سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی

دموکراسی امریکا

محرومیت های زنان در امریکا (قسمت اول)

 

یکی از گروه های محروم امریکا در آغاز تشکیل ایالات متحده امریکا و اعلام قانون اساسی و نظام جمهوری امریکا، زنان بودند که نصف جمعیت امریکا را تشکیل می دادند.

 

گروه زنان در جامعه نخستین امریکا که به وسیله مهاجران اروپایی تشکیل شد، چندان منزلتی نداشتند زیرا بعد از کاشفان، نخستین مسافران و مهاجران امریکا را مردان، به ویژه نظامیان، سوداگران و دریانوردان تشکیل می دادند.

 

در تمدن اروپایی قرن های هیجدهم و نوزدهم، زنان چه در طبقه فرودست و چه در خانواده های اشرافی، ارزش اجتماعی نداشتند. آن دسته که به طبقه زحمت کش تعلق داشتند، در مزارع و کارخانه ها با حقوق پایین تر از مردان و به عنوان شهروندان درجه دوم مشغول به کار بودند و در طبقه متوسط، بورژوازی و اشراف سالار و زنان فقط به امور خانواده مشغول بودند و مردان خانواده بیشتر به آنها مسلط بودند. این سنت با مهاجرت اروپایی ها به قاره امریکا انتقال پیدا کرد.

 

بر عکس، مقام و منزلت زن در بین بومیان  و سرخ پوستان امریکایی بسیار بالا و در جامعه و هم ردیف و همسان مردان بود و از حقوق مساوی با مردان بهره مند بودند.

 

در جوامع بومی و سرخ پوستان امریکا، مالکیت زمین و دارایی به تمام خانواده و اجتماع تعلق داشت و مالکیت خصوصی به معنای اروپایی و غربی آن وجود نداشت.

 

زنان تنها در مزارع و کارگاه ها کار نمی کردند، بلکه در امور مدیریت جامعه و حکومت نیز نقش موثر و مقام بزرگی داشتند. بلوغ جنسی زنان در مراسم ویژه در همه طوایف و قبایل سرخ پوستان به عنوان ورود زن به جامعه جشن گرفته می شد.

 

ورود اروپایی ها به قاره امریکا این توازن و تساوی حقوق مرد و زن را بر هم زد. مهاجرت و تجارت بردگان و سیاه پوستان از قاره افریقا به قاره امریکا و افزایش جمعیت طبقه محروم مجامعه- که زنان زحمت کش و کارگر جزو آنان بودند- جایگاه زنان را به شهروندان درجه دوم تنزل داد به گونه ای که در هیچ یک از ایالات های سیزده گانه امریکا زنان حق مالکیت و شرکت در انتخابات را نداشتند.

 

منبع: مولانا، حمید. امریکا شناسی: فراز و فرد یک امپراتوری. موسسه انتشارات امیر کبیر، چاپ دوم، 1390، ص 164

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، امریکا، امریکا شناسی، دموکراسی امریکا، محرومیت های زنان در امریکا، زنان و دختران امریکایی، ایالات متحده امریکا، قانون اساسی امریکا، جمعیت امریکا، جامعه امریکا، فرهنگ امریکا، اروپا، مهاجران امریکا، تمدن های اروپا، خانواده امریکایی، خانواده، قاره امریکا، سرخ پوستان امریکا، بومیان امریکا، مالکیت خصوصی در امریکا و اروپا، بلوغ جنسی زنان در امریکا، اروپایی های امریکا، مهاجرت امریکا، طبقات محروم امریکا، جایگاه زنان در امریکا، America's democracy، American studies، American women deprivation

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">