سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی: بحران غرب مدرن: چالش های غرب مدرن

يكشنبه, ۱۲ فروردين ۱۳۹۷، ۱۱:۳۴ ق.ظ

غرب شناسی

بحران غرب مدرن

چالش های غرب مدرن

 

وقتی صحبت از غرب مدرن به میان می آید، شاید در ذهن برخی افراد مفاهیم سطحی، جهت دارد و بسیار مناقشه آمیزی همچون آزادی، پیشرفت، دموکراسی، برابری، حقوق بشر و ... متبادر شود، مفاهیمی که امروزه تحت تاثیر وسایل عریض و طویل تبلیغاتی غربی در سطح جهان برای توصیف غرب مدرن به کار می روند.

 

اما با کمی تامل در باب ماهیت واقعی غرب، متوجه می شویم که نه تنها مفاهیم بالا، به آن صورتی که از جانب غربی ها نشان داده می شود، در مورد غرب صدق نمی کند، بلکه روشن می شود که غرب مدرن امروزی، با تمام ادعاهای کذبی که در این زمینه دارد، با بحران های گوناگونی در سطوح فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، نظامی و ... مواجه است. در زیر مختصرا به برخی از چالش های غرب مدرن می پردازیم:

 

فساد اخلاقی و اجتماعی:

 

 کمتر کسی پیدا می شود که فساد اخلاقی و اجتماعی را یکی از ارکان و شاخصه های غرب مدرن نداند. همجنس بازی، بچه های نامشروع، بی بند و باری جنسی و اخلاقی، افزایش طلاق و فروپاشی خانواده ها، گستردگی اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی، خشونت و افزایش استفاده از سلاح های سرد و گرم در سطح جامعه و ... در سطح جوامع غربی، نشان از انحطاط اخلاقی و اجتماعی غرب دارد. این مسئله حتی در سطح سیاستمداران عالی رتبه کشورهای غربی نیز مشاهده می شود؛ مناظره اخیر دو کاندید ریاست جمهوری آمریکا (ترامپ و کلینتون)، که پی در پی همدیگر را به فساد اخلاقی متهم می کردند، نمونه ای از این موارد است.

 

گسترش شکاف طبقاتی و فقر:

 

 شکاف طبقاتی امروزه به یکی از چالش های اصلی کشورهای غربی تبدیل شده است. تجمیع بی رویه ثروت در دست عده ای بسیار محدود یکی از اصلی ترین عوامل بسیاری از نارضایتی ها در سطح جوامع غربی است. «جنبش وال استریت» که بازتاب بسیاری در سراسر جهان داشت، تلاشی در جهت اعتراض به وضعیت اقتصادی مردم در آمریکا بود.

 

نظامی گری:

 

 تولید و انباشت بی رویه تسلیحات نظامی همچون سلاح های هسته ای، شیمیایی، بیولوژیکی و رادیواکتوی، جنگ افزارهای گوناگون و ... باعث شده تا کشورهایی همچون آمریکا، انگلیس، فرانسه و ... در پیِ یافتن بازاری برای فروش تسلیحاتشان باشند که این امر موجب تشدید بسیاری از جنگ ها در سراسر جهان شده است. خرید انواع تسلیحات از جانب عربستان و اسرائیل و گروه های تروریستی و استفاده از آنها بر علیه فلسطین، سوریه، عراق و یمن نمونه ای از این موارد است. در کنار این موارد می توان به حضور نظامی گسترده ی بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا در نقاط مختلف جهان به خصوص منطقه خاورمیانه اشاره کرد که تبعات گسترده ای برای مردمان این مناطق داشته است.

 

فرقه های نوظهور:

 

 تهی شدن جوامع غربی از معنویت راستین، در کنار نیاز بشر غربی به چیزی ماورای مادیات، باعث ظهور معنویت های دروغین و فرقه های نوظهور بسیاری شده است که هر روزه بسیاری از مردم جوامع غربی را به گمراهی و ظلالت می کشاند. رواج وسیع شیطان پرستی و نمایش آن در فیلم ها، کتاب ها، موسیقی، آرایش و نوع پوشش نمونه ای از این موارد است.

 

نژاد پرستی:

 

 تظاهرات گوناگون در نقاط مختلف کشورهای اروپایی و آمریکا در پاسخ به سیاست های تبعیض نژادی و نژاد پرستی احزاب و گروه های سیاسی، امروزه در غرب بیش از پیش خود نمایی می کند. بشر غربی با آن همه ادعای آزادی، دموکراسی و برابری به میزان بسیار بیشتری نسبت به قرن های گذشته و دوران جاهلیت از نژاد پرستی رنج می برد. تبعیض نسبت به سیاه پوستان، تروریست خواندن مسلمانان، تحقیر جوامع شرقی آن هم توسط عده زیادی از نخبگان، اندیشمندان و سیاستمداران غربی و ... نمونه هایی از نژاد پرستی غربی به شمار می آیند.

 

نویسنده: امیر اصلانی- اسرافیل مهدوی

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">