سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

نفوذ همه جانبه صهیونیسم یهودی بر رسانه ها (صهیونیست ها و رسانه های امریکا) (قسمت دوم)

.

در سیاست و فرهنگ رسانه های ایالات متحده امریکا یهودیان و صهیونیست ها بیش از هر گروه اقلیت دیگری نفوذ داشته و تاثیر گذار هستند. بسیاری از رسانه های امریکا را صهیونیست ها اداره می کنند و قسمت بزرگی از مطبوعات، رادیو- تلویزیون، سینما و تئاتر امریکا در مالکیت یهودیان و صهیونیست قرار دارد. نفوذ یهودیان و سپس صهیونیست ها در امریکا با آغاز مهاجرت آنان به ایالات متحده امریکا از اواخر قرن نوزدهم شروع می شود.

.

بزرگترین موج مهاجرت یهودیان به ایالات متحده امریکا، مهاجرت یهودیان اروپای شرقی بین سالهای 1881 تا 1930م. بود. در این سالها بسیاری از یهودیان اروپای شرقی به علت بی ثباتی سیاسی و اقتصادی اروپا اقدام به مهاجرت کردند. در امریکا تا قبل از سال 1914م. یهودیان صهیونیست گروهی مهجور محسوب می شدند، ولی در دهه های بعد، از جایگاه بالاتری برخوردار شدند. یهودیان مهاجر به امریکا، به خوبی از تبعیض های نژادی در امریکا اطلاع داشتند و به همین دلیل در مرحله اول کوشش کردند خود را در مراکز و حوزه های غیر سیاسی ولی اقتصادی و فرهنگی، مانند: دانشگاه ها، رسانه ها، سینما و تئاتر و مرکز فعالیت های مالی و اقتصادی امریکا یعنی وال استریت، متمرکز کنند.

.

پس از جنگ جهانی دوم فعالیت اقلیت یهودی صهیونیست امریکا از طریق شبکه گسترده ای از سازمان ها، اتحادیه ها و نهادها انجام گرفت. امروز عمده رسانه های امریکایی در سیطره یهودیان و صهیونیست ها قرار دارد، بدین معنا که شهروندان ایالات متحده امریکا با صنایع فرهنگی خاصی سروکار دارند که گردانندگان و صاحبان آن را یهودیان تشکیل می دهند. مهاجرت 5/2 میلیون یهودی در سال های بین دو جنگ جهانی، تعداد یهودیان ایالات متحده امریکا را از 250 هزار نفر در سال 1881م. به 5/4 میلیون نفر در سال 1930م. افزایش داد و بدین ترتیب محیط فرهنگی و رسانه ای امریکا را نیز به نفع صهیونیست ها تغییر داد. آشکار است که در حوادث قبل و بعد از جنگ دوم جهانی مهاجرت یهودیان به ایالات متحده امریکا شدت گرفت و بر این تعداد به میزان قابل ملاحظه ای افزوده شد.

.

سال 1954م. سازمان ایپاک با نام شورای صهیونیستی- امریکایی در امور عمومی تاسیس شد و در سال 1959م. نام آن به کمیته امریکایی- اسرائیلی در امور عمومی تغییر یافت. این سازمان مهمترین و بزرگترین تشکیلات یهودی ها و صهیونیست ها در نفوذ و فشار در سیاست خارجی امریکاست. گروه یهودی امریکایی ضد هتک حرمت به عنوان کمیته ای فرعی از سازمان بنای بریث (فرزندان پیمان) که در سال 1913م. تاسیس شد، یکی دیگر از موسسه های فعال و با نفوذ صهیونیست هاست. این سازمان که تشکیلات فراوانی در جامعه امریکا، به ویژه رسانه ها دارد، با مسئله نفرت از یهودیان مقابله می کند و به اصطلاح سامی ستیزی را زیر نظر دارد.

.

کنگره یهودی امریکایی هم از سازمان های دیگر یهودی صهیونیستی در امریکاست که در سال 1918م. در خاتمه جنگ جهانی اول تشکیل شد. این سازمان  برای جدایی دین از حکومت، مبارزه و از حقوق مدنی و حقوق زنان دفاع می کند. سازمان دیگر، کمیته یهودی امریکایی است که در محافل اقلیت یهودی امریکا بین جریان های چپ و راست قرار دارد. این سازمان که در سال 1908م. تاسیس شد از قدیمی ترین گروه های صهیونیستی در امریکاست.

.

یهودیان و صهیونیست ها موفق شده اند در طول یک قرن اخیر، طیف بزرگی از روشنفکران و هنرمندان ایالات متحده امریکا را تشکیل دهند و در هر دو جناح راست و چپ سیاسی فعالیت داشته باشند.

.

منبع: مولانا، حمید. امریکا شناسی: فراز و فرود یک امپراتوری. موسسه انتشارات امیر کبیر، چاپ دوم، 1390، ص 211

.

کلمات کلیدی: اسرافیل، امریکا، امریکا شناسی، غرب، غرب شناسی، صهیونیسم، صهیونیسم و رسانه، صهیونیسم امریکایی، ایالات متحده امریکا، فرهنگ امریکا، سیاست امریکا، یهودیان امریکا، رسانه های امریکا، مطبوعات امریکا، مهاجرت یهودیان به امریکا، یهودیان صهیونیست، وال استریت، صهیونیست های امریکایی، سازمان های یهودی، اسرائیل، سازمان های اسرائیلی، صنایع فرهنگی امریکا، صنایع فرهنگی صهیونیستی، مهاجران امریکا، ایپاک، شورای صهیونیستی- امریکایی، کمیته امریکایی- اسرائیلی در امور عمومی، سیاست خارجی امریکا، بنای بریث، فرزندان پیمان، سازمان های صهیونیستی، جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم

.

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">