سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی

امریکا به کجا می رود؟ زندگی در سایه جنگ و خشونت

(قسمت اول)

 

مهندسی فرهنگ خشونت، قسمتی از مهندسی فرهنگ عمومی است؛ خشونت در داخل جامعه و خشونت در خارج، به صورت تجاوز به منابع و مرزهای دیگران. جنگ طلبی و خشونت در خارج همیشه به بهانه دفاع از خود و منافع خود عرضه شده است. برای این امر لازم است که انگاه سازی واقعیت صورت گیرد و تاریخ به صورت تحریف شده و در بسیاری موارد به شکل دروغین ارائه گردد.

 

یکی از شیوه های اصلی این جریان کنترل رسانه ها و نظام آموزش و پرورش از مدارس تا دانشگاه هاست و این امر مانند نظام های دیکتاتوری و اقتدارگرا با زور و قوه فیزیکی انجام نمی شود، بلکه زیر نقاب آزادی عملی می شود. به همین جهت است که در نیم قرن اخیر فرهنگ بد بینی و احتیاط درباره قدرت در جامعه امریکا افزایش یافته است.

 

تئودور روزولت رئیس جمهور دهه اول قرن بیستم امریکا که بین سال های 1901 تا 1909م. در کاخ سفید مستقر بود، سال 1897م. در نامه ای محرمانه به یکی از دوستان خود چنین نوشت: «کاملا بین خودمان بماند... من تقریبا از هر جنگی استقبال می کنم، برای اینکه این مملکت همیشه به یک جنگ احتیاج دارد» روزولت- که نباید او را با فرانکلین روزولت، رئیس جمهور امریکا در جنگ جهانی دوم اشتباه بگیریم- به هنگام نگارش این نامه معاون ریاست جمهوری امریکا بود.

 

او به همراه ویلیام مکینلی، رئیس جمهور وقت به عنوان امپریالیست های آن کشور شهرت یافته و شخص روزولت، در جرگه توسعه طلبان امپراتوری امریکا به شمار می رفت. درست یک سال پس از نوشته شدن این نامه، امریکا رسما علیه اسپانیا اعلام جنگ کرد و برای تصرف مستعمره های آن کشور در امریکا مرکزی و اقیانوس کبیر، وارد جنگ شده و بدین ترتیب دوران جهان گشایی امریکا آغاز شد که تا امروز ادامه دارد.

 

منبع: مولانا، حمید. امریکا شناسی: فراز و فرود یک امپراتوری. موسسه انتشارات امیر کبیر، چاپ دوم، 1390، ص 233

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، امریکا شناسی، امریکا، امریکا زندگی در سایه جنگ و خشونت، مهندسی فرهنگ، خشونت در امریکا، جامعه امریکا، فرهنگ امریکا، جنگ طلبی امریکا، تاریخ امریکا، رسانه های امریکا، آموزش و پرورش امریکا، مدارس امریکا، دانشگاه های امریکا، آزادی در امریکا، ریاست جمهوری امریکا، تئودور روزولت، کاخ سفید، جنگ های امریکا، فرانکلین روزولت، جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم، ویلیام مکینلی، امپریالیسم امریکا، جنگ امریکا و اسپانیا، امریکای مرکزی

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع و لینک مستقیم مجاز است)

نظرات  (۲)

تشکر
پاسخ:
خواهش می کنم.
قابل نداشت.
  • دخی تهرونی😚😚
  • ول آمریکا کنید:/
    پاسخ:
    عمرا
    :)
    تا وقتی ولم نکنه ولش نمی کنم.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">