مبانی هنر در شرق و غرب سینما: هنر تکنولوژیک قسمت چهارم
مبانی هنر در شرق و غرب
سینما: هنر تکنولوژیک
قسمت چهارم
نکته ای که در سینما و فیلم هایی که برای تلویزیون تهیه می شود، قابل توجه است، به قول نیل پستمن اغلب ایجاد ذهنیتی است ساده انگارانه، بی مایه، بی زمینه و بریده از چشم انداز تاریخی و واقعیت های سیاسی- اجتماعی. حتی فیلم های سیاسی و فرهنگی جدی نیز که در جوامع سنتی دموکراتیک ساخته می شوند، طبیعتا از مایه ها و جاذبه های صوری سکس و خشونت و تجاوز، برای کشاندن مردم به سالن های سینما بهره می گیرند. اساسا فیلمی که فاقد این جاذبه هاست، در زمره فیلم های موثر در اذهان و عقول و افهام و قلوب جامعه نخواهد بود، و در محدوده ای تنگ که اختصاص به منتقدان هنری و جشنواره ای دارد، عمل خواهد کرد.
چنانکه در هنرهای پلاستیک و غیر پلاستیک گرایش به صورت های هیولایی و گریز از واقعیت محسوس دیده می شود، در سینما نیز جریان هایی چند به سوی سناریوهای وهمی روی می آورند، برخی نیز به انتقاد از موجودیت و بیان بحران های موجود در فرهنگ و مدنیت غرب می پردازند.
فیلم های تارکوفسکی و برخی از کارگردانان به بیان بحران های موجود در فرهنگ و مدنیت مسلط غرب می پردازند، و در واقع از طریق سینما، سعی به تجربیاتی برای گذشت از جهان نیست انگار (نیهیلیسم) کنونی دارند، حال آنکه برخی نیز فیلم برای فیلم می سازند که همان فیلم های نامفهوم و نفی مطلق زبان و بیان هنری است.
اسرافیل : سیر تفکر معاصر جلد اول: محمد مددپور