سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی

صنایع فرهنگی و رسانه های امریکا

آزادی بیان در امریکا

(قسمت دوم)

 

نظام سیاسی امریکا که در حقیقت سال های آغازین تاسیس خود را می گذراند، با تصویب لایحه مربوط به فتنه انگیزی و آشوبگری علیه نظام و دولت، بر دو اصل مهم- که تا امروز نیز ادامه یافته است- تاکید کرد: نخست اینکه در امریکا آزادی مطلق بیان و مطبوعات وجود ندارد و در این مورد حفظ و حراست نظام به آزادی هایی از این دست اولویت و ارجحیت پیدا می کند. دیگر اینکه سانسور نکردن و محدودیت قبل از انتشار پیام، رسانه و سخن پراکنی فردی و گروهی که از قوانین و سنت امریکا بوده است در موارد مخصوص و ویژه عملی نیست.

 

به عبارت دیگر، در حالی که دولت امریکا بر اساس قانون از سانسور قبل از انتشار مطالب و محتوای رسانه ها، سخن وری ها و سخن پراکنی ها منع شده است و تنها پس از انتشار و توزیع مطالب و از طریق دادگاه ها می توان با آن مواجهه کرد، کنگره امریکا (یعنی قوه مقننه) می تواند به مصلحت و دلخواه خود ماده اول متمم قانون اساسی را در مورد آزادی بیان و مطبوعات تفسیر و تعبیر کرده و قوانین دیگری در مغایرات با آن تصویب نماید.

 

در آغاز جمهوریت امریکا آزادی های مدنی، از جمله آزادی بیان و مطبوعات، شامل: جمعیت بومی، سرخ پوستان، بردگان و سیاه پوستان امریکا و کسانی که صاحب دارایی و مالکیت زمین نبودند، نمی شد.

 

امروزه امریکا با داشتن بزرگترین و وسیع ترین صنایع فرهنگی دنیا، در زمینه های تجاری و صادرات به دیگر نقاط جهان در داخل خود با سه مشکل اساسی و کیفی مواجه است:

 

1 ::: نبود تنوع و کیفیت مطلوب و سالم در مطبوعات و رسانه ها و به طور کلی صنایع فرهنگی از جمله تئاتر و سینما

 

2 ::: تمرکز مطبوعات، رسانه ها و صنایع فرهنگی در دست یک گروه مشخص و در انحصار تعدادی از بنگاه ها و موسسه های غول آسای بازرگانی با ارزش های ویژه سرمایه داری

 

3 ::: کمبود آزادی مخاطبان و مصرف کنندگان در اظهار نظر پیرامون مسائل و مشکلات جامعه و خواسته های خود و ناتوانی آنها در ورود به صحنه رسانه ای مطبوعات و صنایع فرهنگی

 

نویسنده: پروفسور حمید مولانا

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">