سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی: فرقه های مسیحیت در امریکا (قسمت دوازدهم)

 

جوامع و ایالت های نخستین امریکا که با استعمار انگلیس اداره می شد و اولین مهاجران این ایالت ها که بیشتر از انگلستان، اسکاتلند و هلند بودند، اکثریت دینی و مذهبی- مسیحیت پروتستان- امریکا را تشکیل می دادند. فرقه گرایی مذهبی، به ویژه در مذهب پروتستان، در امریکا بیش از سایر نقاط دنیاست.  یک دهه قبل در ایالات متحده امریکا شاخه پرسپیتاریان مذهب پروتستان 16 فرقه مختلف، شاخه لوترن 32 فرقه، شاخه متدودیست 36 فرقه، شاخه اپیسکوپال 37 فرقه، شاخه باپتیست 60 فرقه و شاخه پنته کستال 241 فرقه داشت. کتاب مقدس انجیل پرشمارگان ترین کتاب در امریکا بود و در سال های بین 1777 تا 1865م. 1800 نوع مختلف آن در ایالات متحده امریکا چاپ و توزیع گردید. اکنون 7000 مجلد گوناگون از انجیل با شمارگان میلیونی در امریکا به چاپ می رسد.

 

تعصب ها و به اصطلاح اصولگرایی مذهب پروتستان در سطح وسیع و با فرقه های مختلف در آغاز قرن بیستم در ایالات متحده امریکا بیش از انگلستان، آلمان، هلند، اسکاتلند و سوئیس – که در حقیقت زادگاه و پرورشگاه نهضت اصلاح طلبی در کلیسای مسیحیت بود- توسعه پیدا کرد. یکی از این فرقه های پرسروصدا در امریکا گروه موسوم به مورمن ها بودند که به رهبری فردی به نام ژوزف اسمیت در دهه 1820م. شروع به فعالیت و تبلیغات در زمینه منجی گری کردند.

 

ژوزف اسمیت، در کتاب مورمن- که در سال 1830م. نوشت- ادعا کرد کریستوفر کلمبوس، کاشف قاره امریکا، به وحی الهی مامور دریانوردی به سوی خاک امریکا گردید تا مرزهای آن را به سوی مردم و نژاد جدید باز کند؛ و زمانی که حضرت مسیح (ع) برای نجات مردم این دنیا ظهور می کند این نقطه در امریکا و در شهری به نام ایندیپندنس در ایالت میسوری خواهد بود و امریکا همان اورشلیم مقدس نسل یهود است که خود را برای بازگشت حضرت موسی (ع) آماده می کند، اسمیت در سال 1844م. خود را نامزد ریاست جمهوری امریکا کرد، ولی بی درنگ به زندان افتاد و در آنجا کشته شد. در حقیقت، مورمن ها فرقه ای از مذهب پروتستان است که بیشتر در ایالت یوتا زندگی می کنند و به داشتن همسر و ازدواج با زنان متعدد معتقد بوده و نوعی خمس و زکات را از پیروان خود دریافت می کنند. در دهه های اخیر، فعالیت میسیونرهای مورمن در بسیاری از مناطق دنیا از جمله خاورمیانه افزایش پیدا کرده است.

 

پس از پایان جنگ جهانی دوم، فعالیت فرقه های پروتستان های امریکا- که اصولگرایی را شعار خود قرار داده بودند- شدت گرفت و یکی از کشیش های آن به نام بیلی گرام در دهه های 1940 و 1950م. به تبلیغات دامنه داری دست زد و مدت ها به عنوان کشیش و دعاگوی چندین رئیس جمهور امریکا به کاخ سفید راه یافت و شبکه تلویزیونی و رادیویی خود را به راه انداخت. فرقه های باپتیست و متدودیست دو گروه اصلی شاخه پروتستان در امریکا است. در فعالیت های نیم قرن اخیر، باپتیست های جنوبی امریکا، پیش دستی های متدودیست ها را قبضه کرده اند. مارتین لوتر کینگ رهبر جریان آزادی خواهی مدنی سیاه پوستان امریکا- که در آوریل 1968م. ترور شد- و نیز رئیس جمهور سابق امریکا جرج دبلیو بوش و بسیاری از هواداران دولت او در حزب جمهوری خواه، همه از فرقه های متعدد باپتیست هستند. نظرسنجی های جدید نشان می دهد که یک چهارم (25 درصد) امریکایی هایی که به کلیسا می روند و به انجیل اعتقاد دارند، به این فرقه ها تعلق دارند.

 

کاتولیک های امریکا که پس از پروتستان ها بخش بزرگ مردم مسیحی امریکا را تشکیل می دهند، کم و بیش خود را وابسته به پاپ و تشکیلات او در واتیکان می دانند و هویت مسیحی خود را مانند کاتولیک های ایرلندی، لهستانی، ایتالیایی و فرانسوی، با اظهار علاقه به ملیت، تبلیغ و اشاعه می دهند. به طور خلاصه، ملیت گرایی با اعتقاد به اصولگرایی کلیسای واتیکان، نقطه عطف هویت گرایی مذهبی کاتولیک های امریکا را شکل می دهد.

 

منبع: مولانا، حمید. امریکا شناسی: فراز و فرود یک امپراتوری. موسسه انتشارات امیر کبیر، چاپ دوم، 1390، ص 74

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، غرب، غرب شناسی، امریکا، امریکا شناسی، فرقه های مسیحیت، دین مسیحیت، فرقه های مسیحیت در امریکا، دین مسیحیت در امریکا، ایالت های امریکا، استعمار انگلستان، مهاجران امریکا، مهاجرت به امریکا، اسکاتلند و هلند، دین و مذهب امریکا، پروتستانتیسم، مسیحیت پروتستان، فرقه گرایی مذهبی در امریکا، ایالات متحده امریکا، شاخه پرسپیتاریان مذهب پروتستان مسیحیت، شاخه لوترن مذهب پروتستان مسیحیت، شاخه متدودیست مذهب پروتستان مسیحیت، شاخه اپیسکوپال مذهب پروتستان مسیحیت، شاخه باپتیست مذهب پروتستان مسیحیت، شاخه پنته کستال مذهب پروتستان مسیحیت، کتاب مقدس، تورات و انجیل، پرفروش ترین کتاب های امریکا، اصولگرایی مذهبی در امریکا، سوئیس، نهضت اصلاح طلبی در کلیسای مسیحیت، فرقه مورمن ها در امریکا، حضرت عیسی مسیح (ع)، کشور امریکا، قاره امریکا، قوم یهود، اورشلیم، ریاست جمهوری امریکا، شبکه های تلویزیونی امریکا، بیلی گرام کشیش امریکایی، کریستوفر کلمبوس، کاخ سفید، مارتین لوتر کینگ رهبر آزادی خواهی مدنی سیاه پوستان امریکا، حزب جهموری خواه، کلیساهای امریکا، کاتولیک های امریکا، واتیکان، جرج دبلیو بوش، کلیساهای تهران، کلیساهای ایران

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع و لینک مستقیم مجاز است)

  • ۹۶/۱۱/۲۱
  • سرباز عقل

استعمار انگلستان

اسرافیل

اسکاتلند و هلند

اصولگرایی مذهبی در امریکا

امریکا

امریکا شناسی

اورشلیم

ایالات متحده امریکا

ایالت های امریکا

بیلی گرام کشیش امریکایی

تورات و انجیل

جرج دبلیو بوش

حزب جمهوری خواه امریکا

حضرت عیسی مسیح (ع)

دین مسیحیت

دین مسیحیت در امریکا

دین و مذهب آمریکا

ریاست جمهوری امریکا

سوئیس

شاخه اپیسکوپال مذهب پروتستان مسیحیت

شاخه باپتیست مذهب پروتستان مسیحیت

شاخه لوترن مذهب پروتستان مسیحیت

شاخه متدودیست مذهب پروتستان مسیحیت

شاخه پرسپیتاریان مذهب پروتستان مسیحیت

شاخه پنته کستال مذهب پروتستان مسیحیت

شبکه های تلویزیونی امریکا

غرب

غرب شناسی

فرقه مورمن ها در امریکا

فرقه های مسیحیت

فرقه های مسیحیت در امریکا

فرقه گرایی مذهبی در امریکا

قاره امریکا

قوم یهود

مارتین لوتر کینگ رهبر آزادی خواهی مدنی سیاه پوستان امریکا

مسیحیت پروتستان و کلیسا

مهاجران امریکا

مهاجرت به امریکا

نهضت اصلاح طلبی در کلیسای مسیحیت

واتیکان

پرفروش ترین کتاب های امریکا

پروتستانتیسم

کاتولیک های امریکا

کاخ سفید امریکا

کتاب مقدس

کریستوفر کلمبوس

کشور امریکا

کلیساهای امریکا

کلیساهای ایران

کلیساهای تهران

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">