سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

روسپی گری

عوامل زمینه ساز تن دادن زنان به روسپی گری

 

 

نویسنده مقاله ضمن بررسی چگونگی سوق دادن دختران و زنان در جوامع و تمدن های کهن  به روسپی گری، به چگونگی بهره کشی اقتصادی، سیاسی و جنسی از آنها نیز اشاره کرده، سپس با ارائه نتایج تحقیقات انجام شده در مورد شرایط زندگی زنانِ روسپی تا قبل از ورود به روسپی گری، زمینه بررسی علمی و دقیق تر بحران های اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی زنان روسپی را نسبت به زنان عادی مشخص می نماید و در نهایت، به این نتیجه می رسد که وجود بحران های موجود قبل از روسپی گری نقش بسیار مهمی در سوق دادن این زنان به روسپی گری داشته است.

 

مقدمه و تاریخچه روسپی گری

 

با بررسی مباحث مطرح شده درباره روسپی گری ملاحظه می شود که حاکمان در برخی از دوران ها مکان های خاصی را برای فعالیت روسپیان فراهم می کردند، و از این رهگذر، بهره اقتصادی و سیاسی می بردند. در زمان حاضر نیز برخی کشورها میزان قابل توجهی از بودجه مملکتی خود را از طریق گسترش «سیاست جنسی» به دست می آورند.

 

در این تحقیق بر اساس فرم های مخصوصی که هر یک در مورد موضوعی خاص تنظیم شده، با 147 زن روسپی مصاحبه هایی صورت گرفته است، و بر اساس همین فرم ها از زنان غیر روسپی هم تحقیقات مشابهی به عمل آمده است. مقایسه این تحقیقات نتایج قابل توجهی دارد که به آنها اشاره می شود:

 

1 ::: 62 درصد از زنان روسپی بین 13 – 20 سالگی شروع به روسپی گری کرده اند و تنها 2 درصد از آنها بعد از سن 29 سالگی وارد این حرفه شده اند.

 

2 ::: تنها 7/44 درصد از زنان عادی (غیر روسپی) در دوان کودکی و آغاز نوجوانی از نعمت سرپرستیِ توام پدر و مادر محروم مانده اند، در حالی که 37/5 درصد از زنان روسپی، این دروان را بدون حضور پدر و مادر سپری کرده اند.

 

3 ::: خانواده های زنان روسپی در مقایسه با خانواده های زنان عادی، طلاق، مرگ و میر والدین، مهاجرت و مسائل قانونی را بیشتر تجربه کرده اند.

 

4 ::: 44/2 درصد از زنان روسپی خود را موجودات کم ارزش در خانواده می دانند، در حالی که این رقم نزد زنان عادی ¾ درصد است

 

5 ::: 23/5 درصد از زنان روسپی در زمان زندگی با خانواده به میزان زیادی کمبود مهر و محبت را احساس کرده اند، در حالی که تنها 2/7 درصد از زنان غیر روسپی با چنین موقعیتی رو به رو بوده اند.

 

6 ::: 22/5 درصد از زنان روسپی در دوران کودکی قربانی واقع شده اند، و 11 درصد از این سوء استفاده ها توسط محرم ترین نزدیکان آنها مانند پدر، برادر و دایی انجام شده است.

 

7 ::: 26/5 درصد از زنان روسپی در سنین نوجوانی از خانه فرار کرده و از این تعداد 94/8 درصد، حداکثر به فاصله 48 ساعت پا به دنیای روسپی گری گذاشته اند، و در مورد 69/3 درصد از این زنان که به علت ازدواج خانواده خود را ترک کرده اند، مشخص شده است که ازدواج آنها بهانه ای برای فرار از خانه بوده است. زیرا شوهران بسیاری از این زنان، بیکار، متاهل، معتاد و یا پخش کننده مواد مخدر بوده اند و تعداد قابل توجهی از این مردان واسطه فحشا بوده و خود، دست زنانشان را در دست مردان دیگر گذاشته اند.

 

8 ::: در مورد جرائم همسران زنان روسپی نیز مشخص شده است که 54/1 درصد از شوهران آنها یا معتاد بوده و یا در قاچاق مواد مخدر دست داشته اند، و 11/27 درصد مروج روسپی گری بوده و 15/78 درصد به ارتکاب جرائم دیگر از قبیل دزدی و غیره دست زده اند.

 

9 ::: در مورد دوستان و هم محلی های این زنان هم مشخص شده است که 68 درصد از این زنان به وسیله دوستان و هم محلی های خود با روسپی گری آشنا شده اند.

 

10 ::: 23/8 درصد از زنان روسپی قبل از روسپی گری یا معتاد بوده و یا چندین بار مواد مخدر استفاده کرده اند و 43/5 درصد آنها بعد از آغاز روسپی گری معتاد شده اند و تنها 32/6 درصد زنان روسپی معتاد نبوده و معتاد نشده اند. باید توجه داشت که برای زنان معتاد، کسب درآمد برای خرید مواد مخدرِ خود و شوهرشان نقش اساسی در روسپی گری آنها دارد.

 

11 ::: از لحاظ سواد، 0/7 درصد سواد دانشگاهی، و 11/55 درصد سواد متوسطه و 78/23 درصد از زنان روسپی سوادی در حد راهنمایی یا پایین تر دارند.

 

12::: از لحاظ شغل اکثر زنان روسپی با هیچ گونه مهارت درآمد زایی که بتوان با آن امرار معاش کرد آشنا نمی باشند.

 

13 ::: در مورد علت باقی ماندن زنان روسپی در روسپی گری مشخص شده است که روسپیانِ معتاد درآمد زیاد روسپی گری را علت اصلیِ ماندن در این کار ذکر کرده، و آنهایی که معتاد نبوده اند ترس از تنهایی، محرومیت از محبت و عدم پذیرش اجتماعی به ویژه از جانب هم جنسان خود را علت اصلی استمرار کار خود دانسته اند.

 

نویسنده: علیایی زند، شهین

آسیب های اجتماعی ایران، چاپ اول، تهران، موسسه انتشارات آگه، 1381، ص 273-293

 

(کپی برداری از اسرافیل فقط با ذکر منبع مجاز است)

نظرات  (۴)

خخخخ
فیلتر شدی
پاسخ:
نه حاجی ما از اون فیلتر شوها نیستیم :))
چرا پست اخرت شده
پاسخ:
پست آخرم شده؟؟؟
بی خیال بابا.
خیالت راحت حالا حالا ها هستیم.
تازه شروع کردیم.
یه نیگا کن
ظاهرا اطلاعات و ... خودیا رو هم فیلتر می کنن
یه نیگا کن
ظاهرا اطلاعات و ... خودیا رو هم فیلتر می کنن

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">