سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

هنر و رسانه در قرن بیستم

موسیقی نوای انسان مدرن (قسمت اول)

 

موسیقی از جمله مهمترین هنرهای غرب است که در عین حال، درک اهمیتش برای بیشتر مسلمین آسان نیست. موسیقی در جهان سنتی اسلام یا با تلاوت آیات قرآن مجید مربوط بوده که در این صورت علی القاعده از آن به موسیقی تعبیر نمی شده، یا با اشعاری در مدح و ستایش خداوند و حضرت رسول (ص) و درباره بعضی موضوعات دینی، یا با کارهای جمعی معینی مثل جنگ رفتن ارتش، دوری مزارع توسط دهقانان، جشن های ازدواج و نظایر آن. ولی موسیقی خاصی که با کارهای جمعی مختلف همراه است و در همه جای غرب رواج دارد، در تمدن کهن اسلامی وجود نداشته است.

 

در حالی که در جهان اسلام، سنت موسیقی کلاسیک بیش تر در محدوده حلقات خصوصی، منحصر به کسانی باقی ماند که قابلیت شنیدن این موسیقی را با گوش دل پیدا کرده بودند، در غرب به امری اساسا عمومی تبدیل شد.

 

موسیقی کلاسیک غربی یکی از غنی ترین و مهمترین اشکال هنر در جهان غرب است. در دوران رنسانس این موسیقی هنوز با موسیقی قرون وسطایی بسیار همبسته و همراه بود  و عمدتا از مسیحیت و کلیسا، به ویژه از سرود گرگوری که ناب ترین شکل موسیقی کلیسایی بود، الهام می گرفت.

 

ولی کم کم دربارها هم از موسیقی حمایت کردند و در خلال دوران رنسانس اسباب و آلات موسیقی در کنار صدای انسان، حتی در موسیقی دینی وارد شد و اولین نطفه های موسیقی اصطلاحا غیر دینی و صورت های جنینی اپرا تکوین پیدا کرد.

 

منبع: روایت تفکر، فرهنگ و تمدن از آغاز تا کنون: جلد پنجم: در جهت عکس حرکت کن: از اعتراض های مدرن تا کنون. دفتر نشر معارف، چاپ دوم، 1391، ص 160

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، غرب، غرب شناسی، موسیقی غربی، هنر و رسانه در قرن بیستم، موسیقی مدرن، هنرهای غربی، موسیقی در اسلام، موسیقی در قرآن، موسیقی و دین، موسیقی در تمدن اسلامی، موسیقی در جهان اسلام، موسیقی کلاسیک غربی، رنسانس، موسیقی در قرون وسطی، موسیقی در مسیحیت، موسیقی در کلیسا، موسیقی دینی

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع و لینک مستقیم مجاز است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">