سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

مکزیک

 

امریکا شناسی | تاریخ امریکا | جنگ آمریکا و اسپانیا با مکزیک: واقعه ای که امریکایی ها کمتر به آن توجه دارند، پایان جنگ امریکا با همسایه جنوبی اش مکزیک است که در نیمه دوم قرن نوزدهم به وقوع پیوست. جنگی که مدت دو سال بین امریکا و کشوری (مکزیک) که می خواست از یوغ تسلط اسپانیا خارج شود، ادامه یافت. اگر چه مساحت امریکا تا اویل قرن نوزدهم، یک سوم اندازه کنونی بود، اما در زمان توسعه طلبی و ملی گرایی این کشور، به اوج رسیده بود و از این رو در سایه قرار داد 1848 میلادی، امریکایی ها ایالات تگزاس، کالیفرنیا، نیومکزیکو و آریزونا را – که جزو کشور مکزیک بود- به خود ضمیمه کردند و از دست همسایه جنوبی خارج کردند.

 

مساحت این ایالات الحاقی از مکزیک به ایالات متحده امریکا به اندازه مساحت کل ایران بود، اما خسارت های پرداختی واشنگتن به مکزیک در قبال الحاق این ایالت ها و تلفات حاصل از جنگ، فقط 15 میلیون دلار آن زمان می شد. ساکنان این ایالت های حاصلخیز را مکزیکی ها و بومیان امریکا تشکیل می دادند. این در حالی است که امروزه تعداد کمی در کالیفرنیا اطلاع دارند که این بخش از امریکا به مکزیک تعلق داشته و در بین جمعیت آن فقط 350 امریکایی غیر بومی- که بیشتر اروپایی بودند- زندگی می کردند.

 

مکزیک و امریکا 1

 

جنگ امریکا با مکزیک به عنوان یک تجاوز و یک مصیبت ملی در کتاب های تاریخی مکزیک محفوظ است، در حالی که در کتاب های درسی مدارس و دانشگاه های امریکا از این جنگ به عنوان الحاق داوطلبانه این ایالت ها به امریکا یاد می شود و معمولا بیش از چند سطر  و بند به آن اختصاص داده نمی شود. در این یکصد  وشصت سالی که از این جنگ می گذرد، نه تنها کالیفرنیا و تگزاس به صورت سمبل فرهنگ مصرفی و تمدن امریکا به جهانیان معرفی می شود، بلکه فرهنگ کشور مکزیک، در سال های اخیر قرار داد تجارت آزاد امریکای شمالی، معروف به نفتا در نفوذ بیشتر امریکا قرار گرفت.

 

بعد از جنگ امریکا با مکزیک، امروزه اهمیت تاریخی و فرهنگی مکزیک به عنوان همسایه جنوبی امریکا از آن جهت است که جمعیت چند فرهنگی آن به سه گروه مشخص سرخ پوستان بومی، سفید پوستان چند نژادی محلی و نسل اسپانیایی هایی که خود را اروپایی اصیل می دانند تقسیم شده است. از هنگام تصرف مکزیک به دست امپراتوری اسپانیا در قرن شانزدهم ، مشکل هویت ملی، بحران مشروعیت سیاسی و فرهنگی در مکزیک وجود داشته است. در پنج قرن گذشته که اروپایی ها و امریکایی ها بر مکزیک تسلط پیدا کردند، این کشور با سه تهاجم بزرگ سیاسی، فرهنگی و تکنولوژیک رو به رو بوده است.

اسپانیا

تا سال 1521 میلادی که اسپانیایی ها پس از قتل عام بومیان و حمله های نظامی، فرهنگی و مذهبی، مکزیک را به تصرف درآوردند، این کشور با نظارت تمدن های مختلف و پیشرفته باستانی بزرگ و سنتی – که قرن ها قبل از مسیحیت بر این منطقه حکومت می کردند- اداره می شد. تمدن و امپراتوری بزرگ مایاها که سه قرن قبل از مسیحیت در مکزیک آغاز و تا قرن دهم میلادی این منطقه را زیر نفوذ سیاسی، فرهنگی و علمی خود داشت، بسیار پیشرفته تر از اروپایی ها بوده و در شهرسازی، ارتباطات، نجوم و معماری با تمدن های بزرگ آسیا و خاورمیانه برابری می کرد. همچنین تمدن و امپراتوری آزتک ها در قرن چهاردهم و پانزدهم، یکی از پیچیده ترین و مترقی ترین نظام های سیاسی و اقتصادی دوران قبل از استعمار اسپانیایی ها در مکزیک بوده است.

 

تصرف قاره امریکا توسط اروپایی ها و به ویژه تهاجم اسپانیایی ها به مکزیک، صلح، آرامش، تمدن، فرهنگ و زبان اصلی مکزیکی های را به هم زد. در حقیقت تاثیر تهاجم اسپانیا به مکزیک، کمتر از تاثیر تهاجم مغول ها به آسیا و خاورمیانه نبود. یکی از لوح های پیدا شده در خرابه های آثار تمدن باستانی اهرام متیلا و سنت آلبان در نزدیکی شهر وهاکا در مکزیک، این مصیبت و ضایعه فرهنگی مکزیک را چنین خلاصه می کند:

 

«این آثار باقی مانده، نشانه قسمتی از تاریخ حمله اسپانیایی ها به متیلا و نتیجه صدمات وارده به این سرزمین و نابود کردن آن است. اسپانیایی ها این سه معبد و اثار باستانی را خراب کردند تا از سنگ و مواد باقی مانده آن برای ساختن کلیسای کاتولیک استفاده کنند»

 

هدف حمله اسپانیا به مکزیک این بود که قدرت فرهنگی مردم اصیل مکزیک را کاملا از بین ببرد و به جای آن تمدن و مذهب غرب را جایگزین کند. بدین ترتیب نخست، مهاجمان اولیه اسپانیایی و سپس نسل های بازماندگان آنها به همراه فرهنگ و زبان خود قرن ها در مکزیک مستقر شدند و این سرزمین را در سلطه خود در آوردند. نه تنها زبان و عادت ها و رسوم قدیمی مکزیکی ها تغییر یافت، بلکه مسیحیت و در راس آن کلیسای کاتولیک بر فرهنگ و سیاست مکزیک و امریکای لاتین تسلط پیدا کرد.

 

مکزیک 1

 

دومین تهاجم فرهنگی، تکنولوژیک و جغرافیایی به مکزیک، در اوایل قرن نوزدهم ابتدا به وسیله فرانسه و سپس امریکا صورت گرفت. گرچه فرانسوی ها در نبردهای مختلف از استقلال طلبان مکزیک شکست خوردند، اما در جنگ های امریکا و مکزیک، امریکای شمالی موفق شد، در سال 1846 میلادی ایالت هایی را – کالیفرنیا، تگزاس، آریزونا و نیومکزیکو- به خود ملحق کند. سومین تهاجم تاریخی بزرگ به مکزیک، هجوم سیاسی و اقتصادی است که از پایان انقلاب آن کشور در اوایل قرن بیستم، همزمان با انقلاب مشروطه ایران، آغاز شد و تا امروز ادامه دارد. بعد سیاسی این تهاجم، حکومت تک حزبی قرن بیستم مکزیک است که همیشه مورد حمایت همسایه شمالی آن یعنی امریکا بود و جنبه اقتصادی آن، قراردادهای بزرگ شرکت های امریکایی با مکزیک و تسلط بر بازارها و کارگران ارزان و کم مزد مکزیک است.

 

مطالب مرتبط:

امریکا شناسی| تاریخ و تمدن امریکا| نظام اجتماعی امریکا

تاریخ و تمدن امریکا| پایه های تمدن امریکا

امریکا شناسی| بردگی و برده داری

امریکا به کجا می رود؟| زندگی در سایه جنگ و خشونت

فراز و فروز قدرت امریکا| جهالت در ایالات متحده امریکا

امریکا شناسی| امریکا یک تمدن جدید

دموکراسی در امریکا| کوچ اجباری بومیان

 

سرباز عقل: امریکا شناسی: پروفسور حمید مولانا /// امریکا | امریکا شناسی | تاریخ امریکا | جنگ آمریکا و اسپانیا با مکزیک | جنگ های اسپانیا با مکزیک | جنگ های امریکا با مکزیک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">