سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

پدافند غیر عامل: جنگ روانی: شیوه های جنگ روانی

چهارشنبه, ۱ فروردين ۱۳۹۷، ۰۵:۴۰ ب.ظ

پدافند غیر عامل

جنگ روانی

شیوه های جنگ روانی

 

جنگ روانی:

 

در عصر حاضر جنگ روانی به یکی از ارکان اصلی و تاثیر گذار جنگ ها در سطح ملی و بین المللی تبدیل شده است. تاثیر غیر قابل انکار این نوع از جنگ ها بر هیچ کسی پوشیده نیست. سازمان های اطلاعاتی کشورهای استعماری و استکباری با استفاده از این حربه به تضعیف و تخریب روحیه دشمنانشان و همچنین تغییر نگرش، عقاید، رفتارها و ایدئولوژی های آنها می پردازند. تاثیر جنگ روانی به حدی است که بسیاری از کشورها آن را در دانشگاه هایشان تدریس می کنند و از روش های مختلف و با صرف هزینه های هنگفت سعی در کاهش تاثیرات آن بر روی مردمانشان دارند.

 

دشمنان جمهوری اسلامی ایران که بزرگترین ابزارهای رسانه ای، فرهنگی و سیاسی را در اختیار دارند همواره سعی کرده اند تا از این طریق آرمان ها، الگوها، ارزش ها، عقاید و باورهای مردم را که از بطن اسلام و انقلاب بیرون آمده است نشانه بگیرند، تا هم مقاومت آنها را در برابر تهاجم دشمن کم کنند و هم آنها را به عدم حمایت و مخالفت با نظام تحریک کنند و در نتیجه راه را برای تسلیم کردنشان هموار کنند. از این منظر شناخت جنگ روانی و شیوه های اعمال آن برای مردم عزیز ایران به خصوص نظامیان آن اهمیتی مضاعف پیدا می کند. در ادامه به چند مورد از اصلی ترین شیوه های جنگ روانی اشاره می شود.

 

شیوه های جنگ روانی:

 

1 ::: تبلیغات:

به دلیل دسترسی به طیف بسیار وسیعی از مردم اصلی ترین ابزار جنگ روانی است که دشمنان اسلام و نظام از طریق آن و با استفاده از رسانه های بین المللی، سعی در تبلیغ عقیده و نگرشی خاص برای مردم دارند و از این راه مقاصدی همچون تحریف فرهنگ و دین مردم، مخالف کردن مردم با نظام، خشن و متحجرانه نشان دادن انقلاب و ... را دنبال می کنند.

 

2 ::: تفرقه افکنی:

جمله «تفرقه بینداز و حکومت کن» بیانگر یکی از اصلی ترین شیوه های جنگ روانی است که دشمنان جمهوری اسلامی سالهاست با تمام قدرت در پی آن هستند. تلاش برای اختلاف افکندن بین قومیت های مختلف ایران با نظام یکی از این نمونه هاست.

 

3 ::: تهدید:

تهدید هایی همچون تهدید به تحریم های اقتصادی، بلوکه کردن دارایی های ایران، تهدید به حمله نظامی و ... از جمله روش های جنگ روانی آمریکا و متحدانش- از اول شکل گیری جمهوری اسلامی-  برای ترساندن ملت ایران بوده است.

 

4 ::: ترور:

از بارزترین نمونه های ترور فیزیکی می توان به ترور چند تن از دانشمندان هسته ای کشور در چند سال گذشته برای متوقف کردن فعالیت های هسته ای ایران اشاره کرد. ترور شخصیتی نیز که از صدر اسلام وجود داشته است مانند تلاش برای ترور شخصیتی پیامبر (ص) و اکنون نیز تخریب شخصیتی بسیاری از سران دینی و سیاسی نظام.

 

5 ::: شایعه:

شایعه ابعاد گوناگون دارد مانند سیاسی، اقتصادی، نظامی، دینی و مذهبی و هدف اصلی آن نیز منحرف کردن ذهن مردم با اطلاعات نادرست، ترویج بدبینی نسبت به سران کشور و فاسد نشان دادن آنها، ایجاد رعب و وحشت، قدرتمند نشان دادن دشمنان، نا امید کردن مردم از نظام حاکم، ایجاد نفاق بین مردم و حکومت و ... می باشد.

 

6 ::: فریب:

« انحراف از موضوع اصلی به موضوعات فرعی و کم اهمیت»؛ حربه ای که آمریکا، انگلیس و اسرائیل با فریب دادن و منحرف کردن اذهان عمومی از مسئله فلسطین، هم در سطح ملی و هم در سطح بین المللی انجام می دهند. غالب مسائلی که در خاورمیانه رخ می دهد برای فراموشی مسئله فلسطین است، موضوعی که رهبر حکیم انقلاب بارها بر آن تاکید کرده اند.

 

به جز موارد بالا به نکات دیگری در حوزه جنگ روانی می توان اشاره کرد از جمله: شست و شوی مغزی، تحریف، سانسور و وارونه نشان دادن حقایق، تحرک و همراه کردن دیگر ملت ها با کشور مهاجم، ضعیف نشان دادن قدرت نظامی کشور هدف، ایجاد بحران های سیاسی و ... .

 

نویسنده: علی اسماعیلی

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

 

  • ۹۷/۰۱/۰۱
  • سرباز عقل

Passive Defense

mental war

mental war Techniques

استفاده از تبلیغات در جنگ روانی

استفاده از ترور در جنگ روانی

استفاده از تفرقه افکنی در جنگ روانی

استفاده از شایعه در جنگ روانی

اسرائیل

اسرافیل

اسلام و انقلاب اسلامی

امریکا

انگلیس

تدریس جنگ روانی در دانشگاه

ترور دانشمندان هسته ای ایران

ترور شخصیتی سران نظام و رهبران ایران

ترور شخصیتی پیامبر اسلام (ص) و جنگ روانی

ترور و جنگ روانی

تهدید و جنگ روانی

جنگ

جنگ روانی

جنگ روانی از طریق تفرقه افکنی بین قومیت ها

جنگ روانی از طریق فریب

جنگ روانی در سطح ملی و بین المللی

جنگ روانی و تحریف

جنگ روانی و ترور دانشمندان هسته ای ایران

جنگ روانی و تغییر نگرش و عقاید و رفتار و ایدئولوژی

جنگ روانی و تهدید به تحریم اقتصادی

جنگ روانی و تهدید به حمله نظامی

جنگ روانی و سانسور

جنگ روانی و شست و شوی مغذی

دشمنان جمهوری اسلامی ایران

رهبر انقلاب

سازمان های اطلاعاتی و جاسوسی

شیوه های جنگ روانی

فریب در جنگ روانی

فلسطین

نقش رسانه ها در جنگ روانی

نقش شایعه در جنگ روانی

پدافند غیر عامل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">