سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

خانواده و ماهواره

پیامدهای منفی ماهواره بر سبک زندگی، رفتارهای اجتماعی و خانواده

(قسمت اول)

 

آثار و پیامدهای استفاده از ماهواره در جامعه

 

مستکبران و دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران، از آن سوی مرزها، در عرصه نظامی با جنگ های نیابتی، در عرصه اقتصادی با تحریم، در عرصه سیاسی با تهدید و وضع قوانین فراملی و در عرصه فرهنگی با استفاده از قدرت شبکه های اجتماعی و به ویژه ماهواره و حتی برخی از بازی های رایانه ای، همان کاری را انجام می دهند که سال ها پیش با توپ و تانک و موشک و هواپیما انجام می دادند.

 

نتایج پژوهشی که از ابتدای سال 92 تا پایان سال 93 در گروه اجتماعی بنیاد امور خانواده انجام شده است نشان می دهد که حداقل 17 درصد طلاق ها تحت تاثیر شبکه های ماهواره ای صورت گرفته اند.

 

به گفته کارشناسان اجتماعی و جامعه شناسی، زشتی زدایی از روابط نامشروع، توسعه روابط فرا زناشویی، حرمت شکنی، کم رنگ شدن جایگاه خانواده و به طور کلی تغییر سبک زندگی، از جمله آثار تماشای شبکه های ماهواره ای تاکنون بوده اند.

 

البته کارشناسان و متخصصان روان شناسی و جامعه شناسی معتقدند در کشور ما هنوز شرم بسیاری از افراد جامعه اجازه نمی دهد علت واقعی طلاق خویش که عمدتا ناشی از مسائل جنسی و اخلاقی ترویج شده در شبکه های ماهواره ای است، را بر زبان بیاورند؛ اما مشاوره های صورت گرفته نشان دهنده واقعیتی دیگر هستند که این آمار را تا بیش از 60 درصد نشان می دهند و ماهواره را در قالب رقیب و هَوو، نه تنها برای زن که برای مردان نیز به تصویر می کشند.

 

به همین دلیل کارشناسان معتقدند اگرچه با توجه به پایه های اعتقادی مردم، پدیده های مورد اشاره نمی توانند به فروپاشی کامل بنیان خانواده در ایران منجر شوند، کم توجی به این ناهنجاری ها می تواند خساراتی قابل توجه را به پیکره اجتماعی کشور وارد نماید.

 

نویسنده: احمدرضا هدایتی

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">