سرباز عقل

سرباز عقل

سرباز عقل

.............«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»..............

«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»

خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

مبانی هنر در شرق و غرب

سینما: هنر تکنولوژیک

قسمت چهارم

 

نکته ای که در سینما و فیلم هایی که برای تلویزیون تهیه می شود، قابل توجه است، به قول نیل پستمن اغلب ایجاد ذهنیتی است ساده انگارانه، بی مایه، بی زمینه و بریده از چشم انداز تاریخی و واقعیت های سیاسی- اجتماعی. حتی فیلم های سیاسی و فرهنگی جدی نیز که در جوامع سنتی دموکراتیک ساخته می شوند، طبیعتا از مایه ها و جاذبه های صوری سکس و خشونت و تجاوز، برای کشاندن مردم به سالن های سینما بهره می گیرند. اساسا فیلمی که فاقد این جاذبه هاست، در زمره فیلم های موثر در اذهان و عقول و افهام و قلوب جامعه نخواهد بود، و در محدوده ای تنگ که اختصاص به منتقدان هنری و جشنواره ای دارد، عمل خواهد کرد.

 

چنانکه در هنرهای پلاستیک و غیر پلاستیک گرایش به صورت های هیولایی و گریز از واقعیت محسوس دیده می شود، در سینما نیز جریان هایی چند به سوی سناریوهای وهمی روی می آورند، برخی نیز به انتقاد از موجودیت و بیان بحران های موجود  در فرهنگ و مدنیت غرب می پردازند.

 

فیلم های تارکوفسکی و برخی از کارگردانان به بیان بحران های موجود در فرهنگ و مدنیت مسلط غرب می پردازند، و در واقع از طریق سینما، سعی به تجربیاتی برای گذشت از جهان نیست انگار (نیهیلیسم) کنونی دارند، حال آنکه برخی نیز فیلم برای فیلم می سازند که همان فیلم های نامفهوم و نفی مطلق زبان و بیان هنری است.

 

اسرافیل : سیر تفکر معاصر جلد اول: محمد مددپور

نظرات (۲)

سلام خدا قوت
۲۳ آبان ۹۷ ، ۰۱:۴۰ معین رضائی
عالی و مفید:)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی