سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

هنر و رسانه در قرن بیستم

موسیقی نوای انسان مدرن (قسمت سوم)

 

در کنار موسیقی کلاسیک که وظیفه اجتماعی بسیار مهم عرضه موسیقی به گروه های تحصیل کرده تر و فرهیخته تر جامعه را بر عهده دارد، در غرب موسیقی محلی و مردمی هم وجود دارد. آنچه در غرب به موسیقی محلی یا عامه موسوم است، به رغم آنکه از قرن نوزدهم در بعضی کشورها به ابزار و ادوات جدیدی مجهز شده، همچنان نوعی از موسیقی را عرضه می کند که به ویژه در کشورهایی مثل ایرلند و اسپانیا که هنوز سنت های قدیمی تر موسیقی محلی در آنها باقی مانده، شباهت هایی با موسیقی های قومی جهان اسلام دارد.

 

موسیقی قومی کیفیتی دارد که ناشی از انقلاب صنعتی و دوره ماشین یا اومانیسم و طبیعت گرایی تمدن بعد از قرون وسطی نیست. آهنگ سازان این گونه موسیقی غالبا گم نام بوده و نوعی سادگی در بیان احساسات در آن موجود است که نباید آن را با دست آوردهای  جدید تمدن اروپایی در این زمینه ها اشتباه کرد.

 

در قرن گذشته نوع دیگری از موسیقی که معمولا در تقابل با موسیقی محلی، به موسیقی مردمی یا عامیانه موسوم شده و بخشی از آن هم در واقع در موسیقی محلی ریشه دارد، به وجود آمد. این موسیقی به عنوان نوعی بیان بلا واسطه افکار و احساسات جدید، عملا توانسته است هم در انعکاس وضع و حال هر نسل از مردم جامعه غربی و هم در زمینه القای برخی احوال نفسانی به این نسل ها، نقش مهمی ایفا کند.

 

قدرت موسیقی مردمی یا عامیانه را می توان در انواعی از این موسیقی که در چند دهه اخیر با ریتم های افسار گسیخته و اجراهای فوق العاده بلند و دیوانه وار در بین جوانان متداول شده است، دید. آهنگ های راک یا به اصطلاح هوی متال و نظایر آن که پست ترین غرایز حیوانی را در آدمی بر می انگیزند و هزاران جوان را به کنسرت هایی می کشانند که غالبا دست آخر با آشوب و بی نظمی های اجتماعی تمام می شود، از مصادیق این موسیقی است.

 

حداقل چیزی که می شود درباره این موسیقی گفت این است که نه از تسلیم در مقابل خداوند مایه گرفته است، نه تسلیم نفس و نه حتی ستارگان اجرا کننده آن، که امروز در زمره قهرمانان فرهنگی دنیای متجدد درآمده اند، اسوه های انضباط معنوی  عفت اخلاقی اند.

 

منبع: روایت تفکر، فرهنگ و تمدن از آغاز تا کنون: جلد پنجم: در جهت عکس حرکت کن: از اعتراض های مدرن تا کنون. دفتر نشر معارف، چاپ دوم، 1391، ص 161

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، غرب، غرب شناسی، هنر و رسانه غرب در قرن بیستم، موسیقی نوای انسان مدرن، موسیقی کلاسیک غرب، موسیقی غربی، موسیقی، موسیقی محلی و مردمی در غرب، کشور ایرلند، کشور اسپانیا، موسیقی اسلامی، موسیقی در جهان اسلام، انقلاب صنعتی در غرب، اومانیسم، طبیعت گرایی یا ناتورالیسم، قرون وسطا، تمدن های اروپا، جامعه و مردم غرب، موسیقی راک، موسیقی هوی متال، دنیای متجدد، کنسرت

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع و لینک مستقیم مجاز است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">