سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی

دولت و حکومت امریکا

ساختار دوقطبی قدرت در امریکا(قسمت اول)

 

امریکا- امریکا شناسی- فرهنگ امریکا- دین و مذهب امریکا- اجتماع و جامعه امریکا- سیاست امریکا

 

امروزه نظام امریکا فاقد یک مقام معتبر ملی مستقل است که اقتدار معنوی و مشروعیت سیاسی داشته و در اختلاف ها و درگیری های احزاب و جناح ها میانجی‌گری کند؛ و این بهایی است که جامعه امریکا و همه نظام های سکولار و عرفی معاصر پرداخته و باید عهده دار آن باشند.

 

در بحران انتخاباتی امریکا و در افتضاح های کاخ سفید در دوران ریچارد نیکسون و بیل کلینتون و حتی در زمان حمله های تروریستی 11 سپتامبر 2001م.، دو گروه در برنامه های تلویزیونی و رادیویی کمتر حضور داشتند، یکی گروه روحانیون و رهبران مذهبی بودند؛ زیرا قدرت و نفوذ قابل توجهی در نظام امریکا ندارند و دیگری طبقه سرمایه داران بزرگ و مدیران شرکت های بزرگ مالی و بازرگانی، زیرا آنها دارای قدرت حقیقی بوده و دلالان و بازیگران سیاسی با حمایت و با راهنمایی آنها پا در میدان سیاست و فعالیت های سیاسی می گذارند.

 

در دموکراسی امریکا، تفکیک قوای مجریه، مقننه و قضائیه یکی از اصول حکومت و نظام به شمار می رود. ولی در عمل این سه نهاد اصلی را دو حزب انحصار طلب و مسلط در اختیار دارند، به طوری که نخبگان و اعضای حزب دموکرات و حزب جمهوری خواهان، 90 درصد مقام ها و سمت های دیوان سالاری امریکا را در ردیف های دولتی از ایالتی گرفته تا فدرال، مرکزی، ریاست جمهوری، وزارتخانه ها و کنگره، به تمامی در دست دارند.

 

فعالیت، مشارکت، تصمیم گیری و سیاست گذاری خارج از دایره این دو حزب، در هر سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه، بسیار مشکل و به ندرت صورت می گیرد.

 

در نظام حکومتی امریکا هر گونه فعالیت و اظهار قدرت خارج از دایره ایدئولوژی این دو حزب (حزب دموکرات و حزب جمهوری خواه) یک ارتداد سیاسی به شمار می رود.

 

ناکامی ادلی استیونسون- متفکر حزب دموکرات در مبارزه های انتخاباتی دهه 1950م. – شکست و برکناری مک گاورن از همین حزب در انتخابات دهه 1960م.، استعفای گینگریج- رئیس مجلس نمایندگان از حزب جمهوری خواهان در اوایلریاست جمهوری بیل کلینتون- و طرد پت بوکانان- مشاور سابق نیکسون از سوی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری- نمونه هایی از تنگناهای ایدئولوژیک نظام حزبی امریکا است.

 

در سیستم سیاسی امریکا هیچ وقت سوسیالیست ها، کمونیست ها و مترقیون و لیبرال های اروپا منش و امثال آنها به قدرت و کنترل حکومت نرسیده اند.

 

منبع: مولانا، حمید. امریکا شناسی: فراز و فرود یک امپراتوری. موسسه انتشارات امیر کبیر، چاپ دوم، 1390، ص 100

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، امریکا، امریکا شناسی، دولت و حکومت امریکا، ساختار دوقطبی قدرت در امریکا، نظام امریکا، سیاست در امریکا، احزاب سیاسی امریکا، جناح های سیاسی امریکا، جامعه و مردم و فرهنگ سیاسی امریکا، نظام سکولار امریکا، سیستم انتخاباتی امریکا، کاخ سفید امریکا، ریچارد نیکسون، بیل کلینتون، حمله تروریستی 11 سپتامبر 2001م. به امریکا، برنامه های تلویزیونی و رادیویی امریکا، روحانیون و رهبران مذهبی امریکا، شرکت های مالی و بازرگانی امریکا، دموکراسی و آزادی سیاسی در امریکا، قوه مجریه در امریکا، قوه مقننه در امریکا، قوه قضائیه در امریکا، قوای سه گانه در امریکا، حزب دموکرات امریکا، حزب جمهوری خواه امریکا، ریاست جمهوری امریکا، وزارتخانه های امریکا، کنگره امریکا، مجلس نمایندگان امریکا، سوسیالیست های امریکا، کمونیست های امریکا، American studies، The political power structure in America

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">