سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

ماهواره و خانواده

تاثیرات ماهواره بر خانواده

بشقاب های پشت بام چه به خورد خانواده ها می دهند؟

 

شبکه های ماهواره ای با به کارگیری ابزارهای گوناگون و عرضه مفاهیم در قالب های متنوع و جذاب، مخاطبان بسیاری را جذب کرده و خانواده ها را تحت تاثیر قرار داده اند. سلطه این رسانه ها به حدی است که خصوصی ترین تجربه های انسانی، از جمله هیجان ها و احساس ها را بر می انگیزند و به سمت و سوی دلخواه خود هدایت می کنند.

 

آثار شبکه های تلویزیونی ماهواره ای

 

1 ::: القای ضد ارزش ها به جای ارزش ها

 

شبکه های ماهواره ای با تاثیر گذاری بر فکرها و روان مخاطبان خود، به راحتی نوع دیدگاه و سلیقه ها و حتی توقع های مردم را تغییر می دهند. آنها ضد ارزش هایی مانند فرهنگ برهنگی، مصرف گرایی، تجمل پرستی و ترویج بی مبالاتی اخلاقی را به نمایش می گذارند که به دنبال آن، رفته رفته فرهنگ وقار و پوشیدگی فراموش می شود و رقابت برای عرضه هر چه بیشتر جذابیت های جنسی، به فرهنگ غالب در کشور هدف تبدیل می گردد.

 

این شبکه های با ترکیبی از چند موضوع و عامل، هدف هایی را دنبال می کنند، از جمله: خدشه دار کردن هرآنچه برای انسان ها تاکنون مقدس و خدشه ناپذیر بوده است؛ محور قرار دادن برهنگی زنان و شهوت گرایی مردان و خلاصه کردن ارتباط زن و مرد به مسئله لذت جنسی، القای نا امیدی از آینده بشریت و ایجاد یاس از روند تاریخ و حرکت جوامع بشری؛ توجیه خشونت های وحشیانه به مثابه راه حل نهایی برای رفع اختلاف ها میان انسان ها؛ عادی نشان دادن توطئه های رنگارنگ، فتنه گری ها، کلاهبرداری ها و رذائل اخلاقی در قالب ارتباط میان شخصیت های فیلم ها که پدید آورنده بدبینی و سوءظن در بیننده نسبت به دیگران می شود؛ ترویج فحشا و منکر در زشت ترین نوع آن در قالب داستان های جذاب و به کمک توجیه روان شناسانه مانند انواع تجاوزهای جنسی و القای برتری فرهنگی و سیاسی غرب در برابر دیگر ملت ها و کشورها و ترویج افکار انسان مداری به جای خدامحوری در برابر اندیشه های الهی که هدف از زندگی را تنها در آزادی بی قید و شرط انسان و دستیابی به خواسته ها و لذت های مادی او خلاصه می کند.

 

2 ::: الگودهی ماهواره به خانواده ها

 

شبکه های ماهواره ای موجب می شوند زنان و دختران جوان، با دیدن فیلم ها و مجموعه های تلویزیونی شبکه های فارسی زبان، مطابق حس هم‌ذات پنداری سعی می کنند به تقلید از نوع پوشش و آرایش هنرپیشگان، خود را بیشتر به آنان شبیه نمایند.

 

الگوهایی که امروز افراد برای خود بر می گزینند و از رفتارهای آنان پیروی می کنند، الگوهایی هستند که رفتار آنان ارزش ها و هنجارهای اجتماعی انطباق ندارد. مصداق هایی مانند افزایش سن ازدواج و بی تفاوتی به حریم خانواده و بی بندوباری فکری و فرهنگی در جامعه، نمونه هایی بارز از نتیجه الگوپذیری از الگوهای غلط هستند.

 

یکی دیگر از برنامه های شبکه های ماهواره ای، تبلیغ آزادی های نامحدود و زندگی مشترک بدون ازدواج یا وصلت آزاد است که نوعی ازدواج بدون پیوند های قانونی یا شرعی می باشد. این برنامه های با ترویج الگوهای نابهنجار باعث می شوند دختران و پسران جوان خود را به تشکیل خانواده ملزم نبینند.

 

3 ::: خیانت همسران، عاملی برای فروپاشی زندگی زناشویی

 

مهمترین عامل های گسترش خیانت و فروپاشی زندگی زناشویی عبارت هستند از: بی علاقگی همسران نسبت به یکدیگر؛ کم رنگ شدن ارزش های اخلاقی و دینی؛ تاثیر مخرب شبکه های ماهواره ای فارسی زبان در روابط زناشویی، تنوع طلبی مردان، و تغییر سبک زندگی اسلامی ایرانی به سبک زندگی غربی.

 

راه های پیشگیری از گسترش تمایل به برنامه های تلویزیونی ماهواره ای

 

به منظور پیشگیری از گسترش تمایل به برنامه های تلویزیونی ماهواره ای و جلوگیری از تبعات ویرانگر آنها، چند پیشنهاد ارائه می شود: توجه به نیازهای طبیعی و مشروع مخاطب؛ ارائه الگوهای مناسب و تبیین پوچی و بیهودگی الگوهای بیگانه؛ تلاش برای تولید مجموعه های تلویزیونی قوی و متناسب با باورهای ملی و مذهبی؛ نوآوری و توجه به کیفیت برنامه ها، آگاه سازی جامعه از هدف های دشمن در این زمینه؛ برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت به منظور اغنای فکر عمومی و بصیرت افزایی جامعه، ارتقای سطح آگاهی و سواد رسانه ای قشرهای مختلف جامعه.

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

نظرات  (۱)

امیدوارم خانواده ها به سمت استفاده از این ابزار ها نباشند
و اونهایی که دارند از استفاده ازآن تجدید نظر کنن

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">