سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی

دین و سیاست در امریکا

مذهب و رقابت های سیاسی در امریکا

(قسمت دوم)

 

در دهه های پس از پایان یافتن جنگ جهانی دوم که رقابت های ایدئولوژیک بین امریکا و شوروی سابق، صحنه اجتماعی و فرهنگی امریکا را نیز در خود جذب کرده بود، بیلی گرام به عنوان یک کشیش معمولی مسیحی اوانجلیست ، توانست خود را به وسیله تبلیغات رادیو- تلویزیون و کلیسا به مقام مبلغ و روضه خوان مسیحی ملی ارتقا دهد و به شکل غیر رسمی مشاور معنوی و روحانی بسیاری از روسای جمهور امریکا شود.

 

بیشتر جلسه های دعای رئیس جمهوران امریکا در کاخ سفید، توسط این شخص اجرا می شد. وقتی جرج بوش برای ریاست جمهوری خود فعالیت می کرد، گفت «بیلی گرام تخم خردل را در روح من کاشت» در سال 1961م. چهار روز قبل از مراسم تحلیف ریاست جمهوری جان اف کندی، بیلی گرام در ویلای او حاضر شد و مراسم دعا را برگزار کرد.

 

رونالد ریگان رئیس جمهور اسبق امریکا در دهه 1980م. با بیلی گرام مبارزه خود را علیه امپراتوری و مرکز شرارت جهانی یعنی شوروی سابق شروع کرد. زمانی که ریچارد نیکسون به علت فساد، رفتارهای سوء و افتضاح واترگیت مجبور شد از سمت ریاست جمهوری استعفا دهد، بیلی گرام بود که با جانشین نیکسون، یعنی معاونش جرالد فورد در مراسم بازی گلف جلسه دعا برقرار کرد و سرانجام او بود که به توصیه اش، نیکسون جرج بوش (پدر) را به عنوان معاون ریاست جمهوری انتخاب کرد.

 

با این همه در 11 سپتامبر 2001 م. وقتی انفجارهای تروریستی در نیویورک و واشنگتن به وقوع پیوست و حدود 3000 نفر کشته شدند، به مدت تقریبا 48 ساعت، هیچ رهبر سیاسی  و دینی که مردم امریکا به وی اعتماد داشته و در میان خودشان در سطح ملی شناخته شده باشد وجود نداشت که مردم را دلداری داده و در صحنه هاو رسانه های عمومی، مانند رادیو- تلویزیون ظاهر شود.

 

رهبران سیاسی و اعضای کنگره امریکا در پناهگاه های خود بودند و از بیلی گرام و دیگران نیز در سطح ملی خبری نبود. در حالی که مردم عادی امریکا در آن ساعت های غمگین و تاریک به خدا روی آورده بودند، از رهبران امریکا کسی نبود که نماینده و نشان وجدان دینی و ملی آنها باشد. صحنه عمومی امریکا را مجریان و گزارشگران رسانه ها و رادیو- تلویزیون اداره می کردند.

 

در سه دهه گذشته با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و بیداری مسلمانان در سراسر دنیا و سقوط نظام کمونیستی شوروی و اقمار آن و نیز با ظهور مبارزه های آزادی خواهانه فلسطینی ها و سایر کشورها، نظام امریکا دشمن واحد و ایدئولوژیک خود را که کمونیسم بود، از دست داده است و جبهه لیبرال- محافظه کار نخبگان و حاکمان امریکا به هماهنگی و همراهی فرقه های مسیحی تندرو کوشش کردند اسلام و مسلمانان را مورد هدف قرار دهند.

 

اما با وجود تناقض های داخلی در جامعه امریکا و فقدان وحدت دینی، همراه با نبود مشروعیت علمی، سیاسی و فقهی کشیشان مسیحی، این امر بسی دشوار شده است. بوش در سال های آخر دولت خود کوشش کرد در انتخاب و انتصاب قضات دیوان عالی کشور و قضات دادگاه های فدرال (دولت مرکزی) کسانی را که تمایل محافظه کاری و مذهبی دارند به کنگره و مردم امریکا تحمیل کند. ولی این سیاست گذاری های او، در جامعه امریکا با مخالفت لیبرال ها و گروه های سکولار تندرو مواجه شد. دقیقا به همین دلایل است که  در دهه های آینده، مسئله دین، مذهب، سیاست و جایگاه آن در نظام امریکا، یکی از مهمترین موضوع های مورد بحث در سطح ملی و بین المللی خواهد بود.

 

امروز پس از نیم قرن جایگاه احزاب سیاسی و مذاهب در امریکا کاملا دگرگون شده است. اکنون کلیساها و فرقه های خاص مسیحی هستند که دو حزب سیاسی امریکا را هدایت می کنند.

 

نویسنده: پروفسور حمید مولانا

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

  • ۹۷/۰۱/۰۷
  • سرباز عقل

11 سپتامبر 2001م.

American studies

Religion and Politics in America

احزاب سیاسی و مذاهب در امریکا

اسرافیل

اسلام و مسلمانان

افتضاح واترگیت

امریکا

امریکا شناسی

انفجارهای تروریستی در نیویورک و واشنگتن

بازی گلف

بیلی گرام کشیش امریکایی

جبهه لیبرال- محافظه کار نخبگان و حاکمان امریکا

جرالد فورد

جرج بوش

جلسه های دعای رئیس جمهوران امریکا در کاخ سفید

دین و سیاست در امریکا

رادیو و تلویزیون امریکا

رقابت های سیاسی در امریکا

رهبران سیاسی و اعضای کنگره امریکا

روسای جمهور امریکا

رونالد ریگان رئیس جمهور اسبق امریکا

ریچارد نیکسون

سقوط نظام کمونیستی شوروی

سیاست آمریکا

شوروی

صحنه اجتماعی و فرهنگی امریکا

فرقه های مسیحی تندرو

قضات دیوان عالی کشور و قضات دادگاه های فدرال دولت مرکزی

مبارزه های آزادی خواهانه فلسطینی ها

مذهب و رقابت های سیاسی در امریکا

معاون ریاست جمهوری امریکا

نیویورک

واشنگتن پایتخت امریکا

پیروزی انقلاب اسلامی ایران

کشیش های مسیحی اوانجلیست

کلیساهای امریکا

گروه های سکولار تندرو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">