سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی

امریکا به کجا می رود؟

زندگی در سایه جنگ و خشونت در امریکا (قسمت چهارم)

 

انقلاب، در هنر دموکراسی امریکا مساوی با کارخانه تولید توافق بین روشنفکران  افکار عمومی است. علت اینکه در امریکا همیشه چپ به راست و راست به چپ تمایل داشته و انتقال پیدا می کند، همین است. همه به دنبال قدرت هستند که بدون تردید سوداگری مادی نیز این جریان را تقویت می کند.

 

دموکراسی امریکا از دیدگاه لیبرال های آن کشور یک نوع مواظبت و پدرسالاری است. هنر دموکراسی، در آرام نگاه داشتن این اکثریت بزرگ است و دقیقا اینجاست که آموزش و پرورش طبقه ویژه از مدیران، قانون گذاران و مجیان اهمیت خاصی پیدا می کند. نقش رسانه ها، صنایع فرهنگی، مشغولیت ها و تفریح های امروزی در موفقیت این ماموریت است.

 

پروپاگاندا برای دموکراسی همان کار را انجام می دهد که گردن کلفتی برای اقتدارگرایان انجام می دهد. پدر پروپاگاندای مدرن  در تاریخ امریکا فردی به نام جرج کریل بود. او به هنگام جنگ جهانی اول در زمان ریاست جمهوری وودرو ویلسون، کمیته کریل را بنیان نهاد.

 

او به وسیله رسانه ها و با فرستادن هزاران نفر برای تبلیغ اندیشه های خود  و همفکرانش به داخل بدنه جامعه امریکا، جمعیت بی طرف و صلح خواه آن وقت را به حامیان جنگ تبدیل و برای ورود به صحنه جنگ امریکا آماده کرد.

 

دهه 1920م. در تاریخ امریکابه دوره ای از اختناق، ترس و وحشت تبدیل شد. هزاران نفر به علت کمک به دشمنان روانه زندان ها شدند. ادوارد برنیز موسسه رشته روابط عمومی در امریکا، یکی از اعضای کمیته کریل بود.

 

او روش خود، یعنی شیوه ها روابط عمومی را مهندسی توافق نامید، چیزی که به تعبیری دیگر، آن را عصاره دموکراسی نام نهاد. مهندسی عقاید بخشی از مهندسی فرهنگ سیاسی امریکا را تشکیل می دهد.

 

منبع: مولانا، حمید. امریکا شناسی: فراز و فرود یک امپراتوری. موسسه انتشارات امیر کبیر، چاپ دوم، 1390، ص 237

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، امریکا، امریکا شناسی، جنگ و خشونت در امریکا، جنگ های امریکا، انقلاب امریکا، دموکراسی در امریکا، روشنفکران امریکا، افکار عمومی امریکا، احزاب چپ و راست امریکا، لیبرالیسم در امریکا، آموزش و پرورش امریکا، پروپاگاندا در امریکا، تاریخ امریکا، جرج کریل، جنگ جهانی اول، ریاست جمهوری امریکا، کمیته کریل، رسانه های امریکا، جامعه امریکا، جنگ های اروپا، ادوارد برنیز موسس رشته روابط عمومی در امریکا، مهندسی توافق، فرهنگ امریکا، سیاست امریکا، فرهنگ سیاسی امریکا، جمعیت امریکا

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">