سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

تفکیک «باید» از «هست»؛ زوال ارزش ها

شنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۰۰ ب.ظ

 

فیلسوفان مسلمان به «حقوق» و تعریف بنیاد «حق بشر» در علوم اجتماعی چه نگاهی دارند؟

حقوق ذاتی و فطری بشر را نمی توانید به لحاظ فلسفی به درستی تصویر کنید مگر آنکه آن را «الاهی» تفسیر کنید. «حقوق ذاتی لائیک» برای بشر، اثبات شدنی نیست، نمی توانند برهان بیاورند و عاقبت جایی متوقف یا مردد می شوند، چنانچه شده اند.

 

دست کم چهار نوع تلاش ناکام برای تئوریزه کردن حقوق ذاتی بشر با مبانی غیر دینی صورت گرفته است که اگر بخواهیم یک به یک بحث و اشکالات هر یک را عرض کنیم در این جلسه نمی رسیم. اما متفکران مسلمان از چند مسیر به تئوریزه کردن «حقوق بشر» از منظر دینی پرداخته اند که تنها به یکی از آنها اشاره می کنم:

 

اصل اول، این که شعارهایی چون آزادی، برابری، پیشرفت، خوب و بد، حقوق بشر، حقوق سیاسی، حقوق اقتصادی و حقوق خانواده که دست کم یک سر آن، «اعتبار» است، همگی به تعریفِ واقع بینانه از انسان و جهان باز می گردد که باید از توجیه فلسفی و استدلالی برخوردار باشند.

 

وقتی از حقوق سیاسی و اقتصادی، حقوق خانواده و اساسا از حقوق بشر سخن می گوییم همه به یک معنا «مقوله هایی ارزشی اند»، اما در فهم «مقوله ارزشی»، اشتباه نشود. بعضی از مقوله ارزشی می گویند، با این قید که «ارزش» را از «دانش» جدا کنند.

چنانکه گفتیم این، تکرار تلاش امثال هیوم، در جهت بی ریشه کردن «ارزش» ها و در نتیجه، فاقد موضوع کردن «ارزش» هاست.

 

وقتی تفکیک اخلاق از واقعیت ها صورت گرفت، آنگاه «ارزش» (بایستنی ها) و «دانش» که ناظر به «هستی» هاست، از یکدیگر بیگانه می شوند. اگر از «هست» و «نیست» نمی توان نتیجه گرفت که چه چیزی بایسته و شایسته است، پس همه «واقعیت» ها به لحاظ «ارزشی» مساوی و در واقع، به یک اندازه فاقد ارزش معرفتی خواهند بود.

 

اگر ارتباط «هستی» ها و «بایستی» ها قطع شود، دقیقا زوال ارزش ها آغاز شده است. فیلسوفان مسلمان چند نوع پاسخ به امثال هیوم داده اند که گسست «دانش» از «ارزش» را ابطال می کند.

 

سرباز عقل: علوم اجتماعی و رودربایستی با عقلانیت// تفکیک «باید» از «هست»؛ زوال ارزش ها

نظرات  (۲)

متشکر بابت پاسخگویی.
التماس دعا
پاسخ:
خواهش می کنم.
چندوقته در نظر دارم پستی به نام انسانیت کشکی بنویسم اما وقتش جور نمیشه.
پاسخ:
مطلبت با عنوان «حضرت دموکراسی» جذاب و پر محتوا بود.
لطفا مطلبی هم در مورد حقوق بشر بنویسید استفاده کنیم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">