سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی

نیمه پنهان امریکا

رواج فساد و رشوه خواری در امریکا 1

 

امریکای پس از جنگ داخلی، سرزمین فساد و رشوه خواری و استثمار بی رحمانه کارگران و بحران های مکرر اقتصادی است. دلالان بین المللی در اروپا، تصویری رویایی از امریکا ارائه می دهند و کارگران اروپایی به امید رسیدن به این بهشت موعود به راه می افتند و در امریکا اسیر کار حقیرانه و استثمار بی رحمانه می گردند. «کلود ژولین» در این خصوص می نویسد:

 

«موجی از کارگران تازه نفس، فریب واسطه ها و دلالان صاحبان سرمایه را خورده اند که در سراسر اروپا درباره بهشت موعود داد سخن می دهند و همه را به مهاجرت به امریکا تشویق می کنند و با انها قرار دادهای به ظاهر پرسود برای استخدام در کارخانه ها منعقد می کنند، اما به محض ورود با حقیقتی تلخ رو به رو می شوند و در می یابند که فریب خورده اند.

 

آنها همه چیز خود را برای مهاجرت به امریکا فروخته اند و دیگر امکان بازگشت ندارند، ناچار هر کاری را با هر دستمزدی می پذیرند. آنها ناگزیرند که در شرایط طاقت فرسا و با دستمزد ناچیزی کار کنند و گذشته از این، وضع هم زنجیران خود را نیز که قبلا آمده اند و با حقوق کم و بیش بخور نمیری مشغول کار هستند، به خطر می اندازند.»

 

به راستی این توصیفات چه قدر به وضع امروز جوانان کشورهای موسوم به جهان سوم و تصویر غیر واقعی ای که از امریکا برای آنها ترسیم شده است شباهت دارد. امریکا از آغاز، سرزمین وهم و خیال بود بوده است. آنها که نسل اندر نسل در آن کشور ریشه دارند، واقعیت تلخ و گزنده سرمایه داری را حس می کنند و زیر فشار کار ماشینی و از خود بیگانگی به فغان آمده اند و انبوهی از انسان های گرفتار و آرزومند در آسیا و آفریقا در حالی که از فقر و بی عدالتی ای رنج می کشند که  امپریالیسم امریکا و کلان سرمایه داران آن دولت به ایشان تحمیل کرده اند، در پرده پندار خود خیال رنگین سراب می بافند.

 

اسرافیل :: نیمه پنهان امریکا: مروری کوتاه بر بنیان های نظری و ارکان تمدنی امریکا: شهریار زرشناس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">