سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی: دین و سیاست: امریکا جامعه سکولار یا جامعه دینی؟

 

سکولاریسم- فرهنگ امریکا- جامعه سکولار امریکا- سیاست امریکا- دین و مذهب امریکا - جدایی دین از سیاست.

 

امریکا در ظاهر ادعا دارد که یک جامعه و نظام سکولار (غیر دینی) است. اما امریکایی ها بیشتر از اروپایی های انگلوساکسون- که اجداد آنها نخست به کرانه های این قاره مهاجرت کردند- برای عبادت و دعا به کلیسا می روند. بر صفحه هر اسکناس امریکایی، این جمله ثبت شده است: «ما به خدا اعتماد داریم»؛ اجلاس کنگره امریکا (مجلس نمایندگان و مجلس سنا) هر روز با ذکر دعا و خواندن سطوری از انجیل یا تورات آغاز می گردد. در تمامی شهرهای امریکا، کلیساها و عبادت گاه های بزرگی دیده می شود و در روستاها و حوزه های کشاورزی و صنعتی همیشه تنوع معابد و عبادتگاه ها که متعلق به فرقه های مختلف مذهبی است جلوه می کند.

 

با این وصف، نظام امریکا کوشش دارد دولت و نظام خود را دست کم به ظاهر از دین و مذهب جدا نگه دارد. در مدارس دولتی، جلسه های دعا ممنوع، اما در مدارس خصوصی این مراسم معمول است. مراسم تحلیف و سوگند رئیس جمهور امریکا با کتاب مقدس انجیل انجام می شود و کم اتفاق می افتد که در جشن فارغ التحصیلی دانشگاه ها، دعای یک کشیش یا فرد روحانی با سرود ملی همراه نباشد.

 

مسیحیت یهودی- مسیحیت صهیونیستی- آمریکا- اسرائیل- صهیونیسم- فراماسونری- غرب- غرب شناسی- تورات و انجیل- مسیحیت سیاسی- سیاست آمریکا- دین و مذهب آمریکا- اسرافیل

 

در قانون اساسی، ذکری از دین و مذهب رسمی امریکا به میان نیامده است؛ اما از جنبه تاریخی و جمعیت شناسی، بیشتر امریکایی ها مسیحی پروتستان و سپس به ترتیب مسیحی کاتولیک و از اعضای فرقه ها و ادیان دیگر هستند. از 300 میلیون جمعیت امریکا، حدود 5 میلیون یهودی و نزدیک به 10 میلیون مسلمان هستند.

 

ابرقدرت امریکا یک ابرقدرت مسیحی از نوع امریکایی است. گسترش نفوذ امریکا از جنگ جهانی دوم نشان می دهد که ارزش های مسیحی از نوع امریکایی درباره فرد، طبیعت و جامعه نیز در دنیا اشاعه یافته است. مسیحیت در امریکا، به ویژه فرقه پروتستان، همیشه میسیونری، با ماموریت تبلیغاتی و در بسیاری موارد تندرو و مبارزه کننده و گاهی رادیکال بوده است. ائتلاف سیاسی جناح های حزب جمهوری خواه امریکا- که در سال 2000م. جرج دبلیو بوش (پسر) را به کاخ سفید فرستاد- از مذهبیون تندرو مسیحی ، نومحافظه کاران رادیکال و از صهیونیست های افراطی تشکیل شده بود. بوش در دو انتخابات ریاست جمهوری امریکا توانست توجه 30 تا 40 درصد از مسیحیانی را که به خواندن انجیل علاقه ویژه ای دارند، به سمت حزب جمهوری خواه جلب کند. برای نخستین بار در تاریخ امریکا، حزب جمهوری خواه در عمل به یک حزب سیاسی- مذهبی تبدیل شده است. حزب دموکرات امریکا که گروه و حزب دوم مسلط بر امریکاست، بعد سکولار (غیر دینی) تشکل سیاسی و انتخاباتی را تشکیل می دهد.

 

منبع: مولانا، حمید. امریکا شناسی: فراز و فرود یک امپراتوری. موسسه انتشارات امیرکبیر، چاپ دوم، 1390، ص 73

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، امریکا، امریکا شناسی، دین و مذهب امریکا، سیاست امریکا، سکولاریسم در امریکا، جامعه امریکا، اروپا، مهاجرت به امریکا، کلیساهای امریکا، کلیساهای ایران و تهران، اسکناس امریکایی، کنگره امریکا، مجلس نمایندگان امریکا، مجلس سنای امریکا، تورات و انجیل، شهرهای امریکا، فرقه های مذهبی امریکا، نظام امریکا، دولت امریکا، حکومت امریکا، مدارس امریکا، دانشگاه های امریکا، رئیس جمهوری امریکا، کتاب مقدس، قانون اساسی امریکا، دین و مذهب رسمی امریکا، مسیحیت در امریکا، مسیحیت پروتستان در امریکا، مسیحیت کاتولیک در امریکا، یهودی های امریکا، مسلمانان امریکا، ابرقدرت نظامی و دینی جهان، جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم، حزب جمهوری خواه امریکا، حزب دموکرات امریکا، صهیونیسم، صهیونیست های امریکا، تاریخ امریکا

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع و لینک مستقیم مجاز است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">