سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی

سازمان های اجتماعی امریکا

کریستوفر کلمبوس و بومیان امریکا

قسمت اول

 

وقتی کریستوفر کلمبوس برای اولین بار به سواحل قاره امریکا رسید، گروهی از بومیان آن سرزمین با هدایای بسیار به دیدار او رفتند و برای همراهانش آب، غذا و وسایل لازم را تهیه کردند. مهمان نوازی، عاطفه و مهربانی بومیان آمریکا، توجه فراوان کلمبوس و همراهان او را جلب کرده بود، به طوری که کریستوفر کلمبوس در خاطراتش می نویسد:

 

«آن ها برای ما پرنده و بسته هایی از پنبه آوردند و تیر و کمان هایی را که از چوب ساخته شده و آهنی و فلزی نبود با آنچه ما داشتیم معاوضه کردند. آنها مثل ما مسلح نیستند و افرادی کاملا صلح جو به نظر می رسند. آنها خدمه های خوبی می توانند باشند؛ و این پنجاه نفری که دور ما بودند هر چه خواستیم انجام دادند»

 

بومیان قاره امریکا بر خلاف کلمبوس و بقیه افراد او که کاملا مجهز به سلاح های مختلف بودند نه تنها چیزی برای دفاع از خود نداشتند بلکه به کلی از حرص و طمع تمدن غرب برای مادیات نیز بی خبر بودند. اطلاعاتی که کلمبوس از بومیان امریکا می خواست در یک جمله خلاصه می شد: « طلا کجاست؟»

 

کشف قاره امریکا مقارن با سقوط حکومت اسلامی قرناطه در اسپانیا، سال 1492م. بود. کلمبوس شاه و ملکه آن سرزمین (اسپانیا) را قانع کرده بود که اگر هزینه جهانگردی و کشف قاره جدید امریکا را متحمل شوند، نه تنها ثروت بسیاری نصیب آنها خواهد شد، بلکه امپراتوری تازه شکل یافته اسپانیا تا فراسوی دریاها توسعه و گسترش خواهد یافت.

 

پس از شکست حکومت مسلمانان در اسپانیا- که بیش از شش قرن ادامه داشت- اسپانیایی های مسیحی، شاه و ملکه آنها برای نخستین بار توانستند در کنار دیگر کشورهای اروپایی مانند پرتغال، انگلستان و فرانسه، کشور و حکومتی مستقل پایه گذاری کنند. براساس قراردادی که شاه و ملکه اسپانیا با کلمبوس منعقد کردند، قرار بود 10 درصد ثروت به دست آمده از قاره امریکا را خود کلمبوس صاحب شده و بقیه را به دربار اسپانیا تحویل دهد.

 

افزون بر این، کلمبوس با سفر خود به فراسوی دریاها و سواحل اسپانیا، از شاه و ملکه آن کشور لقب دریاسالار اقیانوس ها را دریافت کرد. سی و سه روز طول کشید تا کلمبوس و همراهانش با تجهیزات نظامی و دریایی آن زمان پرتغال و اسپانیا به سواحل امریکای مرکزی و به اطراف جزایر امروزی باهاما، کوبا، هائیتی و دومینیکن برسند و برای اولین بار با بومیان این قاره به نام آواراک تماس پیدا کنند.

 

اسرافیل :: امریکا شناسی: فراز و فرود یک امپراتوری : پروفسور حمید مولانا

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">