سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی

دولت و حکومت امریکا

ساختار دو قطبی قدرت در امریکا

(قسمت دوم)

 

تاریخ امریکا- امریکا- امریکا شناسی

 

قوه قضائیه امریکا از دو ردیف ایالتی (محلی) و فدرال (مرکزی) تشکیل شده است. قضات دادگاه های ایالتی و محلی، بسته به قانون اساسی هر ایالت، از طریق انتخابات و در بسیاری موارد از سوی فرمانداران آن ایالت به سمت خود منسوب می شوند و معمولا عضو یکی از دو حزب امریکا (حزب جمهوری خواه و حزب دموکرات) هستند و یا به یکی از آنها گرایش دارند.

 

در ردیف دولت فدرال، تمام قضات دادگاه های معمولی از جمله دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی کشور را رئیس جمهور انتخاب و منصوب کرده و مجلس سنای امریکا با آنها موافقت می کند. بدین ترتیب احزاب سیاسی ، کنترل قوه قضائیه را به صورت غیر مستقیم و مستقیم در دست داشته و عملا استقلال این رکن و قوه حکومت را زیر سوال می برند.

 

از 9 قاضی دیوان عالی کشور امریکا- که به بازشماری آرای انتخابات ریاست جمهوری سال 2000م. رسیدگی کردند- هفت نفر آنها را روسای جمهور حزب جمهوری خواه (حزبی که جرج دبلیو بوش را به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی کرده بود) و دو نفر از آنها را روسای جمهوری سابق حزب دموکرات به این سمت منسوب کرده بوند.

 

قضات دیوان عالی کشور و دادگاه های دولت فدرال نیز برای تمام عمر انتخاب و منصوب می شوند؛ مگر اینکه به میل خود استعفا داده و یا به دلایلی که کمتر اتفاق می افتد، کناره گیری کرده یا عزل شود.

 

قضات دیوان عالی کشور، یعنی دولت فدرال امریکا، بالاترین مقام قضایی نظام امریکا هستند و به عنوان فقهای این سیستم سکولار، مسئولیت تفسیر و تغییر عقیده در گزینش و استنباط از قانون اساسی و قوانین مصوب کنگره و اختلاف های قضایی کشور را دارند.

 

رای آنها بر دادگاه های دیوان عالی ایالات امریکا ارجحیت داشته و به عنوان رای نهایی قابل اجراست. در سیستم عرفی ، حقوقی و قانونی امریکا، چون مرجع و اصول شرعی بالاتری جز قانون اساسی وجود ندارد و همه قوانین ساخته و پرداخته مردان و زنان سیاسی  و اجتماعی روز است، در حقیقت دیوان عالی کشور (فدرال) تعیین کننده و مجتهد تمام ارزش های معمولی حقوقی در جامعه است.

 

برای مثال، تبعیض های نژادی در امریکا تا تصمیم و تغییر رای دیوان عالی کشور در سال 1954م. قانونی به شمار می رفت. آزادی و قانونی و غیر قانونی بودن مسائل اجتماعی مانند سقط جنین، قماربازی، نوشیدن مشروبات الکلی، آزادی های فردی و عدالت اجتماعی در امریکا با زمان و مکان تغییر کرده و بر اساس امیال و قضاوت منصوبان ریاست جمهوری در اختیار کرسی های قضاوت دیوان عالی کشور است.

 

منبع: مولانا، حمید. امریکا شناسی: فراز و فرود یک امپراتوری. موسسه انتشارات امیر کبیر، چاپ دوم، 1390، ص 101

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، امریکا، امریکا شناسی، دولت و حکومت امریکا، ساختار دو قطبی قدرت در امریکا، قوه قضائیه امریکا، دولت فدرال امریکا، دادگاه های امریکا، قانون اساسی امریکا، ایالت های امریکا، انتخابات در امریکا، احزاب امریکا، حزب جمهوری خواه امریکا، حزب دموکرات امریکا، دیوان عالی کشور امریکا، قضات دیوان عالی کشور امریکا، مجلس سنای امریکا، رئیس جمهوری امریکا، احزاب سیاسی امریکا، جرج دبلیو بوش، دادگاه های دولت فدرال امریکا، سیستم سکولار امریکا، نظام امریکا، قوانین کنگره امریکا، سیستم حقوقی و قانونی امریکا، تبعیض های نژادی در امریکا، آزادی در امریکا، قمار بازی در امریکا، سقط جنین در امریکا، عدالت اجتماعی در امریکا، آزادی مشروبات الکلی در امریکا، American studies، U.S. government

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

 

نظرات  (۱)

  • علیرضا امیدیان نسب
  • :)))
    چرا راجب امریکا همش میذاری
    پاسخ:
    سلام.

    به خاطر اینکه یکی از بزرگترین بدبختی ها و کمبودهای جوانان کشور ما عدم آشنایی واقعی با امریکا و نداشتن شناخت درست و حقیقی از امریکاست.
    که این مسئله دلایل زیادی دارد از جمله اینکه از یک طرف رسانه های امریکا در سطح جهانی در مورد کشور امریکا بسیار غلو و اغراق می کنند و آن را قبله عالم و کعبه آرزوها نشان می دهند و از طرف دیگر رسانه های داخلی کشور ما (ایران) نیز در این زمینه بسیار کوتاهی و اهمال می کنند.

    این موضوعی یعنی عدم شناخت و درک واقعی و صحیح از امریکا پیامدهای بسیار سنگینی برای نظام جمهوری اسلامی داشته است و خواهد داشت از جمله:
    1- نارضایتی از وضع داخلی و گرایش به سمت امریکا به خصوص در بین نخبگان جوان و صاحبان علم و ثروت
    2- تلاش برای همسان سازی و یکی شدن با فرهنگ امریکا که فرسنگ ها با فرهنگ ما ایرانی ها فاصله دارد.
    3- کوتاه آمدن از حقوق واقعی و حقیقی در مقابله با امریکا و بسنده کردن به یک سری امور بسیار سطحی و ظاهری

    از طرف دیگر در عصر حاضر شناختن امریکا به عنوان ابرقدرت سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی جهان یک ضرورت است. چرا که خواسته یا نا خواسته تمام کشورها از جمله کشور ما به میزان زیادی با امریکا در ارتباط هستند و خواهند بود.

    اگر موضوع خاصی مد نظر دارید بفرمایید تا در مورد آن مطلب بزارم.
    ممنون از حضور و نظرتون.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">