اسرافیل

اسرافیل

اسرافیل

.............«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»..............

«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»

خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

مبانی هنر در شرق و غرب

سینما: هنر تکنولوژیک

قسمت دوم

 

گرایش به تصویر عالم محسوس آن چنان که منظر حس بینایی آدمی است، با قطع تعلق به عالم ملکوت و آسمان، به تمامیت می رسد. سمبولیسم و معنویت قدیم از اشیاء و اموری که مضمون آثار هنری را می رسانند، تخلیه می شود، و مناظر ریاضی و رنگ شناسی و صورت شناسی جدید و به کارگیری عوامل مختلف که جاذبه این جهانی را برای فرد بیننده، نسبت به اثر ایجاد می کند، عوامل تکنیکی جدید محسوب می شوند، روح سیطره و استیلای مادی در کار هنری چونان فلسفه و علم و سیاست آشکار است، و از این حیث سینما و موسیقی و نقاشی و شعر کمتر تفاوتی با یکدیگر دارند.

 

در میان هنرهای تکنولوژیک، عکاسی، گرافیک و سینما که اساسا وابسته ترین هنرها به تکنیک جدید محسوب می شوند، عالم را به سیطره خویش درآوردند و در مسیر اثبات و تحقق آنچه که در هنرهای رنسانس ظاهر گردیده بود، گام برداشتند.

 

اسرافیل :: سیر تفکر معاصر جلد اول: محمد مددپور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی