مبانی هنر در شرق و غرب: سینما: هنر تکنولوژیک: قسمت دوم
مبانی هنر در شرق و غرب
سینما: هنر تکنولوژیک
قسمت دوم
گرایش به تصویر عالم محسوس آن چنان که منظر حس بینایی آدمی است، با قطع تعلق به عالم ملکوت و آسمان، به تمامیت می رسد. سمبولیسم و معنویت قدیم از اشیاء و اموری که مضمون آثار هنری را می رسانند، تخلیه می شود، و مناظر ریاضی و رنگ شناسی و صورت شناسی جدید و به کارگیری عوامل مختلف که جاذبه این جهانی را برای فرد بیننده، نسبت به اثر ایجاد می کند، عوامل تکنیکی جدید محسوب می شوند، روح سیطره و استیلای مادی در کار هنری چونان فلسفه و علم و سیاست آشکار است، و از این حیث سینما و موسیقی و نقاشی و شعر کمتر تفاوتی با یکدیگر دارند.
در میان هنرهای تکنولوژیک، عکاسی، گرافیک و سینما که اساسا وابسته ترین هنرها به تکنیک جدید محسوب می شوند، عالم را به سیطره خویش درآوردند و در مسیر اثبات و تحقق آنچه که در هنرهای رنسانس ظاهر گردیده بود، گام برداشتند.
اسرافیل :: سیر تفکر معاصر جلد اول: محمد مددپور