غرب شناسی: امریکا شناسی: صنایع فرهنگی و قدرت نرم در امریکا
غرب شناسی
امریکا شناسی
صنایع فرهنگی و قدرت نرم در امریکا
.
در سطح بین المللی و جهانی، صنایع فرهنگی امریکا یکی از مراکز مهم قدرت نرم آن کشور است. حدود 60 درصد درامد صادراتی امریکا در دهه اول قرن بیست و یکم از صنایع فرهنگی و خدمات اطلاعاتی و ارتباطی تامین می شد. از جمله صنایعی مانند: اینترنت، لوازم و ابزارهای اطلاعاتی، ارتباطی و تفریحی، الکترونیکی و دیجیتال مانند: مطبوعات، مجله ها، فبلم، سینما، ویدئو، نوارها و لوح های فشرده صوتی و تصویری. حق تالیف و حقوق مالی از انتشار کتاب ها، نوار موسیقی و خدمات فرهنگی و بازرگانی الکترونیکی و ... تامین می شود.
.
بر اساس امر، بین 50 تا 70 درصد محصولات مبتذل صنایع فرهنگی امریکا (مانند فیلم های گانگستری، پورنوگرافی و سریال های تفریحی) برای صدور به بازارهای جهانی است.
.
صنایع فرهنگی امریکا همچنین بخش عمده و مهمی از ابزار سیاست خارجی آن کشور را تشکیل داده و در دهه های اخیر به ویژه هنگام فروپاشیدن شوروی، به عنوان اسلحه ای جدید برای براندازی رژیم های مورد خشم امریکا و حکایت جریان های معروف به انقلاب های مخملی و انقلاب ها و کودتاهای نرم و رسانه ای استفاده شده است.
.
امروز دولتمردان و رسانه های جمعی امریکا و صنایع فرهنگی ایالات متحده امریکا از هالیوود گرفته تا اینترنت، از روزنامه گرفته تا تلویزیون، از ویدئو گرفته تا شبکه های ماهواره ای، موج جدیدی از تهاجم سیاسی و فرهنگی در سطح جهان علیه نیروهای ضد امپریالیستی و استقلال طلب به راه انداخته اند. هدف اصلی آنها تغییر محیط، سوداگری، نفوذ و در برخی موارد ایجاد تنش بیشتر در جامعه و تفرقه و نفاق بین ارکان نظام هایی است که مورد قبول امریکا نیستند. به طوری که هماهنگی به اصطلاح اصلاح طلبان غربی با سازمان های تبلیغاتی، اطلاعاتی و سیاسی امریکا، بیشتر به وسیله رسانه ها، احزاب، سازمان های غیر دولتی و صنایع فرهنگی انجام می شود.
.
منبع: مولانا، حمید. امریکا شناسی: فراز و فرود یک امپراتوری. موسسه انتشارات اطلاعات، چاپ دوم، 1390، ص 194
.
(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)