سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی: امریکا شناسی: بارون های دزد و زورگیر

سه شنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۶، ۰۵:۲۱ ب.ظ

غرب شناسی

امریکا شناسی: بارون های دزد و زورگیر

 

از دیدگاه گوستاو مایرز، بارون های دزد و زورگیر یعنی ثروتمندان بزرگ و متنفذ دوران پس از جنگ های داخلی امریکا- که از سوی مردم به غول های ثروتمند مشهور شدند- همچون ملخ های گرسنه بر روی ثروت جامعه نشستند و جا خوش کردند.

 

از دیدگاه ژوزف شومپیتر، غول های مالک یا پولدار همانند افرادی هستند که در کانون فرصت طلبی های بی حد و حصر قرار گرفته و از فرصت های طلایی نظام سرمایه داری نهایت بهره مندی را برده اند و پیشرفت این گروه، به نظریه طبقه بندی اجتماعی باز می گردد.

 

در نظام اقتصادی- سرمایه داری، جنگ ها و نیز فرصت های زیادی برای بهره برداری شخصی از ثروت و قدرت فراهم می آورد. قوانین تملک تدریجی اموال و همچنین امتیازهای مالیاتی به بسیاری از ثروتمندان امریکا اجازه داد تا به گسترش امکانات مالی و اقتصادی خود همت گمارند. قبل از جنگ های داخلی امریکا (1865- 1862م.) بر اساس مقیاس واقعی امریکا، فقط تعداد اندکی از افراد ثروتمند، مانند آستور و وندر بیلت میلیاردر بودند.

 

جرج واشنگتن وقتی در سال 1799م. مستغلاتی به ارزش 530 هزار دلار بر جای گذاشت، یکی از ثروتمند ترین مردم امریکا در زمان خودش تلقی می شد. در دهه 1940 بر اساس آماری که سی رایت میلز ارائه می دهد، در شهر نیویورک و در سراسر ایالت ماساچوست تنها 39 نفر میلیونر وجود داشت. در صدر ثروتمندان سال 1900م. جان دی. راکفلر با ثروت میلیاردی خود و در سال 1925م. (یعنی یک ربع قرن بعد) هنری فورد اول با ثروت میلیاردی اش نظام سرمایه داری امریکا را مشخص می کردند. ولی به طور کلی از زمان جنگ های داخلی یعنی از دهه 1860م. تا امروز، نسبت اشخاص بسیار ثروتمندی که از طبقه های: کارگر، مغازه دار، کارمندان اداری یا حقوق بگیر ظهور کرده باشند، پی در پی کاهش یافته و هم اکنون نیز این امکان به کلی از میان رفته است. واقعیتی که بی شک در تاریخ سرمایه داری امریکا مشاهده می کنیم جذب افراد طبقه ثروتمند، از سوی طبقه برتر و ثروتمندتر است.

 

تاریخچه افراد ثروتمند و پول دار در امریکا تاریخچه مردم سالاری در امریکاست. هیچ فردی هرگز با پس انداز حقوق یا درآمدهای خود نتوانسته در ردیف ثروتمندان و سرمایه داران بزرگ و کلان امریکا قرار گیرد؛ و هیچ کس به قول سی رایت میلز فقط با حرکت لاکپشتی و بوروکراتیک و سلسله مراتبی شرکت ها، وارد طبقه ثروتمندان کلان امریکا نشده است.

 

سی رایت میلز جامعه شناس امریکا چنین می نویسد: بارون های سارق و دزد اواخر قرن نوزدهم شرکت هایی را تاسیس و سازماندهی کردند که سکوی پرشی برای جمع آوری و انباشت های مالی شد و آنها را وارد جرگه افراد بسیار متمول و ثروتمند کرد. در واقع 55 درصد از اشخاص بسیار ثروتمند نسل 1900 اولین گام برای رسیدن به ثروت کلان را با جهش بزرگ پیشرفت و سازماندهی شرکت های خودشان برداشتند.

 

منبع: مولانا، حمید. امریکا شناسی: فراز و فرود یک امپراتوری. موسسه انتشارت امیر کبیر، چاپ دوم، 1390، ص 181

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، غرب، غرب شناسی، امریکا، امریکا شناسی، گوستاو مایرز، ثروتمندان امریکا، جنگ های داخلی امریکا، غول های ثروت امریکا، ژوزف شومپیتر، پولدارهای امریکا، میلیاردرهای امریکا، میلیونرهای جهان، نظام سرمایه داری، نظام اقتصادی امریکا، جرج واشنگتن، سی رایت میلز، نیویورک، ایالت ماساچوست، جان دی راکفلر، هنری فورد، کاپیتالیسم و سرمایه داری در امریکا، تاریخ سرمایه داری امریکا، مردم سالاری در امریکا، شرکت های امریکایی، بوروکراتیک در امریکا، سازمان های جاسوسی و اطلاعاتی امریکا، شرکت های چند ملیتی، پورنوگرافی در امریکا، سکس، دلار، ارز، مهاجرت به امریکا، ویزای امریکا

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع و لینک مستقیم مجاز است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">