سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی: امریکا شناسی: موسیقی راک

سه شنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۶، ۰۷:۵۶ ب.ظ

غرب شناسی

امریکا شناسی

موسیقی راک

 

موسیقی راک بعد از جنگ کره و در واکنشی به آن به وجود آمد. بعد از جنگ جهانی دوم، با بازگشت سربازان و افزایش زاد و ولد ظرف چند سال تعداد جوانان و نوجوانان زیاد شد. در ضمن به علت رشد اقتصادی، جوانان پول بیشتری برای خرج کردن داشتند. صنعت امریکا به این بازار وسیع جوانان به سرعت جواب داد و موسیقی راک تجارتی بزرگ شد. فروش گیتار برقی، گرامافون، صفحات و رادیو ترانزیستوری به طور چشم گیری افزایش پیدا کرد.

 

سوپر استارهای راک از طریق امتیاز نوارهای موسیقی، قرار دادهای سینمایی و قیمت نجومی کنسرت ها، ثروتمند شدند. نوازندگان راک همه جا بودند؛ در سالن های سخنرانی، استادیوم های ورزشی و غیره. یک کنسرت گروهی ممتاز می توانست صدها هزار دلار درآمد داشته باشد و بالای 75 هزار تماشاچی از آن استقبال می کرد. در دهه هفتاد، راک با جریان موسیقی مردم امریکا هماهنگ شد، اگرچه کنسرت های راک هنوز مورد توجه جوانان بود، اما افراد مسن تر بسیاری از صفحات راک را می خریدند. آهنگ های دهه هفتاد بیشتر درباره مسائل سیاسی و اجتماعی بود و بسیاری از کنسرت های راک برای کمک به آسیب دیدگان، جنگ زدگان و قحطی زدگان بر پا می شد. شاید جذاب ترین آنها کنسرت 16 ساعته live aid برای کمک به قحطی زدگان افریقایی بود. این برنامه حدود یک و نیم میلیارد تماشاگر داشت.

 

موسیقی راک از نظر اجتماعی اول متعلق به طبقه کارگر، جوانان و طبقه متوسط بود. یعنی گروه هایی که بعد از جنگ جهانی دوم  صاحب پول شدند و اکثرا صاحب مشاغل نیم وقت و تابستانی بودند. این نسل با والدین و نسل قبل از خود بسیار متفاوت بودند، موسیقی پاپ را دوست داشتند و به اندازه نسل قبل موسیقی گوش نداده بودند و بنابراین برای جذب به موسیقی مستعد تر بودند.

 

موسیقی راک به عنوان پدیده ای جهانی در همه جا مورد استقبال قرار گرفت. مد لباس دهه 1960 هم به کشورهای دیگر راه پیدا کرد، نسل عصیانگر و معترض دهه 1960 و 1970 کم کم تبدیل به نسلی شد که ذهنیتی معترض داشت، اما حالا دیگر از جامعه کنار نمی کشید و به تدریج هویت جدیدی را به دست آورد که این هویت و فرهنگ جدید در گرو انقلابی عظیم در بنیادهای مرسوم فرهنگی جامعه امریکایی بود. بنیادهایی که در دهه 1960 فروریخت و جای خود را به اندیشه های پیش رو داد، باب دیلان، بابی وینتون، الویس پریسلی از مشهورترین پیش گامان این موسیقی ایند.

 

منبع: روایت تفکر، فرهنگ و تمدن از آغاز تا کنون: جلد پنجم: در جهت عکس حرکت کن: از اعتراض های مدرن تا کنون. دفتر نشر معارف، چاپ دوم، 1391، ص 165

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، غرب، غرب شناسی، امریکا، امریکا شناسی، راک، موسیقی راک، پورنوگرافی، پورنوگرافی در امریکا، سکس، جنگ کره، جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم، صنعت امریکا، صنعت موسیقی، گیتار برقی، سوپراستارهای راک، موسیقی امریکا، کنسرت های راک، کنسرت، مردم امریکا، قحطی زدگان افریقا، موسیقی راک چیست؟، معنی موسیقی راک، موسیقی پاپ، پاپ، مد لباس، مد، فرهنگ امریکا، الویس پریسلی، بابی وینتون، باب دیلان

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع و لینک مستقیم مجاز است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">