تمامی عرصه های فکری، روحی، سیاسی، و اجتماعی در می امیزند. اکثر این مفاهیم که بر جنبه ها و ابعاد مختلف زندگی تاثیر می گذارند، هدفمند هستند. واقعیت این امر این است که جهانی که این اسفار به وجود آورده اند و انسانی که شکل داده اند و حوادثی که همراه با مرحله پیدایش و شکل گیری به وقوع پیوسته اند، پایه فکری اذهان مسیحی را تشکیل می دهد و بر رفتار و عملکرد آنها اثر می گذارد؛ به ویژه افراد ساده لوح و احمق که اکثر مردمان جوامع مسیحی را تشکیل می دهند. آنها بی اختیار هر آنچه را که در اسفار مقدس ذکر شده می پذیرند و با مفاهیم و مضامین این اسفار زندگی می کنند، به خصوص با حوادث خارق العاده و آیات  معجزات آن. آنها زندگی را بر این اساس تفسیر می کنند و می توان بیشتر برخوردها و عملکردهایشان را بر اساس این ذهنیت متولوژیک و اسطوره ای تفسیر کرد که از گذر قرون آن را کسب کرده اند.

.

مسیحیت

غرب- مسیحیت یهودی- غرب شناسی- اصولگرایی مسیحی- اسرائیل- آمریکا

.

مسیحیان اصول گرا در نیمکره غربی، اکثر یهودیان پراکنده در سراسر جهان را ملت مستقلی به شمار می آورند که باید آنها را در سرزمین فلسطین اسکان داد تا موجودیت سیاسی  مستقل و حکومت قومی یهود تشکیل شود و از آنجا که آنها عهد قدیم را کتاب مقدس خویش تلقی می کنند، با این سخن خود که یهودیان به سرزمین خویش  بازگشته اند، از این دیدگاه حمایت می کنند همانند عهد قدیم که در پیش گویی های متعدد و بی شمارش نیز بر این بازگشت تاکید می کنند. آنها همچنین ایمان دارند خداوند این ملت را برگزیده و بازگشت به سرزمین موعود را به آنها وعده داده، بنابراین امکان ندارد به وعده ای که داده، وفا نکند. علاوه بر آن اعتقاد دارند وجود یک شاهد برای تعبیر این ایمان و قدرت و عمق آن در سینه هایشان کافی است. زنی کانادایی می گوید:

«اهمیت نمی دهم دیگران چه می گویند؛ در تورات آمده که خداوند به یهودیان وعده داده که این سرزمین را به آنها می دهد  این برای من کفایت می کند.»

.

مسیحیت یهودی 8

غرب- غرب شناسی- مسیحیت یهودی- اصولگرایی مسیحی- اسرائیل- آمریکا

.

ریچارد منرتز هاگن سرگرد ارتش بریتانیا می گوید:

«من از وعده الهی درباره باقی ماندن سرزمین مقدس به عنوان میراثی ابدی برای بنی اسرائیل بسیار تحت تاثیر قرار گرفته ام همچنین این اعتقاد که می گوید سرزمین مقدس ارتباطی جدایی ناپذیر با ساکنان یهودی و ملت یهود دارد. بسیار بر من اثر گذاشته است.»

.

مسیحیت یهودی6

غرب- غرب شناسی- مسیحیت یهودی- اصولگرایی مسیحی- اسرائیل- آمریکا

.

و به همین دلیل است که پدر «ا.فورست»، سردبیر مجله «ابزرور» که سخنگوی کلیساهای ایالات متحده است، پس از بازگشت از دیداری که از خاورمیانه داشت می گوید: «بزرگترین ستمی که بر اعراب واقع شده از طرف کلیسای غربی بوده است». وی بر کتابی که به رشته تحریر درآورده، بر نقش کلیسای مسیحی تاکید می کند و به قول او مسیحیان لیاقت ندارند مسیحی خوانده شوند.

.

اسرائیل و سلطه و امپریالیسم

غرب- غرب شناسی- مسیحیت یهودی- اصولگرایی مسیحی- اسرائیل- آمریکا- صهیونیسم

.

همچنین لازم است نگاهی به جریان ها و جنبش هایی بیندازیم که ریشه در مسیحیت اصولگرا دارند و به صورت مستقیم، یا غیر مستقیم تلاش می کنند مسیحیت را یهودی نموده و آن را از مضامین و مفاهیم بشری و انسانی تهی سازند و یهودی و صهیونیستی شدنش را اعلام کنند و قبل از اینکه اذهان یهودیان درباره ایدئولوژی صهیونیسم به اندیشه بپردازد، از صدها سال پیش مبشر این ایدئولوژی بوده اند و هر آنچه در توان دارند، به کار می برند تا گرایش های قومی و ملی را در یهود بیدار سازند و آنها را به جنبش صهیونیسم در فلسطین (مهد پیامبران و وطن پدران) پیوند دهند. این در حال است که در جای دیگر سعی می کنند از طرح های استعمارگران صهیونیسم در فلسطین حمایت کنند تا بنا به اعتقاداتشان وسیله تحقق اعتقادات مذهبی یا تصورات و برداشت های خاص از متون مذهبی را فراهم سازند. نکته قابل توجه این است که مسیحیت اصولگرا به نوعی پدیده ی بازگشت به دین است که در ربع آخر قرن بیستم و در پی دو قرن حاکمیت عقل گرایی و پیشرفت تکنولوژی و حاکمیت ایدئولوژی هایی که تئوریسین های آنها می خواستند آنها را جایگزین ایمان مذهبی نمایند، پای به عرصه ی وجود گذاشت.

.

آمریکا اسرائیل و فراماسونری

غرب- غرب شناسی- فراماسونری- صهیونیسم- مسیحیت یهودی- اصولگرایی مسیحی- اسرائیل- آمریکا

.

این پدیده در واقع واکنشی است به فروپاشی ارزش ها و جایگزینی ایدئولوژی هایی که از بین رفته و یا با شکست مواجه شده بودند و زمینه ساز انتقال نیروهای جهان از جنگ ایدئولوژی ها به جنگ تمدن ها و همچنین زنده ساختن یاد و خاطره ی وقایع قرون وسطی و از جمله جنگ های صلیبی، در برخی از کشورهای اروپایی و آمریکا است.

.

مسیحیت یهودی 7

غرب- غرب شناسی- مسیحیت یهودی- اصولگرایی مسیحی- اسرائیل- آمریکا

.

این پدیده عامل اساسی و مهمی در تاریخ مذهبی، اجتماعی و سیاسی جهان غرب به شمار می آید و بیانگر قدرتی سیاسی و فرهنگی در میدان اروپا و آمریکاست، از این رو تاثیری شگرف در فضای زندگی اجتماعی و سیاسی و عملیات ایجاد ثبات در سیاست خارجی دارد. نقش فعال و اثر گذار در تثبیت و تشکیل کشوری یهودی در اذهان غربی ها و سپس اجرای طرح تاسیس این کشور در سرزمین فلسطین داشته است. این پدیده در حمایت بی شائبه، شورانگیز، احساسی و غیر قابل زوال از دولت اسرائیل در میان اروپایی ها و آمریکایی ها نمایان است.

.

مسیحیت یهودی5

غرب- غرب شناسی- مسیحیت یهودی- اصولگرایی مسیحی- اسرائیل- آمریکا

.

از آنجا که این پدیده عاملی مذهبی است، بنابراین ریشه ی موضع گیری ها، پنهان بوده است و اهمیت به سزایی در موضع گیری ها و تشکیل و تعدیل آنها دارد. جالب اینجاست که این عامل بسیار قدرتمند و اثر گذار همیشه در دیدگاه حاکم میان اروپایی ها و آمریکایی ها در جهت اجرای آن طرح نهان بوده است.

.

خلاصه کلام اینکه یهودیان توانستند به برکت میراث اسطوره ای شان خود را بر مسیحیان تحمیل کنند میراثی که مسیحیان آن را همانند اسفار مقدس پذیرفته بودند و آن را به کسانی که به آن ایمان آورده بودند، منتقل ساختند و این گونه شد که ایمان به این میراث ، بخشی جدایی ناپذیر از ایمان به این اسفار شد.

.

مارتین لوتر و پروتستانتیسم

غرب- مارتین لوتر- پروتستانتیسم- مسیحیت یهودی- اصولگرایی مسیحی- غرب شناسی

.

بدین ترتیب تمام یا اکثر مسیحیان غربی تصور ایدئولوژیک یهودی را پذیرفتند و ملل خاورمیانه  نیز مانند ملل نیمکره غربی در نادانی و جهالت خطرناک نسبت به عقاید اصولگرایان غربی به سر می برند و اصولگرایان با اصرار تمام سعی در زنده نگه داشتن آن عقاید دارند. علاوه بر این آنها مانند غربی ها در مورد اصولگرایی مسیحی به عنوان یک قدرت عظیم ایدئولوژیک  که نفوذ و تاثیر بسیار زیادی دارد، در بی اطلاعی به سر می برند یا خود را اینگونه  نا آگاه نشان می دهند یا خود را به نفهمی می زنند. این اصولگرایی از زمان پیدایش با تعداد زیادی از طرح هایی که در پی بازگرداندن یهودیان به فلسطین بوده اند، و طرح هایی که به عینیت بخشیدن دعوت صهیونیسم و اجرایی ساختن اهداف آن را مد نظر داشته اند، همراه بوده است و هنوز هم از جنبش صهیونیسم پشتیبانی کرده  و اعمال و سیاست های مقام های اسرائیلی در سرزمین های اشغالی را تایید می کنند.

.

یهودیت

غرب- یهودیت و مسیحیت- غرب شناسی- اسرائیل- آمریکا- صهیونیسم

.

نکته مهم در جریان های اصولگرای مسیحی این است که هیچ وجه تشابهی میان فعالیت های این جریان ها و اشکال مختلف آشوب های سیاسی و اجتماعی در کشورهای غربی و یا حتی اسلامی وجود ندارد. بنابراین لازم است همه مسیحیان، چه در شرق و چه در غرب فهم و درک درستی از مسیحیت اصولگرا و انگیزه های فعالانش جهت تحقق آن  اعتقادات داشته باشند.

.

منبع: کنعان، جورجی. میراث اسطوره ها: اصولگرایی مسیحی در نیمکره غربی. نشر هلال، چاپ اول 1386، ص 24

.

کلمات کلیدی: اسرافیل، اصولگرایی مسیحی، صهیونیسم، یهودیت و مسیحیت، فلسطین، پروتستانتیسم، غرب، اروپا، آمریکا، اسرائیل، استیلا و سلطه، وسایل و رسانه های ارتباط جمعی، تبلیغات، کتاب مقدس، عهد قدیم و عهدجدید، تورات و انجیل، بنی اسرائیل، سرزمین موعود، استعمار.

.

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است) 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">