سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی

سازمان های اجتماعی امریکا

کریستوفر کلمبوس و بومیان امریکا

قسمت دوم

 

زندگی اجتماعی بومیان بسیار ساده و روستایی بود و از فناوری های جدید که اروپایی ها به آن دست یافته بودند، اطلاع نداشتند. به همین دلیل برخورد اولیه بومیان با اروپایی ها شکاف فناوری، فرهنگی، اجتماعی و نظامی را کاملا آشکار می ساخت. انگیزه کلمبوس و اروپایی ها، مادی سلطه گرایانه و فرمانروایانه بود. آنچه از اسناد و مدارک مشخص می شود، انگیزه بومیان، کنجکاوی، همکاری و آشنایی به نظر می رسید.

 

کریستوفر کلمبوس در خاطرات خود و در گزارشی که تهیه می کند به عواطف انسانی بومیان امریکا اعتراف کرده، چنین می نویسد:

 

« ما هرچه از بومیان می  خواستیم به ما می دادند. هیچ وقت پاسخ منفی در بین آنها وجود نداشت؛ آنها حاضر بودند در همه چیز خود، ما را شریک کنند»

 

ولی هدف اصلی کلمبوس یک چیز بیشتر نبود: به دست آوردن طلا. طلایی که او به صورت گوشواره بر گوش بومیان مشاهده می کرد. در روزهای اول کلمبوس به جای همکاری با بومیان، پنجاه نفر از آنان را در کشتی خود زندانی کرد و با تهدید به بقیه بومیان دستور داد تا او را به منابع طلا هدایت کنند! این نوع ارتباط، اینگونه رفتار و این جهان بینی از آغاز کشف قاره امریکا به دست اروپاییان تا امروز و در طول قرن ها کم و بیش ادامه دارد و اساس روابط میان فرهنگی تمدن و مردم غرب را با بومیان و ساکنین قدیمی این قاره تشکیل داده است.

 

گزارش کلمبوس به دربار مادرید در اسپانیا جالب و طمع آور بود. او گزارش داد که در این ماموریت، به سواحل دور آسیا و چین رسیده است. سرزمین ها و سواحلی سرشار از ثروت و نعمت، سرزمین هایی که نه تنها طلا و منافع سرشار نصیب اسپانیا خواهد کرد، بلکه فرصت بسیار بزرگی در اختیار مسیحیان خواهد گذاشت تا ساکنان آن را متمدن کرده و به کلیسای مسیحیت واتیکان ملحق کند.

 

اما کلمبوس به زودی دریافت که او در آسیا نبوده و در سواحل قاره جدیدی به نام امریکاست. او در سفر دوم خود به سرزمین های نویافته (قاره امریکا) ماموریت پیدا کرد قاره امریکا را بهتر شناخته و بر مردم و سرزمین آن تسلط و غلبه پیدا کند. دربار مادرید به او 13 کشتی و 1200 کارگر و سرباز واگذار کرد و او را به درجه دریاسالار اقیانوس ارتقاء داد. پیدا کردن و آوردن هرچه بیشتر طلا و برده، هدف اول ماموریت او بود. با کشف امریکا بردگی به عنوان یک کالای سوداگرانه و تجارت، به فهرست مهاجمان و کاشفان اروپایی این قاره افزوده شده بود.

 

اسرافیل :: امریکا شناسی: فراز و فرود یک امپراتوری: پروفسور حمید مولانا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">