سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی

صنایع فرهنگی و قدرت نرم در امریکا

.

در سطح بین المللی و جهانی، صنایع فرهنگی امریکا یکی از مراکز مهم قدرت نرم آن کشور است. حدود 60 درصد درامد صادراتی امریکا در دهه اول قرن بیست و یکم از صنایع فرهنگی و خدمات اطلاعاتی و ارتباطی تامین می شد. از جمله صنایعی مانند: اینترنت، لوازم و ابزارهای اطلاعاتی، ارتباطی و تفریحی، الکترونیکی و دیجیتال مانند: مطبوعات، مجله ها، فبلم، سینما، ویدئو، نوارها و لوح های فشرده صوتی و تصویری. حق تالیف و حقوق مالی از انتشار کتاب ها، نوار موسیقی و خدمات فرهنگی و بازرگانی الکترونیکی و ... تامین می شود.

.

بر اساس امر، بین 50 تا 70 درصد محصولات مبتذل صنایع فرهنگی امریکا (مانند فیلم های گانگستری، پورنوگرافی و سریال های تفریحی) برای صدور به بازارهای جهانی است.

.

صنایع فرهنگی امریکا همچنین بخش عمده و مهمی از ابزار سیاست خارجی آن کشور را تشکیل داده و در دهه های اخیر به ویژه هنگام فروپاشیدن شوروی، به عنوان اسلحه ای جدید برای براندازی رژیم های مورد خشم امریکا و حکایت جریان های معروف به انقلاب های مخملی و انقلاب ها و کودتاهای نرم و رسانه ای استفاده شده است.

.

امروز دولتمردان و رسانه های جمعی امریکا و صنایع فرهنگی ایالات متحده امریکا از هالیوود گرفته تا اینترنت، از روزنامه گرفته تا تلویزیون، از ویدئو گرفته تا شبکه های ماهواره ای، موج جدیدی از تهاجم سیاسی و فرهنگی در سطح جهان علیه نیروهای ضد امپریالیستی و استقلال طلب به راه انداخته اند. هدف اصلی آنها تغییر محیط، سوداگری، نفوذ و در برخی موارد ایجاد تنش بیشتر در جامعه و تفرقه و نفاق بین ارکان نظام هایی است که مورد قبول امریکا نیستند. به طوری که هماهنگی به اصطلاح اصلاح طلبان غربی با سازمان های تبلیغاتی، اطلاعاتی و سیاسی امریکا، بیشتر به وسیله رسانه ها، احزاب، سازمان های غیر دولتی و صنایع فرهنگی انجام می شود.

.

منبع: مولانا، حمید. امریکا شناسی: فراز و فرود یک امپراتوری. موسسه انتشارات اطلاعات، چاپ دوم، 1390، ص 194

.

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">