سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی: تاریخ و تمدن امریکا: بررسی نظام اجتماعی امریکا (قسمت چهارم)

 

تاریخ امریکا- امریکا- امریکا شناسی

 

در دو قرن اخیر، امریکا معنا و واژه آزادی را از ردیف فرد به ردیف ملی که در آن امریکا به عنوان یک شخصیت محسوب می شود، بسط داده است. امروز امریکا بزرگترین و تنها امپراتوری باقی مانده به صورت نظام ملت- دولت است. از قدیم، روسیه و امریکا در اعمال قدرت از طریق تصرف و بلعیدن کشورهای همجوار خودمشترک بودند؛ با این تفاوت که روس ها با تصرف کشورهای آسیای مرکزی در دوره پتر کبیر و لنین، کمتر به همبستگی با روسیه و ملت سازی جماهیر شوروی توجه کردند و بهای این اشتباه بزرگ را در انقلاب بلشویک ها و در دوره فروپاشی سیستم کمونیسم پرداختند. بر عکس، امریکایی ها به علل تاریخی و فرهنگی، در الحاق سرزمین های همجوار تا امروز ظاهرا موفق شده اند و این یکی از ویژگی های نظام امریکاست.

 

تمدن امریکا و اروپا هر دو به تمدن کلی غرب تعلق دارد ولی تفاوت تمدن امریکا با اروپا، در ابن بود که امریکایی ها بر عکس اروپایی ها- که به وسیله فعالیت های فرامرزی، دیوان سالاری و تصرف نظامی، سلطه خود را مستقر می کردند- با دو منشور ذکر شده در جذب و ادغام فرهنگی مستعمره های خود کوشیدند و هر جا که دسترسی مستقیم وجود نداشت، (به خصوص پس از جنگ جهانی دوم) نه تنها با سیاست جهانی نظامی و اقتصادی خود بلکه با نفوذ و تهاجم فرهنگی، سعی کردند ریسمان وابستگی مرکز و حاشیه را محکم تر کنند. امروزه اگرچه از نفوذ اقتصای و مالی امریکا در دنیا کاسته شده، اما به نفوذ صنایع فرهنگی، اطلاعاتی و انگاره سازی آن تا حدود زیادی افزوده شده است. در حالی که امریکا یکپارچگی را در نظام خود تشویق و تقویت کرده و لازم می داند، ولی در صحنه جهانی، تک گرایی، پراکندگی و ملی گرایی سایر ملت ها و کشورها از جمله اعراب، امریکای لاتین، آسیا و افریقا را تایید و حمایت می کند.

 

همان قدر که شناخت امریکا از تمدن خود و دیگران مخدوش است، شناخت دیگران نیز از امریکا، تمدن، تاریخ و جامعه آن اغلب نادرست، ناقص و با اشتباه های فراوانی همراه است. تعجب ندارد که گفتگو، جروبحث و ادعای امریکایی ها و دیگر مردم دنیا بیشتر در رد و صحت فرضیه های زیر جمع شده است:

 

  • امریکا خود خواه و از خود راضی است
  • امریکا ثروتمند و هیجان آور است
  • امریکا سرزمین آزادی است
  • امریکا یک امپراتوری سلطه گرا و چند چهره است
  • امریکا درباره بقیه دنیا ساده اندیش و از آن بی خبر است
  • امریکا سرزمین فرصت هاست
  • امریکا دموکراسی و حق را از آن خود می داند
  • امریکا، آینده است
  • امریکا به دنبال خود است، نه دیگران
  • همه چیز در امریکا وجود دارد.

 

در مورد امریکا عقاید فراوان است و یک فهرست بلند و طولانی را تشکیل می دهد. در کلمات توماس جفرسون، سومین رئیس جمهور آن کشور و یکی از مولفان قانون اساسی، مردم امریکا به دنبال زندگی، آزادی و خوشبختب حرکت می کنند.

 

جان اشتاین بک نویسنده امریکایی، کشور خود را متناقض، ظالم، کله شق، ولی زیبا می خواند و الکس دوتوکویل فرانسوی که از امریکا در دهه 1830م. دیدن کرد، در کتاب خود «دموکراسی در امریکا» امریکا و امریکایی ها را به خود پرستی متهم می کند و ادعا دارد که فقط خارجیان و بیگانگان می توانند امریکا را به حقیقت متوجه و معطوف کنند.

 

مطالعه یک تمدن، بررسی نظام اجتماعی و نظام ارزشی آن است. نظام اجتماعی، در جریان تقابل و آمیختگی افراد با واحد بزرگتری به نام جامعه است. نظام اجتماعی تنها خود ارزش ها نیست، بلکه نظام ارزش های افرادی است که با نشانه ها و معانی مخصوص، با یکدیگر در آمیخته اند. ماهیت تمدن امریکا را باید در چارچوب نظام اجتماعی و ارزش های آن درک و بررسی کرد. ماهیت تمدن معاصر امریکا را می توان در پنج مقوله خلاصه کرد:

 

  1. تمدن معاصر امریکا در چارچوب مادیات و مادی گرایی رشد پیدا کرده است. بنابراین بیشتر به دنیا و پدیده های ملموس گرایش دارد تا به معنویت و ابعاد غیر ملموس
  2. تمدن معاصر امریکا یک تمدن فن سالارانه، ماشینی و داده ای است که در آن صنعت، اطلاع رسانی، دانش و هنر و معماری در خدمت سرمایه داری قرار دارد.
  3. تمدن معاصر امریکا، نتیجه تناقض و تعارض فردیت و فردگرایی از یک سو و خصلت پیروی، تقلید و همنوایی از سوی دیگر است. به عبارت دیگر، آزادی فردی و مفهوم جامعه کثرت گرا با پدیده فرهنگ و جامعه توده ها رنگ آمیزی و ارزش گذاری شده است.
  4. تمدن معاصر امریکا به استثنایی بودن امریکا معتقد است، فضیلت خود را در آن جست و جو می کند و این تفکر به صورت مذهب و آئین ملی آن در آمده است.
  5. تمدن معاصر امریکا همچنین یک تمدن نظامی و جنگی است.

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، امریکا، آزادی در امریکا، ملی گرایی در امریکا، نظام اجتماعی امریکا، حکومت و دولت امریکا، روسیه، اتحاد جماهیر شوروی، کمونیسم، تاریخ و فرهنگ امریکا، ویژگی های فرهنگ و تمدن و جامعه و تاریخ امریکا، اروپا، غرب شناسی، قدرت نظامی امریکا، ارتش امریکا، قدرت هسته ای امریکا، تهاجم فرهنگی امریکا، دموکراسی در امریکا، ریاست جمهوری امریکا، ماهیت تمدن امریکا، فردگرایی و جمع گرایی در امریکا، ارکان تمدن امریکا، مشخصه های فرهنگ و تمدن امریکا، اجزا تمدن، فرهنگ و نظام اجتماعی امریکا، معنویت در امریکا، تکنولوژی و فناوری در امریکا، صنعت در امریکا، کثرت گرایی در امریکا، شاخصه های تمدن معاصر امریکا، آزادی زنان در امریکا، روابط امریکا با اعراب، امریکای لاتین، آسیا و افریقا، نظامی گری امریکا، روابط جنسی در امریکا، آزادی جنسی در امریکا، روابط اجتماعی در امریکا، هویت امریکایی، مولفه های تمدن و فرهنگ و جامعه امریکا، آزادی دین و مذهب در امریکا، سکس در امریکا، آزادی روابط جنسی در امریکا

 

منبع: مولانا، حمید. امریکا شناسی: فراز و فرود یک امپراتوری. موسسه انتشارات امیر کبیر، چاپ دوم، 1390، ص 43

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

  • ۹۶/۱۱/۰۷
  • سرباز عقل

آزادی جنسی در امریکا

آزادی در امریکا

آزادی دین و مذهب در امریکا

آزادی روابط جنسی در امریکا

آزادی زنان در امریکا

آسیا و افریقا

اتحاد جماهیر شوروی

اجزا تمدن و فرهنگ و نظام اجتماعی امریکا

ارتش امریکا

اروپا

ارکان تمدن امریکا

اسرافیل

امریکا

امریکای لاتین

تاریخ و فرهنگ امریکا

تهاجم فرهنگی امریکا

حکومت و دولت امریکا

دموکراسی در امریکا

روابط اجتماعی در امریکا

روابط امریکا با اعراب

روابط جنسی در امریکا

روسیه

ریاست جمهوری امریکا

سکس در امریکا

شاخصه های تمدن معاصر امریکا

صنعت امریکا

غرب شناسی

فردگرایی و جمع گرایی در امریکا

فناوری و تکنولوژی در امریکا

قدرت نظامی امریکا

قدرت هسته ای امریکا

ماهیت تمدن امریکا

مشخصه های فرهنگ و تمدن امریکا

معنویت در امریکا

ملی گرایی در امریکا

مولفه های تمدن و فرهنگ و جامعه امریکا

نظام اجتماعی امریکا

نظامی گری در امریکا

هویت امریکایی

ویژگی های فرهنگ و تمدن و جامعه و تاریخ امریکا

کثرت گرایی در امریکا

کمونیسم

نظرات  (۱)

  • محمد علی علم خواه
  • سلام‼

    خدا قوت

    وبسایتتون خوبه

    یــه کلبه وبسایتی هم ما داریم

    به وبسایت ما سربزنید خوشحال میشیم

    نظر بدید ذوق زده میشیم

    ما رو پیوند کنین میمیریم...

    دنبال کردید روحم شاد!!!

    منتظر حضور سبزتان هستیم در :




    danesh-elm.blog.ir
    پاسخ:
    سلام
    دنبال شدید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">